Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14
  1. #11

    Standaard

    Binnen deze hele discussie, en de mooie oplossingen die voorbij komen (dat ding van Plant wil ik ook) , zit ik toch ook even te denken aan de klassieke variac. Gaat geen oplossing zijn voor snelle fluctuaties, surges, spikes en andere shit zoals Robert beschrijft maar als het gaat om een simpel goedkoop lapmiddel om, als de zon fel schijnt, die 240 even terug te brengen naar 220 is het een simpele oplossing. Niet gescheiden variacs kosten echt geen drol.

    Voor Robert kan ik me voorstellen dat een surge protector installeren in elk geval kan zorgen dat je spullen niet meer overlijden als gevolg van spanningspieken. En anders mss toch de klassieke 12 of 24V accu gecombineerd met een 230VAC inverter. Accu's gaan niet zo snel dood als je ze met een vieze netspanning oplaadt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  2. #12
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    Aan de optie van het gebruiken van accu's in combinatie van een inverter had ik nog niet gedacht. Het lijkt me ook een manier om hier in Ghana zinvol met zonnepanelen te gaan werken (omdat de prijs voor elektriciteit hier erg laag is). Hartelijk dank voor deze suggestie! Misschien is het maar het beste als ik de benodigde apparatuur in Nederland koop en naar hier laat verschepen.

    Mijn probleem met surge protectors die hier in Ghana uitbundig te kopen zijn, is dat de gegevens over het "threshold voltage" (dus het voltage wanneer ze de boel afkappen) en de maximale stroom die ze aankunnen, volledig ontbreken. Vrijwel alle in Ghana te verkrijgen apparatuur komt uit China. Het is bedroevend hoe weinig data daar over op internet is te vinden (als het al betrouwbaar is...). Bij de verkooppunten kunnen ze dit soort voor de hand liggende vragen (dan) ook niet beantwoorden.

    Als uitstapje nog een anecdote over Chinees spul. Ik kocht een paar weken geleden een verdeelstekker gemaakt in China. Toen ik daar een Europese stekker op monteerde (in Ghana zijn Engelse stekkers standaard) kwam ik er achter dat de interne draad in de aardleiding naar de verdeelstekker volledig ontbrak. Er zat niets in het plastic omhulsel voor de aardleiding! Het ding was dus niet geaard. Dat is toch je reinste crimineel besparen op koper ten koste van veiligheid!

    Ik heb nu zeer vers contact met een winkel in Accra (de hoofdstad van Ghana) die muziekapparatuur verkopen, de grootste winkel voor dit soort apparatuur in Ghana. Ik heb hen gevraagd hoe zij de apparatuur in hun showroom beschermen tegen overvoltage e.d.. Zoals zo vaak zijn ook zij van goede wil, maar op mijn voor de hand liggende vraag welke apparatuur ze precies gebruiken om schade in nota bene hun eigen winkel te voorkomen, hebben ze nog geen antwoord (maar ik zal morgen teruggebeld worden...).

    Het is hier in Ghana zo af en toe echt om met je hoofd tegen een muur te gaan staan bonken...
    Laatst gewijzigd door Robert G.; 23 maart 2023 om 22:44

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert G. Bekijk bericht
    Het is hier in Ghana zo af en toe echt om met je hoofd tegen een muur te gaan staan bonken...
    Maar levert wel smakelijke anekdotes op!
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #14
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    Mijn probleem met de te hoge netspanning lijkt nu opgelost.

    De muziekwinkel in Accra heeft me in contact gebracht met BNIT Ghana, een bedrijf dat onder meer producten van het Italiaanse merk Siel verkoopt. Afgelopen woensdag heb ik daar een "Siel Green Point RT 3 kVA" stabilisator/UPS gekocht en die functioneert tot nu toe prima. Kostte me een flinke duit maar dat had ik er graag voor over.

    Het is een UPS/stabilisator met ingebouwde converter en batterijen, dus heeft als bijkomend voordeel dat het bij elektriciteitsuitval naadloos een tijd doorgaat met leveren van uitgangsspanning/stroom. Het apparaat kan tot 300 Vac ingangsspanning aan. Tot 264 Vac kan het de volle 3000 Watt blijven leveren. Tussen 264 Vac en 300 Vac kan het 1500 Watt leveren. Gelukkig komt de netspanning hier maar zelden boven de 264 Vac uit dus dit lijkt voor mijn omstandigheden allemaal wel in orde. De uitgangsspanning is nu ingesteld op 230 Vac. De regulatie is plus/min 1% en de THD is kleiner dan 3%. Het apparaat zorgt ook voor een stabiele 50 Hz als uitgangsfrequentie, ongeacht de frequentie van de ingangsspanning (die is niet al te best hier; dat is naast vele andere parameters op de display van het apparaat af te lezen).

    Mijn 2.1 actieve PA systeem blijkt (een kleine twee maanden geleden) helaas schade te hebben opgelopen. De twee mid/hoog luidsprekers functioneren nog maar de subwoofer geeft geen geluid meer (de woofer zelf meet 6,7 Ohm dus die zal nog wel in orde zijn). Ik hoop dat de muziekwinkel in Accra die kan repareren, of mij in contact kan brengen met een andere reparateur.

    Nog maar een verse anecdote over Chinese producten die hier in Ghana te koop zijn. Wederom over een verdeelstekker. Zoals gebruikelijk hebben de stekkers (naar Engels model die ook in Ghana gebruikelijk zijn) hier een ingebouwde zekering en led. Tot mijn verbijstering was de zekering bewust overbrugd met strengen koperdraad dus de zekering zat er voor Jan met de korte achternaam in. Ik heb de koperen strengen van de zekering verwijderd en zekerheidshalve de zekering op continuïteit doorgemeten (die was er).

    Mede door dit soort ervaringen staan er inmiddels vijf brandblussers in onze woning en hebben we twee rookmelders geplaatst. Ik ben van plan om nog wat meer rookmelders te plaatsen.

    Heerlijk muziek gemaakt vandaag. Tjonge, wat heb ik dat (op wat akoestische gitaar na) de afgelopen maanden gemist.
    Laatst gewijzigd door Robert G.; 29 april 2023 om 21:11 Reden: Typo's aangepast

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top