Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
    De autolakken van tegenwoordig lijken toch anders te zijn. Ook als er vermeld is dat het een nitro-lak is (en dat zijn er tegenwoordig al weinig tot geen). Ik heb 1 zwarte gitaar staan, die is gespoten met autolak. Die kan ik ook niet mijn gitaarstandaard zetten, omdat het fiam daarvan de lak lijkt aan te tasten. Met Dartfords lak is dat geen probleem. Overigens ook niet met de overige lakken die bedoeld zijn voor gitaarbouw.

    Verschillende merken lakken door elkaar gebruiken is doorgaans sowieso geen goed idee.
    Ik had het liever ook anders gehad want daar was ik een beetje bang voor, ook na de verhalen die ik online las. Ik ga komende week even kijken hoe deze witte lak er voor staat en anders schuur ik het er af en spuit ik opnieuw enkel die Dartfords.

    Die lak die ik dus uit Engeland had, was meer een mist achtige wolk dat er mooi op ging liggen. Had gehoopt op hetzelfde effect.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Nitro reageert vaak vervelend met andere lakken vooral in spuitbussen. Mag ik vragen waarom de keus voor nitro? Dat gebruikte men 60 jaar geleden omdat er niets anders was. Volgens mij gebruiken alleen gitaristen het nog omdat het zo snel verouderd en er dan “relic” ontstaat. Moderne polylakken zijn veel stabieler, zeker voor dit soort paintjobs.
    Wat je net aanhaalt. Het leek mij (vind ik nog altijd, sowieso na mijn eerste gitaar) heel leuk om te doen en om te spuiten, het meest gemakkelijke en bewerkbaar. Ik denk dat poly moeilijker en trickier is.

    Ik heb een sonic blue poly lak op mijn Fender Stratocaster maar ik heb er al een deukje in wat ik qua look minder mooi vind hoe dat zich gevormd heeft. En nu kwam ik er laatst nog eentje toevallig tegen, dus liever geen poly. Dan dus liever nitro en hoe het ouder wordt en de relic look.

    Ook met het wetsanden zat ik een beetje door de lak bij de randen (ondanks dat ik het voorzichtig deed) maar dat effect is uiteindelijk wel goed gelukt en ook mooi op zo'n EVH strat.
    it's better to burn out than to fade away

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Poly een verzamelnaam en zijn die lakken vaak wel compatibel maar qua samenstelling totaal anders. Fabrieksgitaren zoals squiers zijn bijna altijd met een of twee dikke lagen 2k lak gespoten want dat trekt zich zelf strak en dat scheelt weer een hoop arbeidskosten. Duurdere gitaren hebben vaak dunnere lagen. Die moeten wel weer gepolijst worden. Das ook waarom premium gitaren onder andere veel duurder zijn
    Polyester kan je spuiten net als polyurethaan; totaal verschillend. Ik moet er echter niet aan denken om met poly te gaan spuiten, wát een troep. Ik spuit het liefst een 1K acryl.

    Industrieel zie je steeds vaker ook 3K lakken en díe spuiten mooi man. WOW. Als je je filler strak blokt en je spuit je toplaag erover, trekt ie supermooi strak. Polijsten is vaak niet nodig bij de goedkopere gitaren maar bij het topsegment maakt het je gitaar écht strak. Duritan is bijvoorbeeld zo'n laksysteem. Ik ga echter niet om, wil graag de aging hebben die je bij een 1K nog hebt (minder dan bij nitro maar wel mooier dan bijvoorbeeld bij een poly).

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2011
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Weet niet wat het verschil is tussen al die soorten plastic, en wat 1K, 2K, 3K is zegt me ook allemaal niets.
    Ik heb een paar Japanse gitaren van de jaren 70-80, (wel de betere modellen van de betere merken), die hebben ook een "poly" lak, maar dat is toch niet te vergelijken wat je tegenwoordig op gitaren vindt.
    Die lak is redelijk dun, de butsen zien er niet veel anders uit dan die op mijn nitro gitaren. Het voornaamste verschil is dat ze niet echt slijten op de plaatsen waar nitro wel slijt, en dat wanneer er een barstje ontstaat er een soort witte poederige substantie lijkt vrij te komen, terwijl nitro gewoon echt helder blijft in de barstjes.
    Op het allereerste zicht ga je niet direct zien of die gitaren nou nitro zijn of niet. Als je beter kijkt zie je toch dat de glans net wat anders is, en nitro voelt toch ook anders dan alle "poly" lakken die ik al in mijn handen heb gehad.
    Heb hier een Fernandes Revival strat, die zit zo strak in de lak, de verkleuring naar amber door 40j blootstelling aan de elementen is zo perfect dat je zou zweren dat het een nitro lak is. Heb een fles thinner moeten open trekken om te testen of het niet toch nitro was.
    Wat ik eigenlijk wilde zeggen? Uuhm, met een beetje tijd en moeite zijn de verschillen tussen "poly" en nitro echt niet zo groot.

    Weet niet precies wat hierboven met "strak trekkende lak" bedoeld werd, maar volgens mij zijn die dikke lagen plastic die ze er tegenwoordig opspuiten gewoon een soort vuller, grondlaag en toplaag in 1. Elke oneffenheid verdwijnt als sneeuw voor de zon onder zo'n dikke laag lak.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top