Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 40

Discussie: Het EQ pedaal topic

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.570

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Als het hoog boosten een effect is, dan is een eq pedaal als geheel een effect. Want versterkt of reduceert een bepaald gebied. Dat hoeft dan toch ook geen altijd-aan pedaal te zijn? Denk aan iets meer mids en hoog voor je leads, met als extra een volume boost. Ik ben zelf ook geen eq pedaal gebruiker, maar ik kan me het nut wel voorstellen en dat hoeft echt niet een altijd-aan pedaal te zijn, omdat er kennelijk iets niet aanwezig is in je versterker. Maar ook dan snap ik het standpunt niet zo. Als je met een kleine ingreep helemaal je geluid vindt in een versterker, die al helemaal oké was, dan is dat toch een prima toevoeging? Hoeveel mensen gebruiken wel niet een compressor, of cleane booster als net dat beetje extra. Dat ga je dan, lijkt mij, ook niet in een andere versterker vinden.
    Precies, als treble boost snap ik het ook prima. Als niet-altijd-aan pedaal dus. Maar als ik een clean booster altijd aan hebt staan, mis ik blijkbaar een beetje output. Dan zou ik op zoek gaan naar andere elementen.

    Compressor is inderdaad wel een uitzondering. Dat zit wel in mijn versterker (VOX AC30), maar pas op standje verstoring van de openbare orde. Niet altijd overal even bruikbaar.

    Maar ik zei al, zo bekijk ik het. Als ik ergens tegenaan loop, wil ik het oplossen. Een eq-pedaal voelt dan een beetje als valsspelen, een quick & dirty fix.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Als ik een eq-pedaal nodig zou hebben om mijn basisgeluid te vormen, klopt er voor mij iets niet en ga ik op zoek naar een oplossing om zonder een eq-pedaal tot dat geluid te komen. Ik zou eigenlijk het liefst geen 'altijd-aan' pedalen meer hebben. 'Altijd aan' is je basisgeluid, en dat zou eigenlijk uit je gitaar plus versterker moeten komen.
    Zelf vind ik het ook prettig om gewoon alleen met gitaar-in-amp uit de voeten te kunnen, en dat kan ik met mijn versterkers dan ook prima......Maar als je toch "jouw" geluid kunt krijgen door een always on EQ toe te voegen is dat toch veel logischer dan dat je op zoek moet naar weet ik wat voor exotische versterker (die dan wellicht onder water niet anders is dan jouw versterker met een eq erin geschroefd?), of mis ik iets?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Precies, als treble boost snap ik het ook prima. Als niet-altijd-aan pedaal dus. Maar als ik een clean booster altijd aan hebt staan, mis ik blijkbaar een beetje output. Dan zou ik op zoek gaan naar andere elementen.

    Compressor is inderdaad wel een uitzondering. Dat zit wel in mijn versterker (VOX AC30), maar pas op standje verstoring van de openbare orde. Niet altijd overal even bruikbaar.

    Maar ik zei al, zo bekijk ik het. Als ik ergens tegenaan loop, wil ik het oplossen. Een eq-pedaal voelt dan een beetje als valsspelen, een quick & dirty fix.
    Maar dat is het ook, wat je zegt. Het voelt niet oké. Ik heb die discussie ook vaak gehad met anderen wat betreft het extra gebruik van een overdrive pedaal als booster voor al een redelijke high-end versterker, een vergelijkbare discussie. Het is toch al een goeie versterker, anders had je 'm toch niet gekozen? Klopt ook, maar desondanks kan je nog wat extra jus toevoegen. Dat gaat er niet bij iedereen in en geef het vooral niet als tip voor hun eigen vlekkeloze high-end versterker. Die "discussie" had ik ook vaak met de gitarist in m'n laatste bandje. Op een grappige manier hoor, we lieten elkaar daar totaal vrij in. Maar desondanks, ik snap die barricade niet zo. Althans, ik begrijp 'm wel als zijnde "voelt niet goed", maar in mijn optiek vind ik het moeilijk doen om niks.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.570

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Zelf vind ik het ook prettig om gewoon alleen met gitaar-in-amp uit de voeten te kunnen, en dat kan ik met mijn versterkers dan ook prima......Maar als je toch "jouw" geluid kunt krijgen door een always on EQ toe te voegen is dat toch veel logischer dan dat je op zoek moet naar weet ik wat voor exotische versterker (die dan wellicht onder water niet anders is dan jouw versterker met een eq erin geschroefd?), of mis ik iets?
    Het kan ook aan de gitaar-kant zitten hè. Ik miste een beetje power in mijn geluid. Ik had natuurlijk een eq ertussen kunnen zetten met het midlaag gebied een beetje geboost. Maar ik heb een nieuwe set elementen gekocht. Het hoeft niet exotisch, een goeie versterker is in principe goed genoeg. En ja, dat is de kunst, om de amp te vinden die je past.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.787

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik heb ook heel lang een GE-7 gehad als boost. Maar door verandering van mijn setup is die op een gegeven moment overbodig geworden.

    Ik ben niet zo’n fan van eq-pedalen. Als effect (soundscaper) zie ik er op zich nog wel iets in, maar als je hem als altijd-aan pedaal gaat gebruiken is er blijkbaar iets in je basisgeluid niet goed.
    Yep, ik ben het daar mee eens.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  6. #16

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.950

    Standaard

    O, het gaat daadwerkelijk over gitaargerelateerde zaken en dan zijn het theetantes! Geeft wel de huidige staat van het forum weer..
    ;-)

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Je hebt het gitaarforum en je hebt off topic. Toevallig staan die op één site verzameld. Heel soms komt er wel 's eentje omhoog vanuit de off topic krochten en roepen dan wel 's wat. Sommige combineren dat, omdat ze ook wel wat weten te vertellen over gitaar gerelateerde onderwerpen en dat ook leuk vinden. Sommigen hebben niet zo veel gitaar gerelateerd te melden. Daar is een deel van wat hardnekkig en wil nog wel 's wat topics vervuilen, maar lost zich meestal vrij snel weer op als het daar onder over broccoli gaat of zo.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.570

    Standaard

    Ja, sorry dat we ons lieten verleiden tot een gesprek over gitaarspullen. Laten we weer over iets wezenlijks praten in off-topic...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het kan ook aan de gitaar-kant zitten hè. Ik miste een beetje power in mijn geluid. Ik had natuurlijk een eq ertussen kunnen zetten met het midlaag gebied een beetje geboost. Maar ik heb een nieuwe set elementen gekocht. Het hoeft niet exotisch, een goeie versterker is in principe goed genoeg. En ja, dat is de kunst, om de amp te vinden die je past.
    Daar zeg je zo wat....Ik heb mijn toevlucht regelmatig gezocht in andere elementen, maar nog nooit in een EQ. De vraag "waarom" kan ik eigenlijk niet beantwoorden. Vreemd eigenlijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top