Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard waar opamp kopen online?

    hallo Forum,

    Ik heb een vraagje, ik heb een MP3 (flac, wave, DSD) speler (Zishan Z1) waarin je de opamp kan vervangen. Ik wil er een Muse02 inzetten. Waar kan je deze opamps kopen met normale verzendkosten? Ik zag dat Mouser 20 euro verzendkosten rekent. En ik kwam Ftec-shop tegen op internet, dat zou ik kunnen doen.

    Wie heeft een goed adres voor dit soort dingen?


    mvrgr,
    Jeroen
    Laatst gewijzigd door raabje; 17 april 2021 om 10:07

  2. #2

    Standaard

    Ik kan je hier niet in helpen. Anders dan door je te vertellen dat je naar mijn mening bezig bent met jezelf in de meest idiote mojo te laten sleuren die ik in lange tijd online ben tegengekomen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ah ik snap dat je dat zegt, dit is natuurlijk terrein voor snake oil en gouden oren. Maar goed, ik vind het wel leuk om dat zelf te ervaren. En die 4 tientjes, even op het terras zitten kost ook 4 tientjes.

    Het zal om hele kleine verschillen gaan die je jezelf ook kan inbeelden. En die Z1 is niet geraffineerd genoeg om alles uit een dure opamp te halen. Maar dan nog heb ik er geen probemen mee.

    Op AE staan veel neppe Muse opamps, Mouser is het officiele verkoopkanaal zie ik.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat een nep opamp het net zo goed doet.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik denk dat een nep opamp het net zo goed doet.
    okee, goed dat je dat zegt, ik zal dan toch nog eens kijken op AE.

    Gaat me puur om de hobby hè, ding open maken, beetje knutselen. Ik neem het niet te serieus. Overigens heeft die Z1 stock een hele lekkere sound, dat is een leuke deal voor 27 euro. Ik heb ook een Zishan DSDs met dual DAC, die was 70 euro, die klinkt (zoals ik het hoor) ook goed, wat precieser en beleefder.
    Laatst gewijzigd door raabje; 17 april 2021 om 11:46

  6. #6

    Standaard

    Probeer eens een andere insteek;
    Die dual opamp heeft een nogal standaard pinout. Dat betekent dat je dus te kust en te keur kunt expirimenteren. Probeer eens de NE5532, hifi klassieker onder de opamps, de LM833, ook in die categorie , of de standaard TL072, klassieke volksfiets. Of start lekker Mouser op en vind alle alternatieven van Burrbrown (nu TI) of Analog Devices welke al jaren opamps maken met hoge kwaliteitsspecs. Pas allemaal gemakkelijk binnen die 4 toentjes en geeft de mogelijkheid eens echt rond te snuffelen. Kan je er een echte hobby van maken.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ja klopt wat je zegt hoor, ik heb al heel wat pagina's gelezen op headfi.org, just-hifi, diy audio, etc. Veel ervaringen te vinden met een hele waslijst aan opamps.

    Er zit stock een NE5532 in, en die is echt niet verkeerd.

    Ik begrijp dat de Muses 8920 vrijwel gelijk is aan Muses01, als ik die bij Mouser in het winkelmandje erbij gooi is het bedrag hoger dan 50 en verzenden gratis. Voor 58- heb ik er dan 2 om te proberen.

    Muses 8820 is vrijwel gelijk aan Muses02, voor 11 euro ipv 46,-, maar out of stock.

    Burr Brown V5-i D had ik ook bekeken, die is nog duurder. Zal daar eens verder naar zoeken, ook naar TI. Alternatief is inderdaad een hele mix van goedkopere opamps bestellen en hopen op een goede match met mijn koptelefoons.

    De balans is natuurlijk zoek, ik weet het, voor 35 euro koop je een Zishan Z3 met een andere DAC en ander circuit, die weer net even anders klinkt. En als je 3-4 van die dingen koopt had je eigenlijk 1 duurdere kunnen kopen.
    Laatst gewijzigd door raabje; 17 april 2021 om 12:37

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Ah, ik zie al waar het idee vandaan komt



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    ... Alternatief is inderdaad een hele mix van goedkopere opamps bestellen en hopen op een goede match met mijn koptelefoons...
    Zo te zien stuurt die op-amp de hoofdtelefoon rechtstreeks aan. Waarschijnlijk dan via een serie-weerstandje om zo ook 32Ω aan te kunnen sturen.

    Een op-amp kan niet veel stroom leveren. De output current van een NE5532 is 38mA, die van een MUSES1 is 25mA. TL072 doet maar 10mA.

    Check dus even in de datasheets de output current en kijk eens of je met een willekeurige op-amp wel een koptelefoon probleemloos kunt aansturen. Of kijk even wat de serieweerstand voor waarde heeft en of je zo samen met de koptelefoon niet onder de Rload zit.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    hey Plant, ja precies, daar komt het vandaan. Die printplaat rechts op de foto is de Z1.

    Ik denk dat ik die 2 Muses bestel en er nog wat bij doe om het bedrag omhoog af te ronden. Die Muses02 is eigenlijk 35 euro overpriced als 10 euro al een stevige prijs is voor een opamp.

    Ik heb 3 koptelefoons, Grado van 32 ohm, AKG van 55 ohm, Sennheiser 120 ohm, output komt wel goed denk ik.

    Waarschijnlijk denk ik straks "is dat alles", maar dat maakt ook niet uit, ik wil het ervaren, opamps rollen.

    En ik zat de denken, het zou leuk zijn als ik een soort van break out box kan maken, met meerdere opamps, en een schakelaar, om snel te kunnen switchen. Maar dat zal ingewikkeld zijn, opamp heeft 8 pootjes. Of een stukje uit de behuizing boren of zagen om bij de opamp te komen zonder moeten open schroeven.
    Laatst gewijzigd door raabje; 17 april 2021 om 22:10

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Het zou (heel erg goed) kunnen dat de opamp en de voeding die origineel in die Z1 zitten eigenlijk niet geschikt zijn om een koptelefoon mee aan te sturen. De opamps die hier reeds genoemd zijn zijn volgens mij allemaal niet ideaal voor koptelefoon. Als je graag hoge kwaliteit muziek op je koptelefoon luistert zit de grootste winst denk ik in een koptelefoonversterker. Als je er niks om geeft dat de voeding van de Z1 waarschijnlijk te slap is voor koptelefoon, zou je kunnen proberen om een opamp erin te zetten die geschikt is voor koptelefoon. Chips die specifiek voor koptelefoons gemaakt zijn zijn bijvoorbeeld AD8397 en TPA6120A2. (gewoon ff googlen op 'opamp headphone')

    Ik merk duidelijk dat als ik op mijn koptelefoon luister via mijn telefoon, dat het geluid minder is. Het verschil tussen luisteren via mijn laptop en via mijn stereo kan ik niet horen. Beide gewoon goed. (HP Elitebook en H/K HK610)

    Als het gewoon gaat om een lijnsignaal is een NE5532 echt voldoende.

    Zelfs een TL072 is een prima chip, mits hij wordt gebruikt voor spanningsversterking en niet voor bufferen en lage impedanties (koptelefoons).
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 17 april 2021 om 22:57

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top