Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 71
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard Waarom geen SMPS in een buizen amp?

    Kan iemand mij vertellen waarom er nog steeds ouderwetse, veel te zware blikken trafo’s worden gebruikt in met name buizenamps voor gitaar?
    Is een SMPS niet mogelijk of is het, vanwege “ons gitaristenvolk”, not done?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Is dat een 'schakelend' ding? Analoog moet het zijn jonguh Ik vind een tor al veels te digitaal

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Interessante vraag.

    Natuurljk is het mogelijk. Blijf je bij buizen uiteindelijk alsnog met de uitgangstrafo zitten als impedantie omzetter, maar dat is er dan nog maar 1.

    Er zullen mensen zijn die verschil horen. De spanningsstabilisatie is een dingetje. Als je alleen een trafo - gelijkrichter - elco hebt is de spanning niet zo stabiel en deze fluctueert wat met de belasting. Een diode- versus buizen gelijkrichter reageert al anders en is al klank bepalend.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Namens ons gitaristenvolk, sorry dat buizenversterkers zo goed klinken, maar dat ze ook zo zwaar zijn. Wat is een SMPS eigenlijk?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.980

    Standaard

    Switching Modulating Power Supply, gok ik?

  6. #6

    Standaard

    Dan hoeven we onz ampkes niet meer van een load te voorzien ?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Gegeven de toch wat retorische vraagstelling, voel ik me nu niet alleen heel erg schuldig, maar ook nog 's ontzettend dom.

    Ik heb ooit een stuk gelezen van Scott Splawn, de bouwer van Splawn Amplifiers. Stond op de site van Premier Guitar. Daarin vertelt hij o.a. dat hij heel specifiek gebruik maakt van Heijboer trafo's, omdat hij vindt dat het een wezenlijk onderdeel van het geluid is van zijn versterkers. Zo niet, het grootste onderdeel van het geluid (dat is wat hij letterlijk zei in het interview).Nou heb ik zelf een Splawn en die zijn zwaar, met grote blikken trafo's. Maar ik ben dan toch geneigd om meneer Splawn te geloven, gezien ik niet gehinderd word door enige kennis op dit vlak en de versterker inderdaad erg goed klinkt. Ach en zolang ik geen versterk op m'n rug hoef te dragen tijden het spelen, kan ik er eigenlijk ook niet zo mee zitten. Het is nu ook weer niet dat ik een shovel nodig heb om m'n versterker zo nu en dan te verplaatsen.

    Hier dat stuk trouwens: https://www.premierguitar.com/gear/b...awn-amplifiers

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Daar zal hij dan vooral de eindtrafo mee bedoelen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Nee, gewoon de trafo's.

  10. #10

    Standaard

    Blijft een beetje humbug dat amp gedoe
    Ooit een filmke gezien waar werd getest of die topbouwers(gurus) hun eigen amps in een blinde vergelijking zouden herkennen

    Nope meeste niet

    Alleen mr frietman was vrij duidelijk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top