Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Gitaarpedalen 'reampen'?

    Guys,

    Zoals jullie wellicht wel weten bestaan de meeste van posts op dit forum uit volkomen onzin, maar nu heb ik toch een serieuze vraag.

    Ik wil graag mijn gitaarpedalen 'reampen'. Ik heb bijvoorbeeld een betere reverb in mijn pedaal zitten (Source Audio Ventris) dan ik aan gratis VST plug-ins heb. Ook wil ik mijn buizen voorversterker (AMT SS-11B) + Torpedo Cab gebruiken via reampen.



    In mijn eerste experiment sloot ik een effectpedaal (Seymour Duncan Phaseshifter) via de koptelefoon aan op de ingang van het pedaal en de (stereo) uitgang naar de input van mijn audio interface (Audient iD14). Maar dat werkte niet. Ik vermoedde onmiddellijk dat dit te maken had met de impedantie en wat nader zoeken wees uit dat dat klopt.

    Als ik het goed heb begrepen heb moet ik de koptelefoonuitgang naar een reamp box sturen, dan naar het pedaal en vervolgens weer via de DI box terug.
    Vraag 1: klopt dat?

    Ik heb op het oog een Palmer Daccapo
    https://www.thomann.de/nl/palmer_rea...ox_daccapo.htm
    en een simpele DI-box (2 stuks)
    https://www.thomann.de/nl/millenium_...box_passiv.htm
    ben ik er daar mee of zie ik nog iets over het hoofd?

    Vraag 2:
    Als ik een preamp + cab sim pedaal heb ik de DI-boxen niet nodig, is het niet?
    Ik neem nu immers op deze manier op en dat gaat goed.

    Vraag(je) 3:
    Vroeger werd juist geadviseerd om alles in het digitale domein te doen, maar het lijkt alsof er nu meer aandacht is voor pedalen reampen. Heeft dat er mee te maken dat de audio-interfaces veel betere converters hebben gekregen. Want reampen houdt in feite 2 extra conversies in, is het niet?

    Thanks.

    Peter
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2

    Standaard

    Als je een externe cab sim gebruikt komt er zelfs nog een ad/da conversie bij

  3. #3

    Standaard

    Dit lijkt me allemaal een hoop gedoe. Is het niet goed genoeg als je gewoon gelijk het goede geluid opneemt?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Nou, als je laag voor laag opneemt weet je van te voren niet wat de goede sound in de mix is. En dan kun je het niet meer aanpassen. Met reampen juist wel. Je neemt een 'kaal' DI-geluid op en voegt de effecten of versterkers later toe.
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 20 mei 2021 om 14:40
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Nou, als je laag voor laag opneemt weet je van te voren niet wat de goede sound in de mix is. En dan kun je het niet meer aanpassen. Met reampen juist wel. Je neemt een 'kaal' DI-geluid op en voegt de effecten of versterkers later toe.
    Ja, ik snap de voordelen wel.
    Zeker als het gaat om galm, maar misschien ook wel met andere zaken (oversturing).
    Zelf heb ik de behoefte nooit echt gevoeld. Maar goed, ik ben ook niet echt geavanceerd. Ik kan beter gewoon een beetje mijn best doen op de opnames die ik maak. Bij mij zet dat meer zoden aan de dijk.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Een vraagje: waarom gebruik je die koptelefoon uitgang? dat snap ik niet echt. Ik ben niet vertrouwd met je interface, maar ik zie lees dat die meerdere outputs heeft. Waarom niet een daarvan gebruiken? Dan moet je ook niet met een (stereo) koptelefoonsignaal naar een (mono) reamp-box of pedaal gaan.

    Wat betreft DI-box: normaalgezien gebruik je die om je droge gitaarsignaal rechtstreeks op te nemen, om impedantie-problemen te voorkomen. Sommige interfaces hebben deze functie ingebouwd (en hebben gewoonlijk een knopje om te switchen tussen "high Z" en "normal". Ik zie dat bij jou niet, dus ik zou denken dat je een reamp box nodig hebt. Maar, je geeft aan dat je het nu zonder doet, en dat dat geen problemen oplevert. En dat is op zich de beste reden om aan te nemen dat je er geen nodig hebt.

    Die reamp-box dient volgens mij in essentie opnieuw om de impedantie-overgangen van je keten te doen kloppen, maar nu in de andere richting. Je zou ook eens kunnen testen of je tevreden bent zonder doosje, maar probeer echt eens een gewone uitgang, en let op met je geluidsniveau (dat is het andere probleem), dat je pedalen niet (onbedoeld) gaan clippen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top