Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    CC is ook nitro.
    Weet je het zeker? Ik namelijk niet... Gretsch specificeert heel duidelijk of iets nitrocellulose lacquer is of niet. Kijk de specs er maar eens op na

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    Ik geloof niet dat Japan nitro spuit,
    de USA customshop wel en dan roepetoepen ze dat gelijk kamerbreed,
    but then again, garantie tot aan de deur
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2002
    Locatie
    Noorden
    Berichten
    1.256

    Standaard

    Gretsch Japan gebruikt zeker wel nitro op bepaalde modellen!
    Helaas kloppen niet alle specs op de officiële Gretsch website. Op de Gretsch forums is dit wel vaker onderwerp van discussie geweest.
    Wat betreft de vintage select serie. De White Falcons, 6120 ‘59 en ‘55 zijn nitro.
    De 6122, 6119 en 6118 zijn poly.
    De Country Club is denk ik ook poly maar zeker weten doe ik het niet.
    Mijn Vintage Select Cadillac Green ‘57 duo jet is poly dus ik verwacht dat de CC dat dan ook is.
    Sowieso lijkt de nieuwe Cadillac Green qua kleur sinds 2017 niet echt op de oude CG. Het is nu bijna Ocean metallic Turqois oid. Wel erg mooi in het echt!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je kunt je afvragen of de hele nitro discussie belangrijk is. De huidige nitro is sowieso niet wat er in de '50s gebruikt werd en je kunt je ook afvragen of dat slecht is. Tegenwoordige nitro's voelen meestal plakkerig aan. Da's niet hoe het zou moeten zijn. Gibsons hebben geen echte nitro lak, wellicht de CS wel, maar die heb ik niet. Fenders hebben en hadden dat bijna nooit. Mijn avri ook niet.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Je kunt je afvragen of de hele nitro discussie belangrijk is. De huidige nitro is sowieso niet wat er in de '50s gebruikt werd en je kunt je ook afvragen of dat slecht is. Tegenwoordige nitro's voelen meestal plakkerig aan. Da's niet hoe het zou moeten zijn. Gibsons hebben geen echte nitro lak, wellicht de CS wel, maar die heb ik niet. Fenders hebben en hadden dat bijna nooit. Mijn avri ook niet.
    Dat is gewoon niet waar. Ik hoor je dit tig keer zeggen maar dat klopt echt niet. Je zou dan geen nieuwe nitro topcoats kunnen spuiten op oude nitro en dat kan dus prima. zonder rare negatieve reacties. Dit verhaal moet echt eens stoppen, Erik.

    Gibsons hebben wél echte nitro en waarom die nog plakkerig zijn heb ik onlangs uitvoerig uitgelegd in een ander topic op dit forum.

    De hele nitro discussie is wél van belang omdat het namelijk verklaart waarom een nitro gitaar echt wel duurder is dan een poly gitaar. Klinkt het beter? Wie zal het zeggen. Ik niet! Maar dat het meer werk is, is ontegenzeggelijk waar.

    Ik zal nog even mijn post herhalen mbt nitro van nieuwe Gibsons. Maar dit geldt trouwens ook voor Guild, Cordoba en al die andere grote fabrieken die in nitro spuiten.

    En hierom is dus 'nieuwe' nitro nog steeds zo zacht. Die meuk blijft gewoon heel lang zacht omdat het te snel, te dik gespoten wordt en niet de tijd krijgt om uit te dampen. Spuit je ze in dunne lagen over een periode van een 10 dagen, en dan de lak laten uitdrogen voor 4 weken, dan is die meuk echt bikkelhard. Als kristal. Maar voor de productievloer is dat gewoon te traag. In de Customshop trekken ze dat wel, en daar betaal je dus ook voor. Maar dat oude nitro niet hetzelfde is als nieuwe: onzin. Nitrocellulose is de naam voor een molekuul; je kan niet zeggen dat iets (geen) nitrocellulose is als het molekuul niet veranderd is? Wat wél anders is, zijn de thinners van nu. Die zijn efficienter. Je hebt tegenwoordig thinners die zó snel verdampen. Gebruik zo'n snelle thinner met nitro en dan krijg je inderdaad precies het onderstaande verhaal. Het verdampt snel, wordt snel droog en polijstbaar maar het is niet hard genoeg voor langdurige opslag. Maar de thinner is slechts de drager van die lak, en níet de lak zelf.

    En toch wil nitro soms nog wel zacht blijven; ik test de lak op een veilige plek door m'n nagel in de lak te drukken. Lukt dat? Niet hard genoeg. Droog =/= hard.

    Het probleem met lakken is dat het zacht wordt zodra je gaat schuren en polijsten, Vooral polijsten creeert veel warmte (industrieel al helemaal) en die lak moet dus hard zijn.

    Over dat wat je zegt over Gibson en paar dagen drogen en polijsten: ja, true, is helemaal waar. Maar wat je ziet is dat die gitaren per container naar distributiepunten gaan over de wereld en dat de nitrolak gewoon dikke imprints heeft van de gitaarkoffer en op het distributiepunt mag die troep dus nóg een keer gepolijst worden.

    Blijkbaar is dat goedkoper dan gitaren 3, 4 weken opslaan en dan in 1 keer polijsten (geintje, is niet helemaal waar; nitro is gewoon niet zo hard als moderne lakken en moet voor het naar winkels gaat, sowieso opnieuw gepolijst worden, omdat imprints onvermijdelijk zijn).



  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    Agree met Orph als lakker zijnde,
    je hebt trouwens heel veel soorten Pu's maar van nitro maar 1 in de zin van verwerking,
    als gebruiker van gitaren vind ik die new guitar smell (zoals ook bij een boek of auto) die soms nog jaren in de koffer blijft hangen fijn,
    en nitro gaat zich na jaren van abuse en uv ook anders gedragen dan Pu,
    dat leidt nogal eens tot sneue effecten als je je budget guitar zelf gaat relicen met korrel 800,

    De verschillende gedragingen van nitro komt volgens mij met name door het hele verwerkingsproces en de lagen er onder,
    Fender experimenteert sinds de fullerplast met lakken om het lak proces efficienter & goedkoper te maken, de flash laquer sinds 2010 bijvoorbeeld,
    dat gaat vooral over de lagen onder de nitro laag.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #17

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 augustus 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    478

    Standaard

    Dat is gewoon niet waar. Ik hoor je dit tig keer zeggen maar dat klopt echt niet. Je zou dan geen nieuwe nitro topcoats kunnen spuiten op oude nitro en dat kan dus prima. zonder rare negatieve reacties. Dit verhaal moet echt eens stoppen, Erik.
    Het wil niet meteen zeggen dat het dan reageert en fout gaat..

    Het gaat om de samenstelling van de nitro. Zit er nu niet wat meer plasticizer in bij Gibson (USA, customshop weet ik niet) zodat de boel minder snel crackt omdat niet iedereen daar van houd?

    Edit: een leuk artikeltje hierover https://guitar.com/guides/essential-...itrocellulose/
    Laatst gewijzigd door Dimitri92; 14 maart 2021 om 12:26

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    als je goed leest staat daar een héél goede nuance:

    and you can add up to 7% nitro back to acrylic and still get that yellowing/cracking "effect". which is what Gibson does currently, and they pay a monthly fee to do so because the EPA regs state that the current maximum allowed nitro component is only 5%


    Dat is gaat dus over Gibson. In Nashville. Wat Fender doet, in Californie, wat PRS doet met sommige gitaren en zo velen anderen, staat er niet bij. Ook is dit uit 2013, dus alweer 8 jaar oud. Sinds 2 jaar, onder nieuwe bewind, zijn er enorm veel aanpassingen doorgevoerd om 'terug' te gaan naar het 'oude' materiaal, i.e.: onversneden.

    Tot slotte: geen bron. Geen bron = ongeldig argument. Zolang er bewijzen komen van onafhankelijk geverifieerde bronnen, surf ik gewoon op de kennis die ik heb over nitrocellusose, opgedaan uit eigen ervaringen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    Mixen van acryl met cellulose lijkt me niet wegens water/olie maar je kan cellulose óver acryl spuiten met wisselend resultaat (dat het crackling effect zal zijn gok ik)
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top