Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard HNGD project van Grassroots naar Gibson LP custom pimp

    Ik zag deze Grassroots LP custom copy voor een leuk prijs.

    Ik heb altijd al een Gibson LP custom willen hebben, maar na erg teleurgesteld te zijn over de kwaliteit van mijn Gibson LP classic, wil ik geen 4000+ euro uitgeven aan een echte Gibson. Blijft staan dat ik de Custom erg vet vind om te zien, met die 'diamant' inleg op de kop.
    Omdat dit best een goedkoop gitaartje was, durfde ik het wel aan om te gaan schuren, spuiten en te beitelen etc. En dit is 'm uiteindelijk geworden:


    Ik kende heel het merk Grassroots niet, maar ik zag de bookmatched flame en kwam er achter dat er eigenlijk maar heel erg weinig 'correcte' LP custom cherryburst kopieën zijn met een flame maple top. Oke, het is een fineertop, maar dat maakt me niks uit. Het is gelukkig geen fotoflame. Ook vind ik de kleur mooi. Het is geen clownburst.

    De kop wijkt iets af van de echte Gibson. Dit is meer een soort 'bovenlip vorm', i.p.v. de 'open book'. De binding loopt ook gewoon door, i.p.v. dat deze samenkomst in twee delen. Ik vind het eigenlijk wel mooier dan die van Gibson.

    Het plaatje zit bij de Grassroots maar met 1 schroef vast.

    Die naam en dat alternatieve diamant ding op de kop vond ik niet zo mooi. Ik wilde het toch als Gibson hebben, dus ben ik gaan schuren, lakken en plakken.

    Ik heb niet alles weggeschuurd. Zo kan ik 'm ooit weer in de oude staat terugbrengen, mocht ik worden gearresteerd door de Gibsonpolitie.
    Grondlak, zwarte lak, schuren, decals erop, blanke lak, schuren, blanke lak, schuren etc. Hiermee ben ik wel een paar keer de fout ingegaan. Gewoon te weinig geduld.
    Ook het uitknippen van de decal had beter gemoeten en het aanbrengen is helaas niet goed gegaan, waardoor sommige randjes omhoog kwamen. Dit hoopte ik later weer weg te kunnen schuren als ik wat meer lagen blanke lak zou aanbrengen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard

    Helaas zitten de twee decals niet helemaal op de juiste plaats. Ik deed het op het zicht. Alleen een trussrodplaatje (van Tokai) als referentie gebruikt.
    Bij Grassroots zit het plaatje maar met 1 schroef vast en zit er net na de topkam geen 'vlees' om een schroef in te draaien. De stelschroef zit precies onder de topkam. Ik heb een stukje hout ervoor gezet, zodat ik 'vlees' heb.Om de hals af te stellen, moet je het blokje omhoog wippen.

    Uiteindelijk is het na behoorlijk wat lagen blanke lak wel goed gekomen met de decals. Helaas zie je wel een bolling van de lak. Het heeft ook wel weer iets, maar eigenlijk moet het natuurlijk mooi vlak zijn. Ik durf er niet meer vanaf te schuren, bang dat ik de decals ga raken. Het polijsten lukt niet heel erg goed, omdat er wat lakjes onder zitten, zoals stofjes en weet ik veel, waardoor er een waasje op blijft zitten. Ik vind het acceptabel en heb mijn lessen er wel van geleerd.

    De hals is trouwens goed afgesteld. De actie staat extreem laag, wat heerlijk spelen is.
    Origineel is de toets nogal licht
    en aangezien een Gibby Custom een ebbehoute toets hebben, heb ik de toets geverfd met zwart lederverf.

    Misschien doe ik dingen die tegen alle gitaarbouw regels ingaan, maar dit leek me de beste manier. Daarna kon ik de verf zo van de frets en inlays afvegen. Helaas ging de verf bij de binding er moeilijker vanaf. Daar heb ik wat intensiever moeten poetsen. Daardoor met de dremel kleine beschadigingen aangebracht. Op de slagplaat zie je wat er fout is gegaan. Gelukkig is die gemakkelijk en goedkoop te vervangen. De fout was dat ik niet genoeg licht had, waardoor ik het niet op tijd zag en een verkeerd opzetstukje op de dremel. Het is niet anders.


    De blockinlays waren natuurlijk van plastic en net een tikje kleiner dan bij Gibson. Dus heb ik Mother of pearl block inlays besteld bij Vox Humanaen ben ik gaan beitelen in de hals. Nooit eerder gedaan, dus was wel spannend.

    Voor:

    Na:

    Ik zit nog te wachten op een bestelling van een Dimarzio SD element, maar voor de looks nu even Aliexpress pups erin gezet, die niet eens zo verkeerd klinken voor de prijs van 15 euro of zoiets.

    Dus uiteindelijk van:

    naar:

    Qua details: ik wil de gitaar er als een Gibson uit laten zien, maar de vorm van de kop laat ik dus zo en ook het serienummer van Grassroots laat ik zoals het is, achter op de kop van boven naar beneden in witte cijfers wat niet als Gibson is. Het hoeft dus geen kloon te zijn in die zin en wil ook niet echt tot in detail gaan vervalsen. Ik heb wel het idee dat de gitaar aardig wat mahoniehout in verwerkt is, ondanks de claim dat de body van basswood zou zijn. Akoestisch klinkt hij ongeveer wel als mijn Gibson Les Paul en de Tokai Love Rock en de hals is sowieso van mahonie. Hij is wel licht qua gewicht, zo’n 3,5 kilo. Ik vind het ideaal.
    Ik ben er erg blij mee.
    Ik weet niet of dit draadje hier moet of bij zelfbouw (ik zie het meer als een uit de hand gelopen 'pimp', dan als iets van zelfbouw, maar anders verplaats 'm maar.

    Ik wilde mijn verhaaltje ff delen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Wat een huisvlijt... kende Grassroots ook niet... Submerk van ESP lees ik net..

  4. #4

    Standaard

    Cool gedaan!
    it's better to burn out than to fade away

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.950

    Standaard

    Mijn bescheiden mening is dat ik het zwarte plastic veel mooier vind. Dan komt de kleur m.i. beter tot zijn recht.
    Heb je nou ook de gouden hardware vervangen door chroom? Of lijkt dat zo?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Mijn bescheiden mening is dat ik het zwarte plastic veel mooier vind. Dan komt de kleur m.i. beter tot zijn recht.
    Heb je nou ook de gouden hardware vervangen door chroom? Of lijkt dat zo?
    Ja, zo staat dat ook bij mij ingegrift. In die zin lijkt hij in originele staat meer op een G-custom dan nu.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ja, zo staat dat ook bij mij ingegrift. In die zin lijkt hij in originele staat meer op een G-custom dan nu.

    Op mij komt dat wit heel logisch over.
    Komt waarschijnlijk omdat ik bij een sunburst custom gelijk aan Ace Frehley moet denken.
    Het exemplaar van topicstarter mist 1 DiMarzio en de raketwerper maar qua looks voel ik een vette Kiss-vibe.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    Maar wil je dat ie op een LP custom lijkt of op een Lp custom die niet origineel is. Zo lust ik er nog wel meer.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard

    Bolkedebeer heeft 'm door. Inderdaad doelde ik eigenlijk op de gitaar van Ace Frehley. En dan het model waar hij in 1996 tijdens de reünie op speelde. Ik heb dus inderdaad de gouden hardware, die behoorlijk roestig en lelijk was overigens, vervangen door chroom, op de stemmechanieken na. Lekker inconsequent, maar de kop van een Custom moet natuurlijk wel gouden hardware hebben.
    Ik twijfel nog over het derde element. Waarschijnlijk ga ik 1 van de huidige elementen doormidden zagen, in de zin van dat alleen het aangezicht/bovenkant overblijft en die plak ik dan met dubbelzijdig tape o.i.d. op de body, zodat ie er altijd weer af kan, zonder beschadigingen. Maar dat weet ik nog niet zeker. Grote kans dat ik 'm zo laat. Een Les Paul met een knipoog naar Ace Frehley, mijn grote gitaarheld van weleer, maar geen exacte kopie.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Mooi gedaan!

    Ik had het niet aangedurfd, inlays vervangen enzo.

    Laat ook zeker weten hoe het vergaat met die lederverf op de toets; ik heb een Ibanez S540FM van bijna 25 jaar oud, die een relatief lichte rosewood toets heeft, die wel wat donkerder mag van me. Teak-olie (advies van een vroegere gitaarleraar) brengt niet de kleurdiepte die ik zoek.

    Verder, ik heb vroeger een GrassRoots Horizon gehad; zwart, 1x single coil neck, 1x hb brug met een Lic. Floyd Rose.
    Zo eentje:



    Destijds de elementen laten vervangen door een Duncan '59 en een Lil'59; die gitaar was serieus de enige gitaar waarmee ik een JCM900 Dual Reverb goed kon laten klinken.
    Vanwege de arched top en z'n algemene minimalistische look smoelde die gitaar goed, maar later weer ingeruild, om iets beters te bekostigen.
    Toch, hij bleef altijd in m'n achterhoofd spoken....totdat ik een jaar of 6 geleden tegen 'the real deal' aanliep, een zwarte ESP Horizon. Weliswaar vaste brug en H-H ipv H-S, maar dat vond ik een plus! Dus met pak 'm beet 20 jaar ertussen, toch 'full circle' gekomen.

    On topic: een 'Ace' Les Paul is altijd rock!
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top