Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 83
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2011
    Locatie
    Oosterhout
    Berichten
    158

    Standaard Waardevastheid Gitaren

    Zomaar een gedachte;
    De laatste maanden is de gemiddelde vraagprijs van gitaren aanzienlijk gestegen t.o.v. enkele jaren terug.
    Misschien heeft dit te maken met het aan huis gebonden zijn door corona, je moet jezelf toch op een of andere manier op weten te kloten niet?
    Als gitaristen zijn we best verwend wat de restwaarde van onze gitaren betreft. Na stevig gebruik van een Fender of Gibson uit de 70's of 80's krijg je vaak meer terug dan de nieuwprijs uit die tijd. Dat moet je met synthesizers eens proberen ( een zeldzame analoge uitzondering daargelaten)
    Ik ben de jongste niet meer en kan me nog herinneren hoe blij ik was met een eerste Fender in 1977.
    Was ik er maar vanaf gebleven en had ik hem maar origineel gelaten....Ik weet nog dat in 77 een gebruikte uit 1963 ongeveer hetzelfde kostte. Had ik er maar een tiental gekocht in die tijd
    Menig uitvoerend gitarist uit de 60's en 70's is inmiddels op leeftijd en het logische gevolg zal zijn dat de komende jaren met regelmaat een 'vintage' gitaar te koop wordt aangeboden. Oma kan er waarschijnlijk ook niets mee toch? Zijn het meestal de ouderen onder ons die flink wat neer willen/kunnen tellen voor een Fender of Gibson of maakt de leeftijd niet zoveel uit?
    Ik vraag me ook af wat de gemiddelde leeftijd van de huidige gitarist is en of het aantal aan het afnemen is. In dat geval daalt het aantal liefhebbers en daarmee de prijs over een aantal jaren waarschijnlijk ook stevig. In de 50's was de klarinet hét instrument om de blits te maken, in de 60's en 70's lukte dat velen aardig met een gitaar, maar gaat het nu niet de kant van de DJ-Controllers op?

    Kort samengevat: Is de aanschaf van een dure gitaar nog wel een investering?
    Laatst gewijzigd door dorrus; 14 februari 2021 om 20:04

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    My 2 cts: I don't give a fuck. Ik koop een gitaar die meestal al voorgeselecteerd is om te bevallen (merk, model, reviews etc) en de laatste tjd durf ik online te kopen en mag je m 30 dagen op zicht hebben. De kans dat ie me niet bevalt is dus erg klen. Ik heb me letterlijk nog nooit afgevraagd wat de waardestijging danwel -daling van mijn gitaren is.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Een gitaar wordt eerst fors minder waard. Daarna stabiliseert de prijs zich min of meer tegenwoordig. Afhankelijk van het merk. Reden voor mij om bijna nooit een nieuwe te kopen als er zat goede gebruikte aangeboden worden voor de helft can het geld.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Als je je geld wil investeren en een dure gitaar wil hebben, koop dan wat aandelen of cryptomunten en van het rendement schaf je een gitaar aan die jij fijn vindt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Alle materiële zaken in de wereld hebben een absolute en onveranderlijke waarde:
    "Wat de gek er voor geeft."
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    “Als ik in 1970 geweten wat een huis nu zou kosten had ik de hele straat gekocht”

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Ik verlies altijd geld op gear. Ben ook niet zakelijk. Bij mij zijn gitaren gebruiksvoorwerpen, ik mod me gek.

    Als ik na ga wat ik in de afgelopen veertig jaar weg heb gedaan en wat het nu waard zou zijn, tja. Als ik al die zooi had gehouden kon ik mijn huis niet meer in 😎

    Maar goed, bij mij is het dan ook puur hobby.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Tja, ik heb in 94 een nieuwe gibson LP standaard gekocht. Op dit moment is hij eigenlijk nog zo goed als nieuw, op enkele heel kleine dents na. Als ik zie hoe de prijs hiervan opeens gaat, en ik weet dat 94 een erg gewild jaartal is, durf ze bijna niet meer te gebruiken en ben eigenlijk op dit moment geneigd om zoveel mogelijk mijn goedkopere gitaartjes te gebruiken.
    Triest eigenlijk...
    Kris

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Soms heb ik zo'n bui, dan wil ik persé die-of-die gitaar proberen, meestal omdat ik denk dat ik 'm echt nodig heb. Dus Marktplaats in de gaten houden, want nieuw kopen, dat doe ik vrijwel nooit, met niets. Als die gitaar dan voorbij komt even contempleren over de conditie en de prijs, en dan wel of niet kopen. De waarde van een gitaar ligt voor mij dan ook niet in alleen de prijs, maar ook in de vermeende noodzaak tot hebbe, het plezier van restaureren en modden, het bespelen en beluisteren van het instrument, en hoe mooi die aan de muur hangt. Soms blijft een gitaar een paar weken, soms jaren. Bij eventuele verkoop lever ik meestal wat in, maar dat is de prijs van een hobby... volgens mij is tannissen duurder.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Mijn vader heeft ooit een Volkswagen T2 busje naar de sloop geduwd. Als je alles van tevoren zou weten...

    Wel lijkt de handel inderdaad beter dan een jaar geleden. Vooral oude troep is populair, Japans uit de jaren 70 bijvoorbeeld. En het lijkt wel heel specifiek, ik heb een superleuke strat van Samick die niemand wil hebben, terwijl deze een stuk beter is dan de gemiddelde Squier. Maar ja, er staat geen Squier op. Dus nu hou ik hem gewoon zelf. Voor dat geld koop ik nooit weer zo'n leuke strat.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top