Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Cowboy chords

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2002
    Berichten
    1.530

    Smile Cowboy chords

    Te koop:
    - Nieuwe Weber California 10" paper dome
    - Originele 1974 Fender wide-range humbucker - project

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Tony Rice, Norman Blake, nee, da's inderdaad geen kattenpis

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs down

    Niks mis mee, integendeel, maar....

    Het heeft iets onbenulligs, het kennelijk niet eens kunnen benoemen van bijvoorbeeld Bluegrass of Old Time en er vervolgens maar zo'n misplaatste jaren 50 term als 'cowboy' aan hangen....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Ik dacht al, waar blijft ie
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Niks mis mee, integendeel, maar....

    Het heeft iets onbenulligs, het kennelijk niet eens kunnen benoemen van bijvoorbeeld Bluegrass of Old Time en er vervolgens maar zo'n misplaatste jaren 50 term als 'cowboy' aan hangen....
    Misschien ook even Martin daarvan op de hoogte stellen...
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Niks mis met de term cowboy chords hoor, chicken pick, old time, hillbilly, redneck music..
    C&W stopt zichzelf vol met verwijzingen naar het midwest boeren bestaan van weleer,
    maar een ander ding is... waarom deze post?
    of gewoon een kwestie van niet weten dat er een waar luister jij naar topic is?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ik dacht al, waar blijft ie
    Want anders zou jij... Toch? Of niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Misschien ook even Martin daarvan op de hoogte stellen...
    Want?
    Er zijn ongetwijfeld ook cowboys (geweest) die op Martin gitaren spe(e)l(d)en, maar dat is het punt hier helemaal niet, kijk maar in de openingspost.
    Daar zien en horen we Tony Rice, die op de oude Martin D-28 van wijlen Clarence White speelt.
    Tony speelt geen cowboy chords en al helemaal geen cowboy muziek. Moet de eerste cowboy nog horen die dit muzikale niveau haalt. Kortom de vergelijking gaat volkomen mank.
    Dat deze onzin van tijd tot tijd zelfs opduikt onder gitaristen, van wie je mag aannemen dat ze toch best een uitgebreide kennis hebben, is wel ontluisterend.
    Er is, zoals blijkt, wat dit aangaat veel onwetendheid over de muziek die Tony en vele van zijn navolgers speelden (hij is helaas in december 2020 overleden).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Niks mis met de term cowboy chords hoor, chicken pick, old time, hillbilly, redneck music..
    C&W stopt zichzelf vol met verwijzingen naar het midwest boeren bestaan van weleer
    Dit is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven al constateerde.
    Met de termen op zich is ook niks mis, maar zoals gezegd, Rice speelde van alles (bijv. bluegrass, progressive bluegrass, newgrass en acoustic jazz), maar geen 'cowboy muziek'. Het gebruik van de termen cowboy chords, chicken pick, old time, hillbilly en redneck music slaat in dit geval dus nergens op.
    De door mij, vanwege zijn verdere kennis, gerespecteerde gitarist maakt het nog eens extra bont door hier Appalachian en afgeleiden moeiteloos op één hoop te vegen met ' het midwest boeren bestaan van weleer'.
    Er zit 'maar' een afstand van 1500 km tussen deze regio's en het verschil in muziek is zo mogelijk nog groter.
    Maar voor veel gitaristen op dit forum is het kennelijk allemaal één pot nat: "Het komt uit Amerika, speelt gitaar, dus het is een cowboy en speelt C&W"
    Deze misvatting wilde ik wel even boven tafel krijgen....
    De stijl van Rice is nog heel jong, begint in de jaren '60, als Clarence White op de fundamenten van wat Doc Watson heeft opgebouwd, een nieuwe, akoestische, leadgitaarstijl neerzet. Rice heeft deze stijl als onbetwist leider in deze richting uitgebouwd tot een 'musician's music', het grote publiek heeft geen idee van hoe Tony Rice klonk, iets wat we wel vaker zien bij briljante, goed gespeelde muziek.
    Met als indirect gevolg dat het gelabeld wordt onder van alles en nog wat dat het niet is...

    Dit is een mooi tribute (een oude Tony Rice, met een stem die het bijna niet meer doet), hij geeft een paar mooie voorbeelden...
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Klinkt ineens heel anders.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Altijd fijn als iemand je kennis wil verbreden en daarvoor dank.
    Maar ik dacht eerlijk gezegd dat de titel cowboy chords -of kampvuur chords- sloeg op de akkoorden zonder barré,
    die hij hier gebruikt, de capo doet daar niks aan af,
    meer is het toch niet?
    het listige hier zit dan ook in de rechterhand, daar had ik al naar zitten loeren,
    soort hybrid banjo/gitaar aanslag die er een drive aan geeft, Bob Dylan deed niks anders.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Want anders zou jij... Toch? Of niet?

    Want?
    Er zijn ongetwijfeld ook cowboys (geweest) die op Martin gitaren spe(e)l(d)en, maar dat is het punt hier helemaal niet, kijk maar in de openingspost.
    Daar zien en horen we Tony Rice, die op de oude Martin D-28 van wijlen Clarence White speelt.
    Tony speelt geen cowboy chords en al helemaal geen cowboy muziek. Moet de eerste cowboy nog horen die dit muzikale niveau haalt. Kortom de vergelijking gaat volkomen mank.
    Dat deze onzin van tijd tot tijd zelfs opduikt onder gitaristen, van wie je mag aannemen dat ze toch best een uitgebreide kennis hebben, is wel ontluisterend.
    Er is, zoals blijkt, wat dit aangaat veel onwetendheid over de muziek die Tony en vele van zijn navolgers speelden (hij is helaas in december 2020 overleden).

    Dit is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven al constateerde.
    Met de termen op zich is ook niks mis, maar zoals gezegd, Rice speelde van alles (bijv. bluegrass, progressive bluegrass, newgrass en acoustic jazz), maar geen 'cowboy muziek'. Het gebruik van de termen cowboy chords, chicken pick, old time, hillbilly en redneck music slaat in dit geval dus nergens op.
    De door mij, vanwege zijn verdere kennis, gerespecteerde gitarist maakt het nog eens extra bont door hier Appalachian en afgeleiden moeiteloos op één hoop te vegen met ' het midwest boeren bestaan van weleer'.
    Er zit 'maar' een afstand van 1500 km tussen deze regio's en het verschil in muziek is zo mogelijk nog groter.
    Maar voor veel gitaristen op dit forum is het kennelijk allemaal één pot nat: "Het komt uit Amerika, speelt gitaar, dus het is een cowboy en speelt C&W"
    Deze misvatting wilde ik wel even boven tafel krijgen....
    De stijl van Rice is nog heel jong, begint in de jaren '60, als Clarence White op de fundamenten van wat Doc Watson heeft opgebouwd, een nieuwe, akoestische, leadgitaarstijl neerzet. Rice heeft deze stijl als onbetwist leider in deze richting uitgebouwd tot een 'musician's music', het grote publiek heeft geen idee van hoe Tony Rice klonk, iets wat we wel vaker zien bij briljante, goed gespeelde muziek.
    Met als indirect gevolg dat het gelabeld wordt onder van alles en nog wat dat het niet is...

    Dit is een mooi tribute (een oude Tony Rice, met een stem die het bijna niet meer doet), hij geeft een paar mooie voorbeelden...
    Dank voor deze kennis !
    Sinds ik alleen maar akoestisch speel tegenwoordig is Rice wel de moeite waard om uit te zoeken !
    Gave muziek en zeker de moeite waard om me hierin verder te verdiepen. Dank 🙏

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top