Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Discussie: Neck shim kopen

  1. #1

    Standaard Neck shim kopen

    Het is eigenlijk een beetje lullige kleine vraag, maar ik zoek me aardig suf sinds een week zoiets. Waar kan ik een paar neck shims in verschillende hoeken (zeg van 0,25-1 graad ongeveer) verkrijgen om mijn Jazzmaster goed afgesteld te krijgen?

    Stewmac verkoopt dit soort mooie dingetjes maar de shipping alleen al valt nogal duur uit. Daarna moet de douane daar nog overheen natuurlijk.

    Zelf maken wordt lastig zonder geschikte schuurmachine, tenzij iemand daar nog een ander trucje voor weet?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Shims kopen? Hoeken??

    Ik heb een assortiment plaatjes van verschillende diktes liggen, kwestie van uitproberen.
    Een plastic pasje is 0,8mm dun, stukje op maat knippen, schroef je er zo onder.
    Een bierblikje is veel dunner.

    Moet ook niet de vorm van de neckplate hebben, een stripje aan de kant van de body is genoeg.

    Zen en de kunst van het gitaaronderhoud...
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 16 maart 2021 om 18:37
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3

    Standaard

    Een stripje aan één kant van de pocket ga ik het niet op wagen, met de kans op "ski slope" over tijd. Weet dat het niet hard vast staat, maar ik kom daar liever niet op mijn eigen gitaren achter ;-)

    Het punt bij specifiek een Jazzmaster is dat als je een lagere actie wil, je de hoek die de snaren maken tussen de brug en de trem ook verandert. Dat leidt tot het welbekende probleem van snaren die uit de zadels springen. Met een shim onder een hoek in de hals kun je de brug hoger afstellen zonder dat dat tot een hogere actie leidt hogerop de hals.

    Dit maakt wel eea duidelijk: https://hazeguitars.com/how-to-shim-a-bolt-on-neck

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    Ik heb een paar shims die uit Fenders komen, zaten vroeger best vaak fabriek af er in maar blijkbaar niet echt nodig (anders zouden ze er niet uit zijn). Enniewee, dat stelt niks voor, stukje karton, ik denk zelfs hetzelfde materiaal als de pickup bobbins).
    Ik maakte ze dan ook altijd zelf, uit pakjes vloei (ook goed voor je uitgelopen kam), wc rol of plastic pasje (waar je ook plectra uit kan halen) of stukje balsa hout.
    Ik weet niet of meer mensen dat deden maar ik gebruikte de wig vorm (3 lagen in treetjes) omdat in mijn hoofd dat stabieler is.
    Zal wellicht niks uitmaken maar goed, ik ben ook van de DIY generatie dus misschien is dat a thing from the past.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 16 maart 2021 om 19:42
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    De keren dat ik met shims bezig ben geweest was het netjes fineer naar 0mm schurrn aan een kant, en het fineertje dan ietsje kleiner knippen dan de neckpocket.
    Leek me het netst, ook ivm contact tussen hals en body, maar ook met name als je wat zacht body hout hebt waar wellicht anders je shim weer in zakt.

    Echter, ook weleens gezien dat er in die gitaren van Nash ook gewoon een stuk plastic achterin de halspocket gegooid was.
    Tja, ik weet nu ook niet meer hoe het hoort

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Daarrrr is ie weer: bamiexprrrresss...

    https://a.aliexpress.com/_vLae95

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    Waarom zou je het zelf even snijden als je het van de andere kant vd wereld kan laten overvliegen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Precies dat....zoveel gemakkelijker....

  9. #9

    Standaard

    Al lang bij ome Ali gekeken, maar zo'n smal stukje is vragen om een ski slope in je hals. Ga dat er niet op wagen. Full pocket shims heb ik nog nergens gezien behalve bij stewmac.

    Zoals ik eerder al zei, beschik niet echt over de tools om er netjes eentje te maken anders had ik dat wel gedaan. Misschien eens rondvragen bij een kleine gitaarbouwer in de buurt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik vraag me een beetje af wat je bedoelt met een ski slope, maar ik neem aan dat je bedoelt dat het hout van de body wordt ingedrukt? Kan met de hand op m'n hart verkondigen dat ik dat nog nooit heb meegemaakt.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top