Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Boss GT-1000 Core

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Boss GT-1000 Core




    Guys,

    Ik zit een beetje (beetje veel eigenlijk) te gassen op de nieuwe Boss GT-1000 Core. Ik begrijp dat ie een groot aantal van de algoritmes van de RV-500, DD-500 en MD-500 aan boord heeft. Daarmee is het is echt een enorme krachtpatser in een super compact formaat, voor een prijs die me heel redelijk lijkt.

    Ik zit me nu in te lezen in dit onderwerp (o.a. een 100+ pagina's tellende topic op The Gear Page) maar heb nog een paar vragen waar ik mee zit.

    1) Waar ik me een beetje zorgen over maak ik de bediening van het apparaat. Ik ben altijd een fervente Zoom-gebruiker geweest (nog eigenlijk) vanwege het feit dat hun processor zo eenvoudig te bedienen zijn. Hoe is dat met die Boss? En is de GT-1000, de grotere broer van de CORE, eenvoudiger te bedienen?

    2) is het mogelijk om twee verschillende cab sims te programmeren voor een breed stereo effect? Dus een Vox cab linke en een Mesa cab rechts, b.v.?

    3) Zijn er, behalve het aantal voetschakelaars, verder nog grote verschillen met de GT-1000? De GT-1000 lijkt me echt een enorm groot ding voor een slaapkamergitarist als ik.

    Thx. Andere commentaren/opmerkingen zijn ook welkom.

    Nou, kom er maar in, dml!



    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 30 maart 2021 om 14:22
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht

    Guys,

    Ik zit een beetje (beetje veel eigenlijk) te gassen op de nieuwe Boss GT-1000 Core. Ik begrijp dat ie een groot aantal van de algoritmes van de RV-500, DD-500 en MD-500 aan boord heeft. Daarmee is het is echt een enorme krachtpatser in een super compact formaat, voor een prijs die me heel redelijk lijkt.

    Ik zit me nu in te lezen in dit onderwerp (o.a. een 100+ pagina's tellende topic op The Gear Page) maar heb nog een paar vragen waar ik mee zit.

    1) Waar ik me een beetje zorgen over maak ik de bediening van het apparaat. Ik ben altijd een fervente Zoom-gebruiker geweest (nog eigenlijk) vanwege het feit dat hun processor zo eenvoudig te bedienen zijn. Hoe is dat met die Boss? En is de GT-1000, de grotere broer van de CORE, eenvoudiger te bedienen?

    2) is het mogelijk om twee verschillende cab sims te programmeren voor een breed stereo effect? Dus een Vox cab linke en een Mesa cab rechts, b.v.?

    3) Zijn er, behalve het aantal voetschakelaars, verder nog grote verschillen met de GT-1000? De GT-1000 lijkt me echt een enorm groot ding voor een slaapkamergitarist als ik.

    Thx. Andere commentaren/opmerkingen zijn ook welkom.

    Nou, kom er maar in, dml!
    Daar ben ik dan

    1) Bediening is straight forward. Er is ook een zeer overzichtelijke en gebruiksvriendelijke editor. Ik heb een tijdje een Zoom 9050 gehad, weet niet wat Zoom de afgelopen jaren heeft gedaan, als het gaat om de GUI. Maar als het je met Zoom lukt, dan zal het met Boss ook wel snor zitten. Overigens is het display van de Core duidelijker, heeft meer contrast, dan die van de gewone GT1K. Maar de bediening van beide is nagenoeg gelijk.

    2) Ja, dat is mogelijk. Dus 1 amp model met twee verschillende cab sims is mogelijk, maar uiteraard 2 amp models ook.

    3) Het eerder genoemde display is, ondanks dat hij iets kleiner is t.o.v. de gewone, beter leesbaar en de Core heeft een extra input. Daar waar de gewone alleen een mono input heeft, heeft de Core een L/Mono en R input. Je zou de Core bij wijze van spreken dus na een extern stereo effect kunnen plaatsen om het signaal ook volledig stereo te processen.

    Ik heb de Core ook even in huis gehad en overwogen om 'm live te gaan gebruiken maar dan mis ik toch de extra switches die wel op de grote broer zitten. Wat betreft de grootte van de grote broer, dat valt nog best mee, in vergelijking met bijv. een Helix of Headrush.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Ha, bedankt, dml.

    Ja, ik heb hem inmiddels aangeschaft. De Bax shop had een retour exemplaar voor 569 euro. En ik moet zeggen het is echt wel een enorme krachtpatser. Je hoort een enorme transparantie en helderheid in de effecten. De stereo mogelijkheden zijn ook ernom, En er zitten ook nog gitaarsynth geluiden in. Zijn die uit de SY-serie van Boss?

    Ik heb er nog maar 1 avond mee kunnen werken en moet de software editor nog installeren. Ik vind wel de interface een stuk ingewikkelder dan die van Zoom. (Zoom is echt de kampioen van de simpele interface, en alleen daarom al een favoriet van mij, maar de Boss GT-1000 serie is gewoon een (heel) stuk beter). Maar wellicht helpt de editor software.

    Eerste indruk:
    Heel veel stereomogelijkheden (fijn voor de koptelefoongebruiker zoals ik);
    Enorm veelzijdige routing;
    Hele goede effecten zij het dat ik de spring reverb een beetje achter vind blijven bij b.v. Source Audio.

    Nog andere gebruikers hier van de GT-1000 of GT-1000 Core?
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Ha, bedankt, dml.

    Ja, ik heb hem inmiddels aangeschaft. De Bax shop had een retour exemplaar voor 569 euro. En ik moet zeggen het is echt wel een enorme krachtpatser. Je hoort een enorme transparantie en helderheid in de effecten. De stereo mogelijkheden zijn ook ernom, En er zitten ook nog gitaarsynth geluiden in. Zijn die uit de SY-serie van Boss?
    Nee, sterker nog, er zit zelfs geen gitaarsynth a la SY in. De vergelijkbare geluiden zijn opgebouwd uit effecten als Slow Gear, Overtone en Shimmer. Daarmee kan je al hele aardige pads maken.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Ha, bedankt, dml.

    Ja, ik heb hem inmiddels aangeschaft. De Bax shop had een retour exemplaar voor 569 euro. En ik moet zeggen het is echt wel een enorme krachtpatser. Je hoort een enorme transparantie en helderheid in de effecten. De stereo mogelijkheden zijn ook ernom, En er zitten ook nog gitaarsynth geluiden in. Zijn die uit de SY-serie van Boss?

    Ik heb er nog maar 1 avond mee kunnen werken en moet de software editor nog installeren. Ik vind wel de interface een stuk ingewikkelder dan die van Zoom. (Zoom is echt de kampioen van de simpele interface, en alleen daarom al een favoriet van mij, maar de Boss GT-1000 serie is gewoon een (heel) stuk beter). Maar wellicht helpt de editor software.

    Eerste indruk:
    Heel veel stereomogelijkheden (fijn voor de koptelefoongebruiker zoals ik);
    Enorm veelzijdige routing;
    Hele goede effecten zij het dat ik de spring reverb een beetje achter vind blijven bij b.v. Source Audio.

    Nog andere gebruikers hier van de GT-1000 of GT-1000 Core?
    Ja hier!
    Erg tevreden over de GT-1000. Is kleiner dan zijn voorganger en al helemaal t.o.v. Line6 Helix. Die laatste heb ik een tijdje gehad, maar ik kreeg het daar letterlijk koud van de schrille amps (behalve het Hiwatt-achtige type). Zonde, want er zitten wel prima effecten in en de software editor was ook sneller dan Boss Tone Central.

    De pro's van de GTK zijn de dynamiek en de lage latency. Qua gevoel is de GTK echt top, vooral de X-amp modellen bevallen mij erg goed. Ik heb een Xotic booster in de loop (low gain), bijna altijd aan. Dat geeft nog meer een 'buizen' warmte. Dat was bij de GT-100 al zo. Alleen de Helix kreeg ik er niet warm mee gestookt.
    Ze hadden er van mij wel een extra reverb-block in mogen zetten, daar heb je er maar 1 van, terwijl je wel 4 delays hebt. En de IR-loader is ook beperkt. Al heb ik diverse IR's uitgeprobeerd, uiteindelijk keer ik steeds terug naar de originele IR's van de GT.
    Ten opzichte van de GT-100 mis ik wel de ACCEL-knop en de ouderwetse Boss-drukknoppen vind ik toch wel iets fijner.

    De Core lijkt mij vooral een leuk ding als je veel ruimte wilt overhouden op je pedalboard voor andere pedaaltjes. Maar dan zou ik het volumepedaal missen. Ik heb zelfs een Roland EV-5 aangeschaft, om bijv. gain of delay levels te reguleren tijdens het spelen.

  6. #6

    Thumbs up

    Long time no see, gaat alles goed hier op dit forum :-)

    Onlangs heb ik ook de core aangeschaft, mijn eerste amp modeler. Ik had al een Boss ES-8 effect switcher dus met midi of TRS interlink kabels voldoende bedieningsmogelijkheden. Half jaren 90 had ik de Boss GT-5 en heb hier meer dan 10 jaar plezier van gehad, schijnt trouwens nog steeds bij sommigen geliefd te zijn door de analoge drives. De core en standaard GT-1000 klinken uiteraard velen malen verfijnder dan de oudere GT modellen maar dat terzijde.

    Ik heb tevens mijn laatste Mesa Boogie buizen versterker verkocht en heb deze vervangen voor de Fryette LXII 2x50 watt tube Power Amp met een FRFR modus (speciaal voor amp modelers) en standaard Power Amp modus voor gebruik met bijvoorbeeld de Synergy preamp modules. In plaats van externe cab IR of AIRD van Boss gebruik ik mijn gemodificeerde Universal Audio OX box met 'verborgen' line input. Ik kan dus direct vanuit de core de OX in of middels de Fryette Power Amp en maak dus gebruik van de cab/mic/effect modeling software van UAD wat echt te gek klinkt voor thuis lekker spelen of opnemen. Ik ben onlangs weer zachtjes aan nieuwe muziek aan het opnemen na enkele jaren van alleen maar jammen en aanrommelen thuis.

    Over de core alleen maar lof. De computer editor is erg handig, niet meer op je hurken aan de fysieke knoppen draaien maar gewoon lekker met je gitaar op schoot en computer met muis relaxed instellen van je sounds. Boss zijn eigen versterker modellen klinken erg goed en overtuigend. Geen keuze uit honderden versterker modellen maar gewoon een tiental bruikbare versterkers met goede toonregeling is alles wat je eigelijk nodig hebt vind ik, zeker als je eigen werk maakt is het niet belangrijk of het een bepaald merk versterker is. Daarnaast drie gain levels per versterker maakt iedere versterker model veelzijdig en met assigns kun je diverse effecten of instellingen eenvoudig toekennen aan de 3 switches en in mijn geval ES-8 switcher. Ik was al Boss minded dus voor mij was het thuiskomen.

    De effecten en overdrives zijn goed tot uitstekend. Van de effecten zijn niet alle parameters overgenomen vanuit de Boss pedalen lijn dus je hebt wel de kwaliteit maar met bepaalde effecten minder instelmogelijkheden. Ze willen natuurlijk graag dat je ook de losse pedalen aanschaft. Zo zit het Dimension effect niet in de core maar wel in het losse modulatie pedaal van Boss of de 'stomp box'.

    Ik heb de core met 10% korting nieuw aangeschaft en in vergelijking tot Line 6 of zelfs Fractal kan de GT-1000 heel goed meekomen. In mijn optiek een zeer goede prijs kwaliteit verhouding hoewel de interface en display van de Boss wat gedateerd is en de software en instellingen soms wat onhandig zijn heeft de core een zeer snelle processor en dus een goede feel en geluidskwaliteit.

  7. #7

    Standaard

    Ik heb de GT1000...prachtding.
    Live wordt hij nog via wat rackapparatuur rechtstreeks op PA aangesloten.
    Blaast gewoon mijn gitaarversterkers weg..geen gesleur van versterkers meer...deze staan stof te vergaren.

    In begin wa aftast en zoekwerk...maar eens onder de knie...
    Zeker wanneer je verschillende covers speelt
    Ik heb enkele banken geprogrammeerd speciaal voor mijn Godin acousticaster..banken voor mijn stratocasters..banken voor Les Pauls..van puur acoustic tot metal..
    En neemt geen plaats in op podium..
    Je hebt wel goede monitoring nodig..!!
    Alle banken zijn perfect op geluidsniveau afgeregeld..Heel gemakkelijk voor soundcheck..
    Ik wil het in elk geval niet meer missen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top