Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 93
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Wat ik een groot voordeel vind met kopen bij een dozenschuiver, is dat ik de verkooppraat ook niet hoef aan te horen. Want hoe aardig en behulpzaam personeel van een plaatselijke gitaarzaak ook is, het doel is verkoop. En daar hoort logischerwijs verkooppraat bij, iets waar ik niet zo goed tegen kan. Ik doe die research liever zelf en durf na meer dan twintig jaar gitaar spelen te beweren dat me dat steeds beter af gaat. Op het grote internet is de sky the limit met wat er te verkrijgen is en anders vind ik het wel tweedehands. Dat daar gitaarzaken aan kapot gaan, wat vaak geopperd wordt, vind ik een non-argument. Dan ga je simpelweg niet mee met de tijd. Ik kan me nog een opmerking per mail herinneren, met een rechtstreekse steek en een hoop zelfmedelijden, waarin het op neer kwam dat de dozenschuivers en internetaankopen het beroep van gitaarzaak eigenaar er niet leuker op heeft gemaakt (hallo Max Guitars, hoe heet die eigenaar ook nog maar weer?). Dit na het niet nakomen van een leverdatum en het niet nakomen van alsnog op de post doen en doorgeven van track & trace, aanschaf dik over de €200,-). Dat is dan ook precies wat die dozenschuivers dus wel goed doen en daarom de markt grotendeels hebben overgenomen. De half gerepareerde producten bij gitaarzaken, waar wel de volle mep aan reparatiekosten betaald dienen te worden, de helft niet meekrijgen, verkooppraat waar niets van klopt, waardoor je met producten naar huis wordt gestuurd die toch niet helemaal doen wat je wel degelijk vroeg, etc. De gitaarzaken (niet allemaal) hebben het zelf gedaan dat de dozenschuivers veel van de markt hebben overgenomen. Dat zit 'm helemaal niet alleen in de prijs. Dat zit 'm in aanbod, icm de prijs, met goeie afhandeling (waar ook natuurlijk wel 's het e.e.a. niet goed aan gaat, getuige Yannick z'n ervaring) en een goeie garantie. Ik kan tegenwoordig vanuit m'n luie zetel m'n research doen (YouTube, ervaringen op fora, etc.), dan rustig 's gaan zoeken wat waar en voor welke prijs er online te vinden is, dan nog 's kijken naar de ervaringen bij bepaalde shop en bestellen maar. Als een gitaarzaak vindt dat ze het beter kunnen, of iets beters leveren, dan moeten ze dat ook doen en raken ze geen klanten kwijt. Nogmaals, dat zit 'm echt niet alleen in het bedrag. Voor de betere reparateurs heb ik graag persoonlijk contact en kom ik persoonlijk m'n spul langs brengen, om vervolgens ook nog een leuk praatje te maken, omdat daar een leuk praatje niet het doel heeft om je met zoveel mogelijk spul weer de deur doen te verlaten. Voor al het andere wend ik me tot het almachtige internet, al dan niet voor meestal een tweedehandse aankoop. Maar ik ben blij met mensen die er anders over denken en voor mij hun spulletjes bij de plaatselijke gitaarzaak kopen hoor, dat ze er veel plezier mee mogen hebben. Ik zie het wel verschijnen op Marktplaats of Ebay als ik 's naar iets zoek wat ik nieuw te duur vind of niet meer te verkrijgen is.

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Wat ik een groot voordeel vind met kopen bij een dozenschuiver, is dat ik de verkooppraat ook niet hoef aan te horen. Want hoe aardig en behulpzaam personeel van een plaatselijke gitaarzaak ook is, het doel is verkoop. En daar hoort logischerwijs verkooppraat bij, iets waar ik niet zo goed tegen kan.
    Klopt wel, en dat waardeer ik dan weer zeer in de lokale shop hier; ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ze me iets aan proberen te smeren (wat ik bij sommige zeer goed aangeschreven zaken wel heb gehad), en zelfs al advies gehad om iets níet aan te schaffen.

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Ik zie het wel verschijnen op Marktplaats of Ebay als ik 's naar iets zoek wat ik nieuw te duur vind of niet meer te verkrijgen is.
    Dat heb ik juist met de impulsaankopen bij de dozenschuivers.

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Dat heb ik juist met de impulsaankopen bij de dozenschuivers.
    Yep, dito!

  5. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Maar wat is er leuker een shop te bezoeken, lekker te ouwehoeren, spelen en vervolgens te onderhandelen met de winkel? Zeker als het een toffe winkel is met tof personeel is dat het leukste en ga je met voldoening en met een goed gevoel weg met jou favo instrument. Niks leukers dan dat.
    Over wat onderhandel je dan, een magische 100 euro korting? Die kleine leuke gezellige winkels met leuke mensen zullen het vaak meer nodig hebben dan de grotere spelers op de markt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Je kunt hem thuis aan de tand voelen en als ie niet bevalt terugsturen.
    Ik vind dit echt zo'n dom concept, sowieso bij de duurdere producten. Teveel mensen die er misbruik van (kunnen) maken.

    Ik kan nu dus een Gibson LP Custom shop bestellen, x dagen op spelen, terugsturen en dat enkele keren doen (tot ze zeggen dat het niet meer kan). En dan ga ik naar de talloze andere online shops en doe ik hetzelfde. Moet ik nooit meer iets kopen en heb ik alles gehad.
    it's better to burn out than to fade away

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Het is ook niet mijn manier, maar je kunt mijns inziens niet stellen dat het misbruik is. Het wordt mogelijk gemaakt door een winkel, da's dan eerder gebruik dan misbruik maken. De enige voorwaarde is dat het product in dezelfde staat weer geretourneerd wordt. Het kan overigens bij de plaatselijke gitaarzaak ook, alleen gaat het niet per post. Hoewel ook dat tegenwoordig kan, gezien de plaatselijke gitaarzaak ook een online winkel heeft.

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Precies wat Brum zegt.
    Lokaal kan ik ook alles testen, en dat moet ook.

    En dan zie je soms ook nog voorbij komen dat iets onterecht als nieuw is verkocht omdat de verpakking open is geweest of zo.
    Nou, behalve dingen die ze lokaal per veel op voorraad hebben, is álles met aangebroken verpakking, anders kon ik het niet testen?

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soup Bekijk bericht
    Over wat onderhandel je dan, een magische 100 euro korting? Die kleine leuke gezellige winkels met leuke mensen zullen het vaak meer nodig hebben dan de grotere spelers op de markt.


    Ik vind dit echt zo'n dom concept, sowieso bij de duurdere producten. Teveel mensen die er misbruik van (kunnen) maken.

    Ik kan nu dus een Gibson LP Custom shop bestellen, x dagen op spelen, terugsturen en dat enkele keren doen (tot ze zeggen dat het niet meer kan). En dan ga ik naar de talloze andere online shops en doe ik hetzelfde. Moet ik nooit meer iets kopen en heb ik alles gehad.
    Ik onderhandel niet alleen die 100 euro, maar ook extra spulletjes erbij tot een prijs (plectra, capo, strap whatever...) en de leuke babbel over gitaar spul en de business. Vind ik leuk om te doen.

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik denk dat je zelfs kunt stellen dat je bij een grote dozenschuiver eerder iets echt nieuw krijgt, dan bij een plaatselijke gitaarzaak. Alles wat bij een dozenschuiver terug komt, wordt normaal gesproken nagekeken en weer als B-stock verkocht. Niet dat dat het beter maakt, of slechter, maar wat Dennis zegt, de voorraad bij een gitaarzaak is niet zo groot, dat je niet een gebruikt exemplaar koopt. Dat zou dan, als je de lijn doortrekt, nog meer niet kloppen en nog meer misbruik zijn. Daar zit iets in waar ik veel slechter tegen kan, namelijk iets bij een gitaarzaak uitproberen, om het vervolgens ergens goedkoper weer te kopen. Dat komt veel voor en noem ik eerder misbruik dan iets op de kijk kopen en bij niet bevallen terug sturen. Dat is ronduit misbruik maken van de gastvrijheid van een gitaarzaak, want die gaan er dan uiteraard wel van uit dat je ook echt interesse hebt voor wat je op dat moment in je handen hebt.

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 augustus 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    478

    Standaard

    In de zaak proberen en online bestellen omdat het goedkoper is gebeurt in iedere branche... best jammer voor de winkelier. Zeggen dat de winkeliers het zelf hebben gedaan vind ik te kort door de bocht. Prijs blijft bij veel mensen een zeer grote factor. Mede door internet is het prijs vergelijken heel makkelijk en normaal geworden. Zielig doen over de dozenschuivers die de kleine winkel kapot maakt is deels wel terecht denk ik. Qua volume en de bijbehorende marges kun je er gewoon niet altijd tegenop als je ook je mensen nog fatsoenlijk wilt betalen. Het feit dat in gitaarzaken vaak gasten staan die er niet al te veel van af weten lijkt me een logisch gevolg van het feit dat je als winkelmedewerker belabberd betaalt krijgt. Dus blijf je er niet lang hangen, waarom moeite doen om je voorraad goed te leren kennen als je ook kan doorstuderen voor een baan waar je wel normaal betaald wordt.

    Ik denk dat gitaarzaken heeel veel te bieden kunnen hebben. Het geluid en gevoel van gear zelf ervaren is veel meer waard dan youtube videos. Het internet brengt je een eind, maar ook veel internet na praat. Check bijvoorbeeld 1 van de laatste That Pedal Shows, waarin de vraag word gesteld of je wel weet wat je hoort bij al die videos met processing, mics (en placement), verschillende amps, speakers, gitaren etc etc etc. Een pedaal heeft geen geluid, de combi met de gitaar en amp (en andere pedalen eventueel). Hoe een gitaar of amp 'voelt' krijg je niet mee imo.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top