Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31

Discussie: Neck shim kopen

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lauke_101 Bekijk bericht
    Skislope is het uiteinde van de hals die omhoog komt zetten door een shim die niet de volledige pocket vult, zie onderstaand plaatje (overdreven getekend, maar het gaat om het idee). Het gebeurt niet altijd in die situaties, maar je loopt er wel risico op. Zo heb ik al wel een paar oude Jazzmasters gezien met dit euvel, 70s Fenders met die microtilt idem dito. Enige remedie hiervoor is de toets opschuren, dat voorkom ik toch liever.


    voor mijn gevoel zal dat hout door de shim niet buigen, zeker niet als het om een stukje schuurpapier of een tandenstoker zou gaan.
    wat mij wel is opgevallen is dat de kopse einden van de hals/fretboard soms niet afgesloten zijn met lak/olie.
    door opname van vocht kan hout uitzetten.

    ik heb hier nu een oude L6 copy en die heeft met de gelijmde hals toch ook een ski jump, de laatste 4 a 5 fretten zitten hoger terwijl alles wel goed gevlakt was.
    probleem lijkt nu dat als ik relief wil instellen, de hals een soepele kromming krijgt alleen juist daar niet.
    mijn idee is dan dat omdat de hals daar vast zit (ook met een geschroefde hals) de hals die kromming daar niet kan volgen en vlak blijft op dat laatste stuk.

    maar dat is een observatie die volledig fout kan zijn ;-)

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.392

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    voor mijn gevoel zal dat hout door de shim niet buigen, zeker niet als het om een stukje schuurpapier of een tandenstoker zou gaan.
    wat mij wel is opgevallen is dat de kopse einden van de hals/fretboard soms niet afgesloten zijn met lak/olie.
    door opname van vocht kan hout uitzetten.

    ik heb hier nu een oude L6 copy en die heeft met de gelijmde hals toch ook een ski jump, de laatste 4 a 5 fretten zitten hoger terwijl alles wel goed gevlakt was.
    probleem lijkt nu dat als ik relief wil instellen, de hals een soepele kromming krijgt alleen juist daar niet.
    mijn idee is dan dat omdat de hals daar vast zit (ook met een geschroefde hals) de hals die kromming daar niet kan volgen en vlak blijft op dat laatste stuk.

    maar dat is een observatie die volledig fout kan zijn ;-)
    Dat ligt denk ik meer aan het werkzame gebied van de meeste trussrods. Boven de 15de fret heb je geen relief nodig omdat de snaren bij indrukken daar toch al meer afstand tot de volgende fret hebben doordat de brug dichterbij is.

    Dat plaatje van die ski slope, tja. De uitleg dat de hals probeert het gat op te vullen lijkt me iig een soort projectie 😎 ik heb het nog nooit meegemaakt in 35 jaar aan gitaren prutsen.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik pik heel even je topic Lauke. Ik "zit" een beetje met dezelfde vraag als Lauke. Ik heb een strat met Floyd Rose, die op de body gemonteerd is, niet verzinkt. De actie is daardoor niet lager te krijgen en dit neigt toch wel naar gevalletje eiersnijder. Gezien Stewmac het enige adresje is die die shimmetjes kant-en-klaar heeft, maar best prijzig, plus die verzendkosten en lange wachttijd, zat ik ook wat te denken wat ik nog heb liggen om een shimmetje te maken. Nou kwam ik op het idee om het afdekkapje die over de veren zat en ik toch niet gebruik, op maat te maken. Ik twijfel nog wel een beetje over de dikte, maar dat zien we dan wel weer. Alles boven niveau fretbuzz doe ik het voor nu even voor. Is dit goed materiaal voor een shim? Ik lees namelijk de meest uiteenlopende verhalen op dat gebied. Van schuurpapier tot bankpasjes en het zou voor het geluid niks uitmaken en de ander zweert bij hout. Wat is jullie idee daar over?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik gebruik(te) altijd bankpasjes, want die zijn 54mm breed en dat vult mooi de halsfrezing.
    Dikte is ook fijn, ca. 0,8mm is niet te dun niet te dik, twee is vaak al te veel.
    Lengte vanaf de body tot aan de onderste schroeven.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    In dat geval zou zo'n afdekplaat ook te dik zijn dus. Ik heb zojuist nog een niet geactiveerde Karwei pas gevonden, per toeval. Die maar 's proberen dan. Qua formaat zou die bijna één op één passen. Maar het maakt qua materiaal niet heel erg veel uit?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Nee volgens mij niet, als het maar hard is.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Dus de titel van dit topic had beter "Bankpasje kopen" kunnen zijn?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    In dat geval zou zo'n afdekplaat ook te dik zijn dus. Ik heb zojuist nog een niet geactiveerde Karwei pas gevonden, per toeval. Die maar 's proberen dan. Qua formaat zou die bijna één op één passen. Maar het maakt qua materiaal niet heel erg veel uit?
    Ik zou geen Chinees plastic gebruiken, daar komt toch weinig goeds vandaan.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Dus de titel van dit topic had beter "Bankpasje kopen" kunnen zijn?
    Een pasje van de ANWB, de Gamma, of van je tennisclub werkt ook Pepe.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik heb het Karwei pasje gebruikt inderdaad. Qua breedte exact de maat en in de lengte er een heel klein stukske af. Eigenlijk is ie nog steeds te dun, maar het heeft wel al z'n werking gehad, want de lage accoorden zijn ineens een stuk minder vals op met name de G snaar. Ik weet niet of twee pasjes over elkaar heen wel zo handig is, anders ga ik er ook nog een Gamma pas aan opofferen en dan moet het wel behoorlijk de oplossing zijn. Nu alleen nog de stemmingsproblemen van de Floyd zien op te lossen. Deze gitaar geeft zich duidelijk nog niet zomaar gewonnen. Aan de veren (Fu Tone) ligt het in ieder geval niet noch de kwaliteit (Gotoh).

    in ieder geval: Qua geluid gaat een pasje in ieder geval prima. Maakt geen verschil verder. Tenminste, ik kan onmogelijk A-B'en, maar ik had verder gewoon een prima geluid en er viel ook niks dood aan signaal.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top