Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Corrosie op mijn mooie Epiphone LP, hoe schoonmaken ?

    Mijn Epiphone LP is mee verhuisd naar een tropisch Aziatisch land, en heeft daar, vanwege het corona gebeuren, een tijdje in opslag gestaan.
    Vandaag uit de koffer gehaald, en wat zie ik ? Corrosie op de metalen delen (elelmenten, brug, frets).
    Not amused...
    Bovendien merkte ik bij het stemmen dat een aantal snaren last hadden van slipstick, ze schieten ineens een stuk door. Dus de snaren zijn ook aangetast en zowiezo aan vervanging toe.
    Maar de vraag is, hoe kan ik dit zo goed mogelijk verwijderen ?
    Ik kan aan de slag gaan met alcohol, ontvetters, etc, maar liever doe ik het meteen goed

    iemand ervaring hiermee en/of tips wat te doen, of vooral niet te doen ?




  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Moeson meegemaakt? Jif plus schuursponsje zou ik denken. #jaloers

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Moeson meegemaakt? Jif plus schuursponsje zou ik denken. #jaloers
    Het is hier inderdaad wel tropisch warm (35 gr overdag, 25 gr 's nachts en momenteel een heel hoge luchtvochtigheid.
    Maar Jif dat schuurt (krast) toch ? Ik ben een beetje bang om het chroomlaagje te verprutsen...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Alleen schuursponsje Zou er niet mee zitten, maar misschien is WD40 met een poetslap een idee? Wacht even op deskundig advies.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Je kan het hout tussen de frets afplakken met schilderstape, en dan dan de frets met zilverpoets of koperpoets opnieuw glad maken, b.v. in combinatie met een schuurspons.

    De brug en elementen covers kan je ook weer oppoetsen denk ik op deze manier, voor zover je er goed bij kan. Het is wel een beetje smurrie dus zorg dat het niet overal tussen loopt. Als je alles los maakt kan je de losse onderdelen beter poetsen denk ik.

    Ik heb begrepen dat je met pickups moet oppassen met stukjes ijzer die los komen, omdat ze magnetisch zijn trekken ze dit aan. Dus niet met een staalborstel o.i.d. gaan werken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Frets deed ik met Brasso en een schone doek, daarna de toets schoonmaken met alcohol, daarna in de olie zetten. Ik heb nu speciale spullen daarvoor resp. MusicNomad Frine fret polish en Dunlop Fingerboard 01 en 02. De rest misschien met chroompoets al lijkt het erop of het chroom er al vanaf is.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Zilverpoets, ik gebruik Silvo.

    Voor de frets de toets afplakken met schilderstape, dan met een doekje met wat Silvo de frets opwrijven. Na 2 frets een nieuw plekje op je doekje met een beetje nieuwe Silvo.

    Voor de verchroomde delen werkt dat denk ik ook wel, heb ik zelf geen ervaring mee omdat ik me daar nooit druk om maak.

    Geen schuurmiddelen en schuursponsjes want daarmee maak je krassen.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  8. #8

    Standaard

    Bedankt voor alle tips, ik ga het proberen met de suggestie, te beginnen met het minst krassende spul
    Het gaat even duren voordat ik de spullen daarvoor hebben, want hier in de omgeving niet te koop. Ik laat eens in de paar maanden een doos vanuit NL opsturen naar hier, met lekkernijen (rookworst, erwtensoep, sandwichspread, picallily, etc, kortom de eerste levensbehoeften).
    Ook gitaarspullen van Bax, of een tweedehands pedaaltje van marktplaats, van die dingen.

    Ik heb al voorzichtig wat WD40 op een doekje gedaan, maar het geeft maar een heel klein beetje verbetering.
    Misschien dat ik wat Dunlop gitaar olie op de metalen delen doe, om de corrosie niet erger te laten worden, beschermlaagje zeg maar.

    Wordt beslist vervolgd...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Frets: polijsten met een metaalpolijstpasta. Commandant 4 werkt behoorlijk goed maar ik gebruik deze:


    met een zeem of een dremel polijstwiel, beide gaat prima. Niet een doekje, een zeem, zo'n ding van leer. Ik gebruik dit spul ook om mijn chefmessen te stroppen. Mijn messen worden hier zo scherp van dat ik rustig een castratie uit kan voeren en je zult er niks van voelen

    De metalen onderdelen: kan je vrij weinig mee helaas. Die platings zijn zo dun, als je die oxidatie weg wilt halen ga je gewoon door de lagen heen.

    Dunlop olie is een niet-polymeriserende olie. Ergo, laat geen laagje achter, het druipt van je metalen af. Logisch, want het is gemaakt voor fretboards en je wilt echt geen polymeriserende olie op je fretboard. Ik bewerk al mijn metalen onderdelen die niet mogen oxideren met nanocoat of nitocoat (titaniumoxide in een ammoniakoplossing):

    [img][/img]
    Smeren, drogen, klaar. Je hoeft er verder niks meer mee te doen. Ideaal. Dit spul werkt geweldig maar wel op nieuw metaal smeren, niet op iets dat al geoxideerd is. Gewoon die parts vervangen joh. Kost je 5 tientjes voor wat Gotoh spul en dan is 't klaar. Pickup kapjes kan je makkelijk vervangen, tuners vervangen is ook kinderspel. Setje Duncans tweedehands scoren op Ebay, Gotoh brug en staartstuk, nieuwe tuners; heb je je Epiphone ook gelijk een upgrade gegeven. Verse CTS pots, Switchcraft switch en dan heb je gewoon alles helemaal goed aangepakt. Niet fröbelen maar aanpakken, is dus mijn advies.



    Edit: ja, Nitocoat kost écht 800E per liter ex btw.

  10. #10

    Standaard

    Let op met metalen onderdelen.
    De goudkleurige stoptail van mijn Gibson Explorer had aanslag (koffer stond lange tijd ongeopend in "waarschijnlijk" vochtige ruimte ). Ik had er ook een of ander produkt opgedaan dat me was aangeraden.
    Resultaat : weg gouden kleur..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top