Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13

Discussie: Cowboy chords

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Altijd fijn als iemand je kennis wil verbreden en daarvoor dank.
    Maar ik dacht eerlijk gezegd dat de titel cowboy chords -of kampvuur chords- sloeg op de akkoorden zonder barré,
    die hij hier gebruikt, de capo doet daar niks aan af,
    meer is het toch niet?
    het listige hier zit dan ook in de rechterhand, daar had ik al naar zitten loeren,
    soort hybrid banjo/gitaar aanslag die er een drive aan geeft, Bob Dylan deed niks anders.
    Blij dat je mijn 'tirade' zo sportief opvat
    De 'drive' in banjo komt door het "3 over 8" effect.
    Je hebt 3 vingers (ok, 2 vingers - I & M- en een duim -T-) voor je aan het werk.
    Je tokkelt T, I, M, T, I, M, T, I, enz. (achtste noten, daarvan gaan er 8 in één maat) dan heb je aan het eind van de maat een vinger 'over'.
    Dus de tweede maat is M, T, I, M, T, I, M, T, en de derde: I, M, T, I, M, T, I, M .
    Pas de vierde maat begint weer op de duim.
    Probeer de accenten -ook met subtiele timingveranderingen- nu wel op tel 1, 2, 3 en 4 te leggen (eigenlijk een sterk op 1 en een zwakker op 3), dan zul je merken dat het accent vooruit 'wandelt'. Deze 'forward roll' geeft een banjo 'drive'.
    De bedenker van deze 3 finger banjostijl, Earl Scruggs, luisterde veel naar big band muziek, ik ga er vanuit dat hij daar de inspiratie heeft gevonden (denk 'In The Mood' on steroids )
    Zodra je een 'square roll' gebruikt (T,I,T,M) is het effect meteen weg. Meer vingers gaat ook meteen de mist in.
    Daaraan herken ik meteen een gitarist die voor het eerst op een banjo probeert te spelen. Het is het wel, maar toch niet echt.
    Een soort van pakje Conimex door de hutspot gooien en dan zeggen dat je oosters kookt.
    Het effect van "de wolk noten met toch een duidelijke melodie" tijdens een solo ontstaat ook door de dynamiek, gecombineerd met de timing.
    Uiteindelijk is 3 finger (5 snarige) banjo veel complexer dan deze voorbeeldjes, maar dit is wel het eerste begin.
    Binnen de Bluegrass (de stringbandmuziek waarbinnen deze banjostijl een definierende factor is) zijn mensen op een gegeven moment deze stijlfiguur van de banjo gaan 'lenen'.
    De eersten waren op dobro Josh Graves, mandoline Jesse McReynolds en gitaar Clarence White.
    Qua organisatie lijkt een Bluegrass band nog het meest op een Jazz ensemble: iedereen speelt solo's en wordt dan door de rest begeleid. Daarnaast wordt er ook nog eens driestemmig gezongen, wat weer heel ergens anders vandaan komt.
    Maar... zonder akoestische gitaar ook geen Bluegrass, vandaar dat het hier wel past.
    Tot zover de theorie, andere keer meer....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Een tijd geleden trouwens geleerd dat de "cowboy periode" die je in Westerns ziet eigenlijk maar heel kort geduurd heeft. Grote kuddes die graasden en vrij rondtrokken moest je dan naar de veemarkt zien te brengen, dus te paard met de kudde mee. Probleem was dat een kudde op hol kon slaan, was je dus dagen en nachtenlang wakker en als kudde weer rustig was waren koeien flink afgevallen en dus minder geld waard. Toen het prikkeldraad werd uitgevonden was het allemaal voorbij omdat de kuddes niet langer vrij konden bewegen over de plains. Schijnt maar een periode van tien of twintig jaar geweest te zijn, want het westen werd pas laat in cultuur bracht, na de Civil War, en het prikkeldraad werd vervolgens al vrij snel uitgevonden...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Ach, die goeie oude tijd.... Kansas Pacific Railroad, bisons schieten vanuit de trein!

    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top