Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Gretsch, zoek de verschillen

    Niet dat ik van plan ben deze gitaar aan te schaffen maar ik heb altijd een zwak gehad voor de Gretsch Country Club. Dat Cadillac Green met goud... prachtig. Wat ik me echter nooit heb gerealiseerd is dat het in feite een White Falcon in een ander jasje is.

    Voor dat witte jasje en de beroemde naam betaal je bij Gretsch $500 meer.
    Duitse dozenschuiver Thomann maakt het nog gekker. Daar kost een White Falcon maar liefst 948 euro meer.

    Specificaties ter vergelijking:

    Country Club 59VS bij Gretsch
    White Falcon 59VS bij Gretsch

    Country Club 59VS bij Thomann
    White Falcon 59VS bij Thomann

    Zien jullie, behalve de kleuren dan, nog verschillen? Mocht je op zoek zijn naar een Gretsch met de specs van een Falcon maar geen belang hechten aan die naam, kijk dan eens uit naar een Country Club.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Buiten de kleurstelling, zie ik geen verschil, maar man wat zijn ze duur.......

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Wat ik me echter nooit heb gerealiseerd is dat het in feite een White Falcon in een ander jasje is.

    .
    Andersom, de CC was er eerder.

    Het verschil is bouwtechnisch de diepte vd body. Dat lijkt kinnesinne maar bij een 17" width is dat een pretty big deal.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Andersom, de CC was er eerder.

    Het verschil is bouwtechnisch de diepte vd body. Dat lijkt kinnesinne maar bij een 17" width is dat een pretty big deal.
    Die is gelijk. Althans volgens Gretsch. Foutje bij Thomann denk ik.

    Maar je hebt een verschil gevonden. +1 punt!
    Laatst gewijzigd door mountainman; 9 maart 2021 om 14:50
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Origineel is de WF een dunnere fancy rhinestone versie van de CC maar in de loop der tijd zullen er ongetwijfeld, Gretsch eigen, body variaties verschenen zijn van een model.
    Ik zie dat de CC ook een bigsby heeft, holy shit, d'r is ook helemaal geen respect voor traditie meer.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2002
    Locatie
    Noorden
    Berichten
    1.256

    Standaard

    Allebei zijn ze prachtig!
    Ik heb een tijdje die VS Falcon gehad.
    Uiteindelijk vrij snel verkocht omdat ik de body te groot vond icm de lange mensuur. Wel jammer want het was mijn droomgitaar.
    Mijn andere Gretsch gitaren (6120, 6122, 612 waren een stuk comfortabeler en qua sound wat minder fel dankzij hun kortere mensuur. Goed testen dus! De ene Gretsch is de andere niet. Dan heb ik het nog niet eens over alle verschillende soorten bracing (tone post, trestle, ml, waffle etc etc)
    Maar inderdaad, de white falcon en country club zijn nagenoeg dezelfde gitaren. Sommige versies hadden (hebben) een solid spruce top.
    Happy hunting!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Ik vind Gretsch sowieso vrij ondoorzichtig met typenummers en features. Maar ze zijn zo mooi!

    Ik heb mijn zinnen gezet op deze:


    Gretsch 5410 Tri Five limited edition. Zo gaaf!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    de WF heeft een complexere binding dan die CC. Vierlaags met een gold flake binding aan de buitenkant. Stukje lastiger te verwerken, dus duurder.

    Ook heeft de WF een verstek gezaagd stuk binding in die punt van de headstock, waar de CC een binding heeft uit 1 strook.

    De WF is gloss nitrocellulose, en notabene wit (wit is écht een schijtkleur om te lakken en polijsten!), de CC is slechts lacquer, dus ik gok dat het poly is.

    De WF heeft jeweled G-Arrow knoppen, de CC 'gewone' G-Arrow.

    Het zijn kleine verschillen, geef ik toe, maar een 4 laags binding buigen met een laag gold flake als 5e, versus wit met zwart/wit aan de binnenkant, is gewoon een stuk lastiger. Plus, wit is gewoon k * t om te lakken.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    De WF is gloss nitrocellulose, en notabene wit (wit is écht een schijtkleur om te lakken en polijsten!), de CC is slechts lacquer, dus ik gok dat het poly is.
    CC is ook nitro.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    De ene nitro is de andere niet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top