Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 34 van 34
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Versie 2 is nog beter!

    Wat dat wegvallen van geluid betreft: dat kan eigenlijk vanalles zijn. Je crave bestaat uit 4 basis bouwstenen:
    - je VCO is je geluidsbron. Daarvan kan je de frequentie (toonhoogte) instellen, en daarnaast ook de golfsoort (zaagtand of blokgolf (en de blokgolf kan je nog eens variëren met de "pulse width"). Die golfsoort bepaalt welke harmonische frequenties er boven je basisfrequentie worden toegevoegd (het timbre eigenlijk). Bij sommige synths kan je die blokgolf in de uiterste settings van de pulse width zo nauw maken dat hij geen geluid meer geeft.
    - je VCF is je filter: deze haalt frequenties terug weg. In lowpass mode laat hij het geluid onder een ingestelde frequentie (de cutoff) door, en wat daarboven ligt, dempt hij (hoe meer erboven, hoe meer hij het dempt). Dus je kan hiermee harmonischen terug wegfilteren, maar als je cutoff lager wordt dan de frequentie van je geluidsbron, dan wordt ook je basistoon stiller en kan die uiteindelijk wegvallen.
    Het is een resonante filter: met de resonance ga je het geluid kort rond je cutoff frequentie beklemtonen (gaat meer als een wahwah klinken) (dus je kan die filter ook gebruiken om bepaalde frequenties te boosten adhv de resonantie).
    - je VCA is de versterker, of eigenlijk gewoon de volumeregeling. (logischerwijs, als je die te laag zet, heb je geen geluid meer.
    - vierde bouwsteen zijn je modulatoren. Deze maken zelf niet (perse) een geluid, maar het zijn eigenlijk onzichtbare handen die de VCO, VCF en VCA kunnen bedienen. Je hebt LFO (voortdurende op-neerwaartse bediening, geleidelijk (driehoeksgolf) of in sprongen (blokgolf)) en envelope (loopt 1 bewegingscyclus per keer dat je een noot intoetst). Deze "onzichtbare handen" kunnen er dus ook voor zorgen dat je voorgenoemde bouwstenen in een positie zonder geluid worden gezet.

    Sorry voor deze ongevraagde basisuiteenzetting van analoge synthese, thuis mag ik hier niet te veel over zagen...
    Succes bij de exploratie
    Laatst gewijzigd door jasses; 27 april 2021 om 11:27

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Het is al goed Jasses
    Hier mag u er over doorzagen dat u eens ons weegt!
    Ik kan hier alleen maar van leren. Ik ben die Crave na aanschaf gewoon gaan inpluggen met de nodige effecten erachter en gaan klooien met dat ding. Uiteraard zonder manual

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.780

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jasses Bekijk bericht
    Sorry voor deze ongevraagde basisuiteenzetting van analoge synthese, thuis mag ik hier niet te veel over zagen...
    Nee, niks sorry, ben er wel blij mee...
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Nee, niks sorry, ben er wel blij mee...
    Ja ik ook.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top