Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40

Discussie: Het EQ pedaal topic

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Het EQ pedaal topic

    Vandaag de Boss EQ-200 binnen gekregen en de eerste indruk is uitstekend. Het is een fijn ding waar je veel mee kunt soundshapen. Programmeerbaar en in stereo. Tof hoor.
    Ik gebruikte wel EQ via mijn effect processor maar vond dat het tijd werd voor een afzonderlijk pedaal.
    In plaats van het zoveelste overdrive pedaaltje kun je veel beter een EQ-pedaal kopen. Nogal overlooked pedaaltje, die EQ.

    Nog meer fanatieke gebruikers van EQ-pedalen hier? Deel je ervaring/opinie hier.


    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    In plaats van het zoveelste overdrive pedaaltje kun je veel beter een EQ-pedaal kopen.
    Overdrive pedaaltje overdrijven natuurlijk, dat doet de eq niet.
    Ik heb wel 's gedacht aan een eq icm een pure gain unit (die zijn er) maar teveel gedoe en bovendien zijn die rare fixed curve pedaaltjes ook gelijk de charme van het gehannes.
    Maar lijkt me een flexibel ding. Nou maar hopen dat ie meer oplost dan veroorzaakt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Geen fanatieke gebruiker, wel een fan.
    Heb lang en veel met de Boss GE-7 gespeeld, een prima cleanboost en inderdaad erg fijn dat je zoveel frequenties kunt tweaken. Absolute topper is voor mij de oude Ibanez GE-300, zet die voor een cleane buizenversterker, level tussen 1 en 3 uur, en enjoy... beetje spijt dat ik 'm verkocht heb, maar het heeft een afwijkend formaat en dat paste niet bij de rest van mijn bordje. Zat de OCD weer in de weg van het geluid... ach ja, je kunt niet alles hebben.

    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Overdrive pedaaltje overdrijven natuurlijk, dat doet de eq niet.
    Ik heb wel 's gedacht aan een eq icm een pure gain unit (die zijn er) maar teveel gedoe en bovendien zijn die rare fixed curve pedaaltjes ook gelijk de charme van het gehannes.
    Maar lijkt me een flexibel ding. Nou maar hopen dat ie meer oplost dan veroorzaakt.
    Inderdaad twee verschillende dingen. Een eq is ook als booster te gebruiken en daarmee houdt het vergelijk wel op. Een eq clipt niet door diodes of iets dergelijks.

    Heeft J. Rockett niet van die overdrives met eq? Dacht dat er o.a. van de Archer een versie is met schuifjes. Gezien het verder een Klon kloon/variatie is, zou je dat pedaal als eq, clean/gain booster en stand alone overdrive kunnen gebruiken cq combineren.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik gebruik liever een EO pedaal als ik straks weer in de kerk mag spelen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Vroegâh, bij de VOX AC30, gebruikte ik de Boss GE-7, redelijk rudimentair, maar voldeed voor mij als booster. De EQ zelf was beetje bijzaak; nadat de Vox eruit ging volgde de Boss ook gauw.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ik heb ook heel lang een GE-7 gehad als boost. Maar door verandering van mijn setup is die op een gegeven moment overbodig geworden.

    Ik ben niet zo’n fan van eq-pedalen. Als effect (soundscaper) zie ik er op zich nog wel iets in, maar als je hem als altijd-aan pedaal gaat gebruiken is er blijkbaar iets in je basisgeluid niet goed.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik ben niet zo’n fan van eq-pedalen. Als effect (soundscaper) zie ik er op zich nog wel iets in, maar als je hem als altijd-aan pedaal gaat gebruiken is er blijkbaar iets in je basisgeluid niet goed.
    Ik zit me af te vragen of ik dit wel of niet met je eens ben. Op het eerste gezicht ben ik geneigd te zeggen dat je een slechte basis nooit goed gaat krijgen met een EQ. Je kan en EQ ook beschouwen als een onderdeel wat dient om te komen tot die bassissound. Stel voor de grap even dat je die EQ gebruikt als treble booster, dan doet hij niets anders dan een dedicated treble booster. Er zijn legio gitaristen die een treble booster als standaard onderdeel van hun basisgeluid gebruiken.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Ik zit me af te vragen of ik dit wel of niet met je eens ben. Op het eerste gezicht ben ik geneigd te zeggen dat je een slechte basis nooit goed gaat krijgen met een EQ. Je kan en EQ ook beschouwen als een onderdeel wat dient om te komen tot die bassissound. Stel voor de grap even dat je die EQ gebruikt als treble booster, dan doet hij niets anders dan een dedicated treble booster. Er zijn legio gitaristen die een treble booster als standaard onderdeel van hun basisgeluid gebruiken.
    Ja, maar als treble booster zet je hem weer in als een effect.

    En natuurlijk is het ook wel wat kort door de bocht, want een versterker heeft zelf ook een EQ, en je gitaar heeft een toneknop, allemaal idd om dat basisgeluid te vormen. Maar het is vooral een persoonlijk ding. Als ik een eq-pedaal nodig zou hebben om mijn basisgeluid te vormen, klopt er voor mij iets niet en ga ik op zoek naar een oplossing om zonder een eq-pedaal tot dat geluid te komen. Ik zou eigenlijk het liefst geen 'altijd-aan' pedalen meer hebben. 'Altijd aan' is je basisgeluid, en dat zou eigenlijk uit je gitaar plus versterker moeten komen. Boost, soundscape, overdrive en delay mag dan wel weer uit een pedaal komen.

    Maar zoals gezegd, dit is mijn persoonlijke ideaalplaatje.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Als het hoog boosten een effect is, dan is een eq pedaal als geheel een effect. Want versterkt of reduceert een bepaald gebied. Dat hoeft dan toch ook geen altijd-aan pedaal te zijn? Denk aan iets meer mids en hoog voor je leads, met als extra een volume boost. Ik ben zelf ook geen eq pedaal gebruiker, maar ik kan me het nut wel voorstellen en dat hoeft echt niet een altijd-aan pedaal te zijn, omdat er kennelijk iets niet aanwezig is in je versterker. Maar ook dan snap ik het standpunt niet zo. Als je met een kleine ingreep helemaal je geluid vindt in een versterker, die al helemaal oké was, dan is dat toch een prima toevoeging? Hoeveel mensen gebruiken wel niet een compressor, of cleane booster als net dat beetje extra. Dat ga je dan, lijkt mij, ook niet in een andere versterker vinden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top