Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Standaard Ervaring met software op de nieuwe Apple chip M1

Ik heb sinds kort een mac met de nieuwe M1 chip. Die is gebaseerd op ARM architectuur. Ik overweeg om mijn el. gitaar op de computer aan te sluiten en te spelen met software zoals Guitar Rig van Native Instruments. Wat betreft de compatibility van de M1 chip put ik enige hoop uit wat er bij NI op de site staat:

From January 12th, 2021, we’re enabling the installation of NI products on computers with Apple Silicon processors. With the exception of MASSIVE X, all of our products can be activated, installed and updated using Native Access (version 1.13.2 and later), which will run on the latest generation of Mac computers via Apple’s automatic translation environment Rosetta 2.

Nu heeft de M1 de naam bloedsnel te zijn, maar als ik Rosetta 2 lees dan huiver ik toch een beetje want dat gaat zeker ten koste van de performance. Er wordt immers een extra vertaalslag in de code gemaakt. Maar geen idee of dat een merkbaar verschil is.

Iemand hier al met M1-ervaring op dit gebied?

Standaard

Geen ervaring uit eerste hand hier, dus eigenlijk heb je weinig aan deze reactie. Maar ik vond het niet leuk voor je dat niemand reageert, dus doe ik het maar. Antwoord: your mileage may vary.

Er is best veel online te vinden over wat wel en niet werkt op Apple silicon. Over het algemeen wordt de Rosetta 2 laag goed gewaardeerd vanwege zijn lage overhead. Je kunt er eens een post aan wagen op het Gearslutz forum - daar is vast wel iemand met Guitar Rig op een M1.

(ik wil ook een M1, maar helaas effe geen geld)
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

"Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

Standaard

Bedankt voor je reactie:-)
    Klopt, Rosetta 2 staat goed aangeschreven. Ben vooral benieuwd of er een grotere dan wenselijke vertraging (latency) plaatsvindt. Vertraging is natuurlijk iets wat sowieso optreedt bij 'softwaregeluidsoplossingen' via een pc of mac maar de M1 is zo beestachtig snel dat ik erg benieuwd ben hoe het daar met de vertraging gesteld is. Dank voor de tip ik zal eens op dat andere forum gaan neuzen.

Standaard

Je zou eerst de Demo versie van Guitar rig toch kunnen proberen?

Standaard

+1 dat zou ik ook doen, een trial versie geeft meteen antwoord op jouw vraag.

Verder verwacht ik dat je tevens een goede audio interface (low latency) zoals bijv. RME zou moeten hebben om het geheel vloeiend te laten verlopen.

Standaard

Handtekening wijzigen

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten