Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 40

Discussie: Het EQ pedaal topic

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Ja, je zou het gewoon eens kunnen proberen. Als het hele karakter verder naar je zin is kan het net dat beetje helpen.

    Ik bedacht me dat je het een beetje kunt vergelijken met foto’s. Je kunt een crappy foto van een oud compactcameraatje best wat oppoetsen met Photoshop, maar als je begint met een goeie spiegelreflexcamera hoef je minder te poetsen, en is het eindresultaat beter. Of zoals ze ook wel zeggen: come shit in, come shit out.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    De juiste uitdrukking is: garbage in, garbage out.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    De juiste uitdrukking is: garbage in, garbage out.

    Ja, sorry, maar hier ben ik het niet mee eens.
    En met deze ook niet (althans, niet helemaal):

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Overdrive pedaaltje overdrijven natuurlijk, dat doet de eq niet.
    Het hangt er van af hoe je een EQ gebruikt. Je kunt b.v. een EQ voor je distortion/overdrive pedaal zetten. Je kunt dan bepaalde frequenties boosten (cutten) die dan ook meer (minder) vervormd worden en daarmee de gain structuur van je overdrive enorm mee veranderen.

    Je kunt met een EQ ook een humbucker-gitaar veel meer als een single coil laten klinken, wat b.v. best handig kan zijn in een coverband.
    Of denk b.v. hier eens aan. Stel dat je voor je coverband de specifieke Boston-sound wilt hebben (More than a feeling). Dat zit 'm in specifieke frequenties. Met een programmeerbare EQ kun je die zo onder een voetschakelaar zitten. Niet gek toch?
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Ja, sorry, maar hier ben ik het niet mee eens.
    Google geeft anders 899.000 resultaten als je zoekt op deze frase.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Als je troep hebt, gaat een eq-pedaal je niet redden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Als je troep hebt, gaat een eq-pedaal je niet redden.

    Nee, andersom. Ook als je goede spullen hebt kun je niet altijd de specifieke frequenties vinden die je zoekt omdat je toonregeling niet zo uitgebreid is.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Als je troep hebt, gaat een eq-pedaal je niet redden.
    Als je op die manier een eq pedaal gebruikt, ja. Maar je doet nu lijken of een eq pedaal alleen maar gebruikt wordt om een slechte versterker te maskeren. Natuurlijk niet. Het begint (mijn inziens) bij een goeie gitaar, dan je versterker, dan de juiste speakers en dan eventueel de extra smaakjes aan pedalen. Dat is toch ook niet valsspelen? Dat is toevoegen. Hetzelfde geldt voor een cleane boost en/of overdrive om je versterker nog wat extra te doen toevoegen. Als dat niet je ding is en je wil niet al te veel, of helemaal geen extra pedalen, da's helemaal oké. Er leiden meer wegen naar Rome en zo, helemaal goed. Maar dat maakt dan nog niet dat een eq pedaal iets moet maskeren. Zeg dat dan ook tegen al die pro's. En ik zou ook maar geen album meer gaan luisteren van een band, want zit vol eq bewerking en compressie. Een eq pedaal op je bordje, of in een rack van mijn part, is gewoon één van die wegen naar Rome. Je stelling gaat alleen maar op als je het gaat gebruiken als bandenplak.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Als je op die manier een eq pedaal gebruikt, ja. Maar je doet nu lijken of een eq pedaal alleen maar gebruikt wordt om een slechte versterker te maskeren. Natuurlijk niet. Het begint (mijn inziens) bij een goeie gitaar, dan je versterker, dan de juiste speakers en dan eventueel de extra smaakjes aan pedalen. Dat is toch ook niet valsspelen? Dat is toevoegen. Hetzelfde geldt voor een cleane boost en/of overdrive om je versterker nog wat extra te doen toevoegen. Als dat niet je ding is en je wil niet al te veel, of helemaal geen extra pedalen, da's helemaal oké. Er leiden meer wegen naar Rome en zo, helemaal goed. Maar dat maakt dan nog niet dat een eq pedaal iets moet maskeren. Zeg dat dan ook tegen al die pro's. En ik zou ook maar geen album meer gaan luisteren van een band, want zit vol eq bewerking en compressie. Een eq pedaal op je bordje, of in een rack van mijn part, is gewoon één van die wegen naar Rome. Je stelling gaat alleen maar op als je het gaat gebruiken als bandenplak.
    Nee, dat zeg ik niet. Je kunt een eq-pedaal prima inzetten als effect. En als je er net dat beetje extra uithaalt wat je lekker vindt, ook helemaal goed. Bij het laatste heb ik persoonlijk geen lekker gevoel bij, en ik heb al een paar keer gezegd dat dat mijn eigen kronkel is.

    Wat ik wel vind, is dat je niet te gauw naar een eq moet grijpen. Het karakter van een versterker verander je niet zomaar met een eq. Dat heb ik ooit eens geprobeerd bij een Fender Hotrod Deluxe. Dat werkt niet. Troep blijft troep, wat je ook probeert.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Misschien is het wel wat je bedoelt, maar dat is niet wat je eerder zei hoor. En die Hotrod Deluxe zou toch ook sowieso al niet jouw versterker zijn geweest en staat toch los van hoe je een eq kunt gebruiken? Dan werkt een eq pedaal inderdaad niet voor je nee. Ik zie het ook helemaal niet als effect. Een eq doet niks anders dan bepaalde frequenties omhoog of naar beneden halen die al in je versterker zitten. Wat je hoort is je versterker en niet de eq. Tenminste... Ja en nee, ik hoop dat je m'n punt begrijpt.

    En ik blijf er bij, als je al een voor jou toffe versterker hebt en je kunt zelfs nog wat toevoegen, zodat ie helemaal te gek is voor jou, dan zou je jezelf toch tekort doen om een blokkade op te werpen, omdat dat dan vals spelen zou zijn? Ik voeg graag iets toe als dat het voor mij nog mooier maakt, daar word ik alleen maar blijer van. En het houdt m'n eeuwige zoektocht (gitaristen curse) en dus ook m'n hobby in leven. Maar dat is mijn ding. Ik vind het echt helemaal prima als iemand nog blijer wordt van minder. Knap zelfs, heb ik erg veel respect voor. Ook ik probeer het zo minimalistisch mogelijk te houden, maar wel binnen de kaders van m'n hobby.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Gebruiken jullie EQ tussen gitaar en voorversterker, of tussen voor- en eindversterker?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top