Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard HNSD - Celestion Alnico Blue in Fender Princeton

    Even een Happy New Speaker Day delen; ik heb een zwak voor niet al te grote, maar toch volwaardige versterkers. Ongeveer een jaar terug heb ik een 2e handse Fender Princeton Reverb Reissue op de kop getikt die af fabriek was uitgerust met een G12M Greenback. Ondanks de wat onorthodoxe keuze hier van Fender om een Engelse speaker te monteren , daar waar ze het doorgaans liever met Jensen doen, blijkt deze combi boven verwachting goed. Voor opnames met een mic ervoor heel erg goed zelfs. Enig nadeel, de G12M is geen heel erg luide speaker. Ik kom er in de oefenruimte nét aan mee weg. Ik heb het afgelopen 1/2 jaar ook een beetje geëxperimenteerd met andere speakers. Er hebben o.a. een Eminence Cannabis Rex en een Celestion V30 in gezeten. De C-Rex heeft een Amerikaans karakter, is luid (103 dB als me niet vergis) maar donker qua klankkleur. Een beetje alsof er een dekentje over de combo ligt. De V30 is luid en gedefinieerd, en hoewel ik met deze speaker qua volume absoluut niks tekort kwam, vond ik hem in deze amp uiteindelijk te schreeuwerig. Niet fijn. Eigenlijk is deze speaker vnl goed met veel gain, maar bluesy licks en funky slagjes die we met de coverband ook moeten spelen, zijn kil. Ondertussen suf gesurfd op internet fora, YouTube reviews van allerhande speakers door geakkerd, de knoop doorgehakt en de knip getrokken.
    Heb er onlangs een Alnico blue in geschroefd, deze speaker is wat efficiënter dan de greenback, klinkt luider / meer open / meer “upper mids” dan de greenback, maar (veel) gebalanceerder dan de V30. Ik moet em nog gaan testen in de band situatie (k*t corona, al twee maanden afkickverschijnselen), hij moet vast nog op oefenruimte-volume een beetje worden los gespeeld, maar de eerste indrukken op de zolderkamer zijn ontzettend prettig, zowel met enkelspoelers als humbuckers, klinkt echt heel fijn. Iets minder Blackface, vleugje Vox. Tussenstandjes op de strat zijn fantastisch. Zal in de loop van de week ff kijken of ik wat geluidfragmentjes kan opnemen en posten. Cheers! 😎🎸

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 augustus 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    478

    Standaard

    Hey wat goed! Ik heb ook vaak nagedacht over een alnico voor in mn princeton reissue (68 in dit geval). Ik heb pas een 12 inch alnico gold gekocht voor bij m'n 5e3 kitje. Dat klinkt een partij lekker zeg. Dit geeft enkel maar meer GAS. Ik ben benieuwd naar je ervaring in band situatie!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik heb precies dezelfde weg afgelegd met mijn ("77) Princeton en ja, o.a. ook de CRex en en Celestion blue er in gehad.
    Vond de Crex ook te donker (die hele patriot lijn trouwens), de Blues vond ik dan weer te honky.
    Het punt is vaak met high efficiency (geldt ook voor pickups) dat men een beetje vals speelt door een gemakkelijke (mid) piek in het spectrum te winden waardoor die hoge db gehaald wordt maar het karakter scheef getrokken wordt.
    Dan krijg je dus zo'n V30 bijvoorbeeld. Voor velen juist een voordeel want dat schelle prikt ook door een mix maar op zichzelf staand klinkt het 3xkut. De blues doen min of meer hetzelde maar dan met het midlaag wat het meer een 'vintage' karakter geeft.
    Althans, zo kan je dat zien.
    De Prince heeft van zichzelf al plenty mid hoog en een V30 is dan al gauw teveel waar de Blue's er wat meer body aan geven.

    Ik heb er nu een Eminence Alessandro inzitten, eigenlijk omdat ik fan van Alessandro's amps ben maar het klinkt wel goed, beetje als een potige Jensen.
    Zolang die bassen niet flubberen, de boel niet schel klinkt en het wattage naar een deluxe niveau tilt ben ik happy.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 23 februari 2021 om 16:07
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri92 Bekijk bericht
    Hey wat goed! Ik heb ook vaak nagedacht over een alnico voor in mn princeton reissue (68 in dit geval). Ik heb pas een 12 inch alnico gold gekocht voor bij m'n 5e3 kitje. Dat klinkt een partij lekker zeg. Dit geeft enkel maar meer GAS. Ik ben benieuwd naar je ervaring in band situatie!
    Die Gold zou vergelijkbaar zijn met een Blue, met een wat hoger vermogen nietwaar? Ik heb em nog even overwogen, maar de Blue was iets minder duur, en zou met z’n 15W prima bij de Princeton moeten passen (Fender heeft ooit een FSR serie van de 22W Deluxe Reverb geproduceerd met een Blue erin, als die daarin heel blijft, moet mijn 15W amp prima kunnen). Eigenlijk zijn die Alnico speakers te duur hè. Cobalt prijs zal vast meespelen, maar een substantieel deel van de prijs zit vast ook in de naam van de fabrikant en het kleurtje van de betreffende speaker die zich in de jaren ‘60 van de vorige eeuw een reputatie heeft bezorgd. Anyway, ik ben er happy mee, hij klinkt heerlijk, hoop em volgende maand lekker op z’n donder te kunnen geven 😎

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik heb precies dezelfde weg afgelegd met mijn ("77) Princeton en ja, o.a. ook de CRex en en Celestion blue er in gehad.
    Vond de Crex ook te donker (die hele patriot lijn trouwens), de Blues vond ik dan weer te honky.
    Het punt is vaak met high efficiency (geldt ook voor pickups) dat men een beetje vals speelt door een gemakkelijke (mid) piek in het spectrum te winden waardoor die hoge db gehaald wordt maar het karakter scheef getrokken wordt.
    Dan krijg je dus zo'n V30 bijvoorbeeld. Voor velen juist een voordeel want dat schelle prikt ook door een mix maar op zichzelf staand klinkt het 3xkut. De blues doen min of meer hetzelde maar dan met het midlaag wat het meer een 'vintage' karakter geeft.
    Althans, zo kan je dat zien.
    De Prince heeft van zichzelf al plenty mid hoog en een V30 is dan al gauw teveel waar de Blue's er wat meer body aan geven.

    Ik heb er nu een Eminence Alessandro inzitten, eigenlijk omdat ik fan van Alessandro's amps ben maar het klinkt wel goed, beetje als een potige Jensen.
    Zolang die bassen niet flubberen, de boel niet schel klinkt en het wattage naar een deluxe niveau tilt ben ik happy.
    Ja, de C-Rex had ik nog liggen uit een Blues Jr. Project. Schijnt daarin veel gebruikers gelukkig te maken, maar mij niet. Met de komst van de Princeton was meteen ook het Blues Jr project ten einde, die laatste is overgedaan aan een maatje die er wel happy mee is (bedroom warrior), iedereen blij.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 augustus 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    478

    Standaard

    Ja, je zou kunnen denken prijzig. Aan de andere kant is de speaker zo'n groot onderdeel van 't plaatje dat ik vind dat 't wel wat mag kosten. Of het 'te duur' is kan ik niet zeggen. Goede spullen maken kost geld denk ik dan.
    De gold heeft flink meer vermogen 50 vs 15watt, dus ik ga er vanuit (aanname, geen eigen ervaring) dat de gold strakker blijft op volume en minder snel opbreekt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat jouw aanname klopt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top