Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Preamp Tubes vergelijking (EVH 5150 III)

    Ik heb 3 verschillende sets preamp tubes vergeleken en dit in een video gegoten.
    Kanaal 1 en 2 van de EVH 5150 III komen aan bod. (clean en high gain)


    Welke verschillen horen jullie en vooral vinden jullie het de investering waard om je preamp tubes te veranderen?
    Ik vind dat er persoonlijk maar weinig verschil te horen is.

    Iemand anders andere bevindingen met het veranderen van preamp tubes?



  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    En toch kunnen verschillende preamp buizen wel degelijk kleuren. Het is alleen niet dat je ineens een andere versterker krijgt. Ik vraag me ook af in hoeverre dat goed te horen is aan de hand van een YouTube filmpje. Hetzelfde geldt voor vergelijkingen van speakers op YouTube. Dat is veel minder goed te horen dan in het echie, terwijl ook speakers toch echt een behoorlijk verschil maken. Ik heb nog niet zo lang geleden in mijn Ceriatone JCM 800 HW de JJ ECC83S preamp buizen verwisseld voor twee JAN buizen (weet zo even niet meer welke) in de V1 en V3 en in de V2 een RFT. Dat verschil was toch erg goed hoorbaar. Ik kreeg sowieso al meer gain door de RFT buis. In m'n Splawn daarvoor de JJ ECC83S's vervangen voor JJ ECC83S Gold Pins (niet om het materiaal verhaal, de buizen zijn wezenlijk anders) en ook dat was behoorlijk hoorbaar. Ik was ook niet de enige die het kon horen met de Splawn, in de band hoorde men het verschil ook. Warmer, iets donkerder, wat de Splawn goed kon hebben.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Kanaal 2 vind ik de verschillen tussen de EHX en de JJ's toch wel duidelijk. De EHX zijn een fractie agressiever (iets meer rauwe gainstructuur) dan de JJ's. Verder hoor ik weinig verschil. Voor de highgain stukjes vond ik de EHX toch fijner klinken. Leuk testje zo!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Kanaal 2 vind ik de verschillen tussen de EHX en de JJ's toch wel duidelijk. De EHX zijn een fractie agressiever (iets meer rauwe gainstructuur) dan de JJ's. Verder hoor ik weinig verschil. Voor de highgain stukjes vond ik de EHX toch fijner klinken. Leuk testje zo!
    Ik vind de EHX idd een stuk agressiever klinken dan de JJ's.
    Anderzijds zijn de JJ's dan weer wel iets warmer/minder schel.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ik verander eigenlijk altijd alle moderne buizen door oude 12ax7/ecc83.
    Mijn favorieten zijn Mullard of Philips.
    Helaar worden ze steeds duurder maar het verschil met een nieuwe JJ is vrij groot.

    Meer detail en openheid in het geluid.
    Aanrader voor iedereen met een buizen amp.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Mullard = Philips

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top