Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard SG style zelfbouw Hals vragen

    Hallo iedereen,

    Ik heb een jaar of 3 terug mijn eerste stratocaster gitaar gebouwd (naja alleen de body dan) en ik ben toe aan een volgend project.

    Ik wil graag een SG style body bouwen en dan een hals erbij aanschaffen, omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben van mijn houtbewerking skills en vanwege een tekort aan gereedschap.

    Nu ben ik er na een flinke middag googlen achter gekomen dat het zo goed als onmogelijk is om een set neck hals te kopen. Alles wat ik kan vinden zijn bolt ons, zelfs warmoth heeft ze niet

    moet ik dan toch een bolt on hals aanschaffen en die dan op de body bevestigen?

    Dan komt gelijk de volgende vraag er achteraan. Hoe zit het dan met de "angle" die de hals normaal gesproken heeft op een Gibson?

    Valt dat op te lossen om de tune o matic geheel weg te laten en alleen de hard tail te bevestigen? zoals op deze foto:

    of zit ik dan alsnog verkeerd?

    Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden want mijn hoofd zit vol met vraagtekens!

    Dank je!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Die angle kan altijd. Toevallig juist Warmoth biedt bodies met een aangepaste pocket om een tune-o-matic op een strat of telebody te zetten.

    Er zijn zat losse necks om in te lijmen te koop. Sowieso bij Aliex, maar daar mag ik niet over praten.

    Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee of gereedschapskist kijken, alleen denk ik dat de hoeveelheid gereedschap en geld goed mee kan vallen.

  3. #3

    Standaard

    Als jij een betrouwbare, goede verkoper heb bij ali, wil ik daar best even kijken! Het budget voor deze gitaar is ongeveer €500, qua gereedschap heb ik een bovenfrees, multitool, schuurmachine, schroeftol en een beitelset. Ik wil nog een decoupeerzaag aanschaffen. Hout voor de body heb ik al. Ik wil een setje toneriders p90 á €100,- en dan nog de rest van alle hardware, brug, tuners, nut, etc etc. Zal ook rond de €100/€150 zitten. Dus zeg dat ik ongeveer 2/300 euro over heb voor evt een neck. Óf gereedschap. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik nog geen skilled houtbewerker ben (en dat ik toch liever een neck koop)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Kortom je hebt niet veel minder gereedschap dan destijds in Fullerton en Kalamazoo.
    Ik heb geen betrouwbare verkoper bij Aliex voor zoiets. Je zou het Little Jay kunnen vragen. Hij heeft (wellswaar) een complete body met neck besteld ,maar hij kan je zeker verder helpen als hij daar zin in heeft
    Check z'n struggle.....

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ino-Kit-gitaar

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Wat is de vrees voor het maken van een hals? Het belangrijkste aan de hals is het zagen van je fretslots en je fretwerk. De rest van de hals moet makkelijk te doen zijn als je een body kan maken.

    Daarnaast; als je een bolt on hals kan vinden, kun je deze ook gewoon in een pocket lijmen. De gaten vallen weg in de pocket dus zie je niets meer van. Dat is het voordeel van zelf bouwen, je kan alles aanpassen naar hoe het het makkelijkste, beste of mooiste uit komt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb makkelijk praten want al veel gitaren gebouwd, maar ik zei het na het maken van mijn eerste hals ook al. Hals maken is eigenlijk makkelijjker dan een strakke body. Je kan een prefab slotted toets kopen. wat wel wat tricky is, is de halshoek bepalen en maken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Ik ben ooit eens aan een zelfbouw begonnen. Dat ding is nooit afgeraakt. Te veel fuck-ups.
    Zelf een hals gebouwd met prefab slotted toets (dus een béétje vals spelen), zoals barno zegt. Die hals was eigenlijk het leukste én meest bevredigende aan heel die zelfbouw.

    Ik zou dat hele zelfbouwen eens moeten opnieuw opnemen. De goesting is er soms wel. De schrik om er weer opnieuw té enthousiast in te duiken ook.

    Maar zoals gezegd: een hals bouwen is leuker dan een gitaar bouwen. Vind ik.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.105

    Standaard

    Hals maken is niet heel ingewikkeld en ik vind het ook het leukste klusje.
    Goede voorbereiding is well noodzakelijk, maar met wat googelen is er uit te komen,
    Hier onder een goed startpunt.
    https://www.projectguitar.com/tutori...itar-neck-r39/
    meer over neck angles
    https://www.electricherald.com/guita...h-angle-guide/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De hals maken, zeker met een pre-fab toets, is echt niet zo'n klus.

    Die halshoek frezen kan op meerdere manieren. Je kan de angle in de body vlakken (schaven of schuren) en dan ligt je neck pocket mal al onder een hoek. Of je zet de mal zelf onder een hoek. De angle in de body is met name handig als je de top gaat carven, als op een LP. Bij een SG heb je die luxe niet en dan is de halshoek via de mal onder een hoek plaatsen, het makkelijkst. Kwestie van een blok hout onder de achterste rand van de mal (rekenen en meten hoe dik dat stuk moet zijn natuurlijk, halshoek is ongeveer 3.5 graad).

    Het lastigste met een hals maken is

    *een trussrod sleuf maken als je geen freestafel of geleide hebt voor je frees
    *toets perfect vlak verlijmen, zonder kieren
    *toets vlak schuren in de juiste radius zonder 3M stikit gold schuurpapier (stewmac!) of radiuskaart.
    *frets persen zonder fretrocker (persen > hameren maar hameren kan ook als je (nog) geen pers hebt).

    Ik frees de hals tegenwoordig uit in de vorm, dan gaat de toets erop, dan frets erin. Dan pas ik de hals in de neck pocket mal en als de mal toch iets te groot blijkt te zijn, gebruik ik gewoon een laagje tape op de mal om ervoor te zorgen dat de mal een paar tienden van een millimeter kleiner valt. Als je goed voorboort, kan je het af door de frees in 1 pass langs die tape rand te laten lopen en zo in 1 klap die bewuste rand strak te frezen (doe jezelf een lol en tape de kortste kant af van de neck pocket, vaak de treble kant!). Dan is de body zelf de geleide geworden voor je freesbit.

    Dan zet je de hals in de body en dan kan je met raspen, vijlen en schuren de hals in de vorm brengen en het mooi over laten gaan in de body. Ik haal dán de hals eruit en doe de headstock maar je kan ook de headstock eerst doen en dan de vorm aanbrengen.

    Als de hals af is, komt het juiste moment om de pickup cavities te frezen (uitlijnen op de hals is altijd wijs denk ik) en dan de brug.

    Een body afpassen op een hals is véle malen makkelijker dan hals pas maken op een body die al gefreesd is. Vind ik dan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top