Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 71
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Dat zou dan betekenen dat trafo's van Heijboer wel heel anders in de markt worden gebracht dan hun concurrenten, met een hoop mojo gelul en dat is niet zo. Het is ook maar een klein bedrijfje, dat voornamelijk op aanvraag een bepaald ontwerp maakt voor versterkerbouwers. Totaal geen mojo en rare claims verder.



    Nou... En wat zijn ze er populair mee geworden! Er is zonder meer een markt voor mojo geleuter hoor. Maar noem me één bedrijf dat al jarenlang op die manier een sterke speler is op de markt en groeiende. Blackstar heeft het eigenlijk ook niet echt van veel mojo gelul moeten hebben. Het was meer dat er een nieuw bedrijf op de markt kwam, met het verhaal dat het voortkwam uit ex-Marshall medewerkers. Dat scoorde even, maar is daarna niet een dusdanig gevestigde naam geworden zoals andere grotere merken, zoals Marshall. Audiofiele mojo believers springen van de ene op de andere bandwagon. Het gros neemt gewoon genoegen met een stroomkabel, zonder poespas.
    Mij gaat het er meer om hoe de aspirant kopers zich laten bespelen.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Heren (dames ook), laat je niks wijsmaken. Een smps is heel goed mogelijk in een buizenamp. Een trafo kun je zien als een ideale spanningsbron met een serieweerstand. Deze serieweerstand wil men zo klein mogelijk houden om verliezen te beperken maar hij is altijd aanwezig. Hoe slechter de kwaliteit van de trafo hoe groter die parasitaire eigenschappen zoals de ongewenste serieweerstand. Ook de gelijkrichter heeft deze eigenschappen en klinken anders in jullie oren, heel verklaarbaar trouwens.

    Zo heeft een buizengelijkrichter een serieweerstand van een paar honderd ohm wat resulteert in een stroomafhankelijk spanningsverlies wat jullie beter kennen als "sag". Hoe harder het geluid hoe groter het verlies. Dit geeft een gevoel van compressie. In de ideale amp willen we dat niet maar de gitarist wil dat juist wel blijkbaar.

    Duidelijk toch?

    Maar nu de solidstate gelijkrichter. Deze heeft een verlies van een paar tienden zodat we hier niets van zullen merken. En toch kun je een solidstate laten klinken als een buis zolang je hem van dezelfde eigenschappen kan voorzien als die buis.

    Terug naar de smps. Hier zien we dezelfde materie. Ook een smps heeft een inwendige weerstand maar door een stevige tegenkoppeling wordt deze zo goed als nul, maw als de stroom in de eindtrap toeneemt zal de regeling in de smps dit compenseren. Lekker ideaal dus maar dat willen jullie helemaal niet. Shit, wat dan? Nou ook hier zijn de eigenschappen van een trafo gevoede amp na te bootsen gewoon door die serieweerstand weer toe te voegen.

    Ik weet zeker dat je bij een 1 op 1 vergelijking het verschil niet hoort. Een lichte smps is dus wel degelijk mogelijk mits voorzien van goede afscherming want zo'n schakeling werkt op hoge frequentie (bv 100 tot 500 kHz) wat een goede filtering vereist.

    Moderne smps zijn zo precies ontworpen dat reparatie heel lastig kan zijn. Meestal dubbelzijdige prints met hele dikke mosfets in de vorm van een PC moederboard. Ik zie ze liever niet.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Bedoel je dan ook een SMPS als eindtrafo?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Bedoel je dan ook een SMPS als eindtrafo?
    Ja, die maakt dan van je audio signaal een keurige gelijkspanning

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Oh dat vindt de speaker lekker...!!! 😃

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Zo heeft een buizengelijkrichter een serieweerstand van een paar honderd ohm wat resulteert in een stroomafhankelijk spanningsverlies wat jullie beter kennen als "sag". Hoe harder het geluid hoe groter het verlies. Dit geeft een gevoel van compressie. In de ideale amp willen we dat niet maar de gitarist wil dat juist wel blijkbaar.
    Ik ben technisch te weinig onderlegd om er überhaupt ook maar iets zinnigs over te zeggen. Maar er is één dingetje dat ik er wel tussenuit wil pikken. Ik heb niet het idee dat de gitarist een bepaalde compressie wil, of in ieder geval maar deels. Bij een lading gain is compressie nou eenmaal onvermijdelijk en dan ook dat sag verhaal en zo, maar veel gitaristen willen desondanks toch wel een zo dynamisch mogelijk geluid, ipv een streep. En willen gitaristen niet juist de compressie van de eindbuizen (met als nadeel dat je knoeperhard moet staan), omdat dat wezenlijk anders klinkt?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Het effect (sag) is subtiel. Het maakt dat er 'leven' in de sound komt. Een solid state (diodebrug) gelijkrichter klinkt strakker, goed voor metal riffs. Voor muzikale muziek is zo'n primitieve voeding met buis zeer gewenst.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Heren (dames ook), laat je niks wijsmaken. Een smps is heel goed mogelijk in een buizenamp. Een trafo kun je zien als een ideale spanningsbron met een serieweerstand. Deze serieweerstand wil men zo klein mogelijk houden om verliezen te beperken maar hij is altijd aanwezig. Hoe slechter de kwaliteit van de trafo hoe groter die parasitaire eigenschappen zoals de ongewenste serieweerstand. Ook de gelijkrichter heeft deze eigenschappen en klinken anders in jullie oren, heel verklaarbaar trouwens.

    Zo heeft een buizengelijkrichter een serieweerstand van een paar honderd ohm wat resulteert in een stroomafhankelijk spanningsverlies wat jullie beter kennen als "sag". Hoe harder het geluid hoe groter het verlies. Dit geeft een gevoel van compressie. In de ideale amp willen we dat niet maar de gitarist wil dat juist wel blijkbaar.

    Duidelijk toch?

    Maar nu de solidstate gelijkrichter. Deze heeft een verlies van een paar tienden zodat we hier niets van zullen merken. En toch kun je een solidstate laten klinken als een buis zolang je hem van dezelfde eigenschappen kan voorzien als die buis.

    Terug naar de smps. Hier zien we dezelfde materie. Ook een smps heeft een inwendige weerstand maar door een stevige tegenkoppeling wordt deze zo goed als nul, maw als de stroom in de eindtrap toeneemt zal de regeling in de smps dit compenseren. Lekker ideaal dus maar dat willen jullie helemaal niet. Shit, wat dan? Nou ook hier zijn de eigenschappen van een trafo gevoede amp na te bootsen gewoon door die serieweerstand weer toe te voegen.

    Ik weet zeker dat je bij een 1 op 1 vergelijking het verschil niet hoort. Een lichte smps is dus wel degelijk mogelijk mits voorzien van goede afscherming want zo'n schakeling werkt op hoge frequentie (bv 100 tot 500 kHz) wat een goede filtering vereist.

    Moderne smps zijn zo precies ontworpen dat reparatie heel lastig kan zijn. Meestal dubbelzijdige prints met hele dikke mosfets in de vorm van een PC moederboard. Ik zie ze liever niet.
    Al met al, zelfs met de toevoegingen die het gitaristenvolk fijn vindt, zou dit een flink lichtere versterker opleveren?
    Je geeft aan dat een SMPS tegenwoordig moeilijk te repareren is. In mijn ogen is een SMPS een goedkoop ding maar geen idee of de hiervoor beschreven toevoegingen 'm (veel) duurder zouden maken of blijft vervanging dan nog steeds goedkoper dan reparatie?

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik weet zeker dat je bij een 1 op 1 vergelijking het verschil niet hoort. Een lichte smps is dus wel degelijk mogelijk mits voorzien van goede afscherming want zo'n schakeling werkt op hoge frequentie (bv 100 tot 500 kHz) wat een goede filtering vereist.
    Die benodigde filtering is zeer waarschijnlijk afwezig geweest in sommige SMPS 9V voedingen voor pedalen, daar ik er bij enkelen toch duidelijk last had van die 12kHz(?) toon, die je op de achtergrond hoorde.

    Overigens, @DML, ik vermoed dat de recentere ontwikkelingen op gebied van compacte pedal-form versterkers, zoals de BluGuitar AMP-1 vast wel gebruik moeten maken van een SMPS. Er zit alleen geen buizen eindtrap in.
    Cluseau zal hopelijk nog kunnen uitleggen of de combi buizen-eindtrap en SMPS wel of niet een gelukkige combi is.

    @Erik, ik meen me te herinneren dat die Blackstar HT-Dual wel degelijk een hoog intern plate voltage had, dus dat die buis er niet alléén voor de show zit. Ik heb 'm gehad en weggedaan (klonk zeker lekker, kon erg high-gain, maar werd overcompleet), maar m'n H&K Tubefactor wél bewaard. 290V plate voltage en volgens mij worden extra diodes alleen ingeschakeld bij 'Factor 2' voor meer gain. Niet heel anders als een Marshall Silver Jubilee.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.072

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Al met al, zelfs met de toevoegingen die het gitaristenvolk fijn vindt, zou dit een flink lichtere versterker opleveren?

    Doet me een beetje denken aan de vroegere Class A vs Class D discussie in HiFi-land. Een peperdure loodzware Bryston energieslurpende straalkachel eindbak met immense trafo's tegenover een vederlichte goedkope en energiezuinige Class D eindbak, die ook stabiel bijna het 5-voudige aan vermogen kon leveren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top