Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Gitaarsynths

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 december 2012
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    355

    Standaard Gitaarsynths

    Zelf heb ik Jam Origin - midi guitar.
    En dit vind ik een waanzinnig leuke software plugin.
    Toch overweeg ik nog weleens aanschaf van een Boss SY-1 of Electro Harmonix Synth9.
    Wel dure bakjes, maar superleuk en erg interessant.
    Wie maakt zoal gebruik van gitaarsynths?
    En wat zijn jullie ervaringen hiermee?

  2. #2

    Standaard

    Waarom een nieuw draadje openen dat je ruim een jaar geleden ook al hebt geopend?
    Om het overzichtelijk te houden gewoon daar verder gaan?
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...thesizer/page3

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 december 2012
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    355

    Standaard

    Oh jee; het was me even ontgaan dat ik hier al een draadje reeds over had.
    Was hier ook al een tijdje even niet geweest.
    Laatst gewijzigd door hega; 19 april 2021 om 09:57

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hega Bekijk bericht
    Zelf heb ik Jam Origin - midi guitar.
    En dit vind ik een waanzinnig leuke software plugin.
    Toch overweeg ik nog weleens aanschaf van een Boss SY-1 of Electro Harmonix Synth9.
    Wel dure bakjes, maar superleuk en erg interessant.
    Wie maakt zoal gebruik van gitaarsynths?
    En wat zijn jullie ervaringen hiermee?
    Ik vind de demo's van die duurdere bakken waardeloos klinken. Je moet grofweg aan 5 dingen denken, vind ik:

    1. kwaliteit van de sounds; ooral de pads etc zitten bij de meeste wel goed, maar de sounds van losse instrumenten valt bij veel vies tegen
    2.tracking accuratesse en latency; wil je alleen maar pads? Dan is t niet zo'n issue, wil je echter shredden of anderszins snel soleren vallen er gelijk a l een zootje modellen af
    3. prijs/kwaliteit verhouding; sommige van die bakken zijn best duur maar verschillen helemaal niet zo veel van de goedkopere modellen in kwaliteit en opties
    4. kun je er MIDI mee genereren (om bijv op te nemen danwel een 'echte' synth aan te sturen)? Welliht vind je dat niet belangrijk, welicht wel
    5. kun je met de module ook je gitaarsignaal zelf bewerken en/of mengen met de synth geluiden? Welliht vind je dat niet belangrijk, welicht wel

    Ik heb zelf de eeuwenoude Roland GR-30 voor 50 EUR gekocht en die heeft matige tracking, maar hele goede pad sounds, swells etc met bijbehorend afdoende tracking. Ik kan mijn gitaarsound eruit sturen naar mijn gewone effecten en deze routing met mijn GK element bedienen, dus of alleen synth, of alleen gitaar met effecten of beide, ik kan patches kiezen vanaf mijn gitaar, volume regelen etc. Ik heb deze best vaak live gebruikt, echt fantastisch ding

    In mijn studio heb ik de Terratec Axon AX100 MKII. Die heeft sounds van dezelfde kwaliteit, maar veel betere tracking/latency. Die is ingebouwd in mijn 19" rack en daarmee kan al mijn 'echte' synthesizers aansturen. Dus dan heb ik een enorme batterij aan goede sounds die ik met mijn gitaar kan aansturen.

    Hoop dat je er wat aan hebt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 december 2012
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    355

    Standaard

    hoi Fusion,

    Bedankt voor je reactie.
    Vind deze erg interessant en ook leerzaam om te lezen.
    Haal hier ook weer nieuwe punten uit.

  6. #6

    Standaard

    Ik zit er zelf aan te denken om een klein midi keyboardje te kopen (akai mpk mini) om zelf backing arrangementen te schrijven (en een beter muzikant te worden want mijn timing als ik met een klik mee speel is 100x zo slecht als met een bass groove).
    Deze keyboardjes kunnen natuurlijk ook dubbelen als synths, maar met een focusrite (of andere interface) voor de gitaar kan ik volgens mij ook mijn gitaar opnemen in de software die met dit keyboardje mee komt (lijkt me namelijk een volwaardig DAW) en daar het signaal omzetten naar een synth type.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Nou, dat kun je nu al gratis uitproberen met de Audacity DAW en de Synth1 VST.

    Punt is (volgens mijn beperkte ervaring) dat je gitaar een audio-signaal geeft en je voor de VST's eigenlijk meestal MIDI gebruikt. Maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er synth VST's zijn die audio-in kunnen gebruiken als source.

    *edit* sorry, je hebt al een MIDI gitaar... dan kun je zowat iedere VST gebruiken.

    Heb voor de gitaar ooit een Roland JD-Xi gehad, die heeft een Hi-Z ingang voor een gewone gitaar,
    is ook errug leuk speelgoed maar voor mij allemaal wat te bewerkelijk.
    Heb nu alleen nog een Axiom Air Mini 32 MIDI USB keyboard voor pad- en drum-werk.
    Die kost je twee tientjes of zo op MP.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 19 april 2021 om 12:13
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Nou, dat kun je nu al gratis uitproberen met de Audacity DAW en de Synth1 VST.
    Heb jij een gratis focusrite? Ik wil beginnen een mini studiootje op te bouwen. (Ook maar een groot doek dik kopen om over m'n racesimulator te hangen)
    Maar Audacity en Reaper heb ik goede dingen over gehoord idd.

  9. #9

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Wat voor aansluitingen/uitgangen heeft die Jam Origin midi guitar?

    Oh stom, laat maar, dat is zelf al een stuk software.
    Dan heb je inderdaad alleen een interface gitaar->computer nodig.

    Maar als de Jam Origin al een VST is dan snap ik niet hoe je je gitaar daar nu doorheen haalt?
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 19 april 2021 om 12:12
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top