Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Nitro lak - hulp nodig

    Ik heb eind 2020 nitro lak gekocht bij manchesterguitartech.co.uk. Eerste keer dat ik dit deed en het eindresultaat is zeer goed gelukt (EVH strat dus lak over lak op 3 dagen tijd). Heb heel veel opgezocht en gelezen en uiteindelijk een goede tutorial gevonden waar ik gebruik van heb gemaakt.

    Deze lak spoot heel makkelijk, flinterdun en was direct droog (ook in deze koude omstandigheden). Ik heb eerst poriënfiller gebruikt met een kwastje, dan Cellulose Sanding Sealer Aerosol, daarna White Cellulose Primer en dan elke keer alles goed laten drogen en dan heb ik de kleuren er op gedaan.

    Eerst volledig mooi zwart gespoten, binnen een nacht laten drogen (was uiteindelijk 12-14h), de tape er op gedaan en dan met witte lak er over. Die tape kon er na 1-2 uur al direct af en was zo mooi en goed gelukt wat ik niet had verwacht. Je voelde amper tot geen verschil qua dikte tussen de zwarte strepen en de witte lak. Opnieuw een nacht laten drogen en de dag nadien de rode lak gespoten en ook na 1-2 uur wachten en opnieuw de tape er af gedaan en klaar. Toen 5 weken laten uitharden omdat ik dat online las dat het zo hoorde. Die lak voelde na 2-3 weken al perfect, omdat ik er geen deuk in kon maken met mijn nagel. Dat lukte na 1 dag zelfs al niet.

    Door Brexit kan ik er momenteel niks kopen dus had ik lak besteld bij Voxhumana.

    Ik heb rood/zwarte lakke van Dartfords besteld en witte autolak omdat dat de enige witte lak was die ze momenteel hadden, dus het risico genomen omdat ik er van uit ga dat het allemaal wel goed zou lukken en passen.

    Ik heb een tweede stratocaster body. Deze had ik ook voorzichtig en nauwkeurig voorbereid zoals de eerste. Enkel wou ik deze in 1 kleur spuiten, dus eerst zwart uitgeprobeerd, door een foutje (niet echt een fout maar goed) besloten om deze toch in het rood te spuiten. Dan eerst snel wit gespoten om te proberen en om zo makkelijk naar fiesta rood te kunnen gaan. Uiteindelijk ben ik geen fan van fiesta rood, wat te oranje is, dus wou ik hier iets anders mee doen (opnieuw EVH design).

    Dus begonnen met de zwarte lak. Ik heb deze 1 dag laten drogen (exact hetzelfde zoals mijn eerste body) en dat resultaat was heel goed. Textuur van de lak is wel ietsje anders dan degene die ik uit Engeland had maar allesbehalve om over te klagen. Was eigenlijk al perfect. Dan heb ik de gitaar weer ingetaped, ook omdat de lak heel solide en droog voelde.

    Terug naar buiten en begonnen met de witte lak die ik had. Hetzelfde gedaan zoals ik eerder deed en elke keer 30-40 minuten gewacht tussen het spuiten. Toen ik klaar was heb ik de gitaar 80 minuten laten drogen en toen naar binnen genomen om de tape er af te halen. Eerst even gecontroleerd of het droog was, en dat leek mij zo te zijn. Bij het verwijderen van de een stukje tape merkte ik dat ik kleine putjes maakte door mijn nagel en dat de lak veel dikker was dan ik had verwacht. Dat merkte ook toen ik de tape bij een hoorn er af haalde. Toen ik de tape vastpakte gaf dit af aan mijn handen, wat niet gebeurde bij mijn eerste project. Dat was ASAP droog. Dus de gitaar binnen gehangen en die is nu aan het drogen.

    Ik ben er pas dit weekend terug om aan te werken, dus ik ben benieuwd hoe de lak er aan toe is straks. Omdat er bubbeltjes vormden op sommige plekken (niet op de achterkant raar maar waar).

    Ik weet dus niet wat er mis ging. Ik denk dat de textuur van die witte (auto) lak anders is en misschien niet goed reageert met de Dartfords lak. Die witte lak spoot veel te makkelijk, veel te dekkend en veel sneller dan dat ik gewoon was.

    Ik denk dat ik het spuiten onder de knie heb en ik werk heel voorzichtig en nauwkeurig dus het spuiten ging goed maar vind het jammer. Had graag gehad dat het zo makkelijk en goed ging zoals mijn eerste gitaar.


    Eerste project:










    Tape er af





    it's better to burn out than to fade away

  2. #2

    Standaard

    Nu, mijn tweede body met de lak van Dartfords (zwart + rood) en witte auto lak (niet van Dartfords). Zie de laatste foto, ik zit precies door het witte, door het zwarte, en zelfs door het oranje. Alsof het witte niet goed hecht (of de rest kapot maakt)? Onder Fiesta red zit dus zwart en wit en dan nog 2 primers. Zit precies helemaal door het hout heen?


    Zwart over Fiesta red. Gaf een heel heeeeeel mooie bronze/paarsachtige schijn. Het spuiten van zwart of fiesta red ging perfect en daar was ik heel bij mee.












    it's better to burn out than to fade away

  3. #3

    Standaard

    Deze witte lak heb ik nu dus gebruikt. Was uiteindelijk een bus witte auto lak - 1 component.

    Is er nu verschil tussen de lak van Dartfords en die uit Engeland (nitro aerosol)? Heb het gevoel dat ik het beste alles er af schuur en enkel met de Dartfords lak aan het werk ga en dit opnieuw bestel, en deze keer ook witte lak van Dartfords ipv dat wat je hieronder ziet.

    it's better to burn out than to fade away

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    De autolakken van tegenwoordig lijken toch anders te zijn. Ook als er vermeld is dat het een nitro-lak is (en dat zijn er tegenwoordig al weinig tot geen). Ik heb 1 zwarte gitaar staan, die is gespoten met autolak. Die kan ik ook niet mijn gitaarstandaard zetten, omdat het fiam daarvan de lak lijkt aan te tasten. Met Dartfords lak is dat geen probleem. Overigens ook niet met de overige lakken die bedoeld zijn voor gitaarbouw.

    Verschillende merken lakken door elkaar gebruiken is doorgaans sowieso geen goed idee.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Nitro reageert vaak vervelend met andere lakken vooral in spuitbussen. Mag ik vragen waarom de keus voor nitro? Dat gebruikte men 60 jaar geleden omdat er niets anders was. Volgens mij gebruiken alleen gitaristen het nog omdat het zo snel verouderd en er dan “relic” ontstaat. Moderne polylakken zijn veel stabieler, zeker voor dit soort paintjobs.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Als je dikke polylak stoot, spatten de stukken eruit. Ik vind dat echt geen gezicht, dat is ook de reden waarom ik het van mijn Mexicaanse Fender afgehaald heb.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wat doen jullie met je gitaren?
    De gitaar die ik het langst in bezit heb is een musicman silhouette special, die ik nieuw gekocht heb in 2000 (of 2001), met poly lak.
    De lak klinkt op sommige punten een klein beetje in, wat je ziet als je goed kijkt.
    Verder staat er hier en daar best een klein krasje, van wat te enthousiaste plectrum uithalen.
    De esdoorn hals is flink wat tinten donkerder door het spelen, de slagplaat is vergeeld en de trem cavity plate is uitgezet tov de body waardoor die tussen de bevestigingspunten wat bol staat.

    Maar poly die er in stukken vanaf pleurt? Nergens.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard Nitro lak - hulp nodig

    Nee, niet stukken eraf, maar waar er een deukje in zat was ik wel een chipje lak kwijt. Het zat op mijn gitaar ook niet heel goed op, bij de nekpocket kon ik er een heel stuk zo afhalen, dat zat helemaal los.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Als je dikke polylak stoot, spatten de stukken eruit. Ik vind dat echt geen gezicht, dat is ook de reden waarom ik het van mijn Mexicaanse Fender afgehaald heb.
    Wat een onzin. Als je het 3 mm dik lakt met 2k lak misschien. Maar dat hoeft helemaal niet. Gewone 1k poly kan je heel dun spuiten. Nog erger, ik gebruik vaak gewoon blanke acryl lak van de action voor 2€ per bus en die kan je heel dun spuiten en is heel stabiel. Kan je over alles behalve nitro en alkyd neerzetten.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Poly een verzamelnaam en zijn die lakken vaak wel compatibel maar qua samenstelling totaal anders. Fabrieksgitaren zoals squiers zijn bijna altijd met een of twee dikke lagen 2k lak gespoten want dat trekt zich zelf strak en dat scheelt weer een hoop arbeidskosten. Duurdere gitaren hebben vaak dunnere lagen. Die moeten wel weer gepolijst worden. Das ook waarom premium gitaren onder andere veel duurder zijn

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top