Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Tuners en dikke snaren

    Hoi Allemaal!

    Ik loop tegen een probleempje aan met mijn tuners op mijn Ibanez Darkstone DN500 (Les Paul scale length). Ik speel met een setje 13 sinds kort (gewoon EADGBE-stemming) en ik lijk na al die jaren eindelijk gevonden te hebben wat ik altijd zocht! En daar lijken mijn tuners bij de lage snaren niet erg blij mee te zijn...

    Als ik mijn lage E- en A-snaar probeer te stemmen moet ik erg veel moeite doen om mijn tuner te draaien en krijg ik het gevoel dat ie simpelweg niet heel veel meer kracht kan hebben. Ze zijn brandschoon, een beetje olie in het mechaniek maakt ook geen verschil en hij draait soepeler als er dunnere snaren op zitten. Niet één van mijn andere gitaren heeft dit probleem. Het lijkt simpelweg een limiet te zijn in wat de tuner aan kan.

    Mijn vraag: heeft iemand nog een tip om uit te proberen, of zal ik toch betere tuners moeten kopen? Alvast bedankt!

    Mark

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik zou er niet te lang over nadenken en een set Grover 18:1 monteren.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 24 februari 2021 om 13:20 Reden: 1:18 andersom
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat je het inderdaad dan bij de tuners moet zoeken. Of dat die Grovers zouden moeten zijn kan ik niet zeggen. Nooit de behoefte gehad om een setje .013 te gebruiken of een Ibanez.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Hoeveel windingen zitten er om de as? Lopen de dikke snaren misschien aan tegen de moer?

    Ik hou de snaarlengte altijd zo lang dat er 1 winding boven het uiteinde gaat en 1 onderdoor, zo wordt de snaar meteen een beetje geklemd en meer windingen zijn overbodig.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Ik vind de gedachte van Plant wel een goede.

    Vooral omdat je bij een "standaard" set snaren in normale stemming niet de grootste trekkracht hebt in de E snaar. Dus als het een belasting dingetje is zou bv de D snaar dit fenomeen ook moeten hebben.
    Behalve als het een heavy bottom set is of zo...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Hoeveel windingen zitten er om de as? Lopen de dikke snaren misschien aan tegen de moer?

    Ik hou de snaarlengte altijd zo lang dat er 1 winding boven het uiteinde gaat en 1 onderdoor, zo wordt de snaar meteen een beetje geklemd en meer windingen zijn overbodig.
    Ja, dat kan ook. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat wel goed zat.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk niet dat de trekkracht verandert wanneer je meer windingen doet...... oh nee, ik weet het wel zeker.
    Laatst gewijzigd door Erik de Perik; 24 februari 2021 om 22:13

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Kan wel... als de windingen zich onderop opbouwen dan kan het asje naar boven gedrukt worden en kan het stroever gaan lopen. Ja, veel als en kan maar het kan.
    Easy check, easy remedy.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dan heb je het over een hoop windingen. Ik ging er vanuit dat de TS al wat op YT bekeken had voor deze vraag te stellen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard

    Toch, dat "vastlopen" op wikkelingenpakket heb ik ook eens gehad op een 5-snarige Yamaha bas met vrij korte kaapstanders. Toch doordraaien was meteen het einde van het betreffende mechaniek.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top