Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Discussie: banjo

  1. #11
    Member
    Geregistreerd
    15 juli 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    75

    Standaard

    Leuk!

    Als je een keer in de buurt van Nijmegen of Eindhoven speelt, laat het dat ff weten!

    Vorig weekend was ik op Folkwoods, en daar stond een Jugband, die vooral oude blues-folk achtige dingen speelden. Een van die gasten speelde ook een 5 string open back banjo (volgens mij van saga). dat klonk erg leuk.

    Heb je nog tips mbt sites waar tabs etc. opstaan voor gitaar of mandoline?

    Roel
    I've always been crazy, but it kept me from going insane (W.J.)

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2003
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    508

    Standaard

    Sommigen stemmen een 4-snarige banjo in kwint-afstanden, anderen gebruiken afstanden zoals de 4 dunste gitaar-snaren (banjo-uke stemming) en weer anderen zoals de dikste 4 gitaar-snaren (minder gebruikelijk, maar wel handig voor iemand die bijvoorbeeld gewend was bas te spelen).
    Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2003
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    508

    Standaard

    Niet alleen met gitaar, maar vooral met een banjo krijg je erg leuke effecten als je een blues met een/het lang accoordenschema van de jazzo's begeleidt.
    (NIET dus de in de 50/60-er jaren via Indonesië en Nederland bedachte truc om met minimaal aantal accoorden de 12-matige blues/boogie-woogie af te raffelen en die bijna alle Nederlandse "Blues Bands" zijn blijven gebruiken en welke door 1 of 2 Amerikanen in de 60-er jaren is overgenomen en inmiddels in sommige boeken/leergangen wordt gepropageerd als "oudste schema").

    Ik heb zo'n "lang schema" al eens op de site van ThomasVV gezet toen daar nog een forum was en ook op een ander forum dat nu betaal-forum is geworden.

    Ik zal het zometeen nog een keer neerzetten in de rubriek speeltechnieken en zo.
    Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2003
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    198

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sellars
    Leuk!

    Als je een keer in de buurt van Nijmegen of Eindhoven speelt, laat het dat ff weten!

    Vorig weekend was ik op Folkwoods, en daar stond een Jugband, die vooral oude blues-folk achtige dingen speelden. Een van die gasten speelde ook een 5 string open back banjo (volgens mij van saga). dat klonk erg leuk.

    Heb je nog tips mbt sites waar tabs etc. opstaan voor gitaar of mandoline?

    Roel
    Je bedoeld eigenlijk bluegrass niet? Probeer http://www.mandolincafe.com/index.html eens voor de mandoline. Daar vindt je waarschijnlijk voldoende links en informatie.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Earl Scruggs/ Bela Fleck.

  6. #16
    Member
    Geregistreerd
    15 juli 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door angorawol

    Je bedoeld eigenlijk bluegrass niet? Probeer http://www.mandolincafe.com/index.html eens voor de mandoline. Daar vindt je waarschijnlijk voldoende links en informatie.
    Dat is inderdaad een leuke site, maar ik bedoelde toch echt Old-time Bluegrass is een van mijn andere liefdes, maar daar is een stuk meer over te vinden.
    I've always been crazy, but it kept me from going insane (W.J.)

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2001
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    908

    Standaard

    In jug muziek wordt de 5string banjo ritmisch gebruikt met af en toe een solo.
    Is dus zeker geen bluegrass maar valt onder de blues.

    Bluegrass wordt gespeeld op een resonator banjo, met duimplectrum en fingerpicks. Je hebt scrugs style en melodic stye. De melodic style is voor de virtuozen.

    Open back banjos missen de resonator en hebben een meer plunky tone die weer geschikt is voor het old-time werk, dat je kunt spelen als solist.

    Gert

  8. #18
    Member
    Geregistreerd
    15 juli 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gertdm
    In jug muziek wordt de 5string banjo ritmisch gebruikt met af en toe een solo.
    Is dus zeker geen bluegrass maar valt onder de blues.

    Bluegrass wordt gespeeld op een resonator banjo, met duimplectrum en fingerpicks. Je hebt scrugs style en melodic stye. De melodic style is voor de virtuozen.

    Open back banjos missen de resonator en hebben een meer plunky tone die weer geschikt is voor het old-time werk, dat je kunt spelen als solist.

    Gert
    Yep! you've got that right

    Ik heb gisteren trouwens een CD van Dock Boggs gekocht, een old-time banjo speler, waarschijnlijk ken je hem wel
    I've always been crazy, but it kept me from going insane (W.J.)

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2001
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    908

    Standaard

    Zeker wel
    Het nummer 'Sugar Hill' speel ik zoals hij het doet.
    Hij is een beetje als Buell Kazee met een nasalere stem.
    Althansd zo herinner ik t me want tegenwoordig luister ik niet veel meer naar de oldtimers. Het blijft wel interessant als roots.
    Ik laat mn gitaarleerlingen ook altijd luisteren naar oude dingen.
    Per slot is alle moderne (pop) muziek toch gestoeld op de ontwikkelingen vanuit de blues en folk.

    Gert

  10. #20
    Member
    Geregistreerd
    15 juli 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gertdm
    Per slot is alle moderne (pop) muziek toch gestoeld op de ontwikkelingen vanuit de blues en folk.

    Gert
    Na een dagje MTV ben ik daar nooit zo zeker meer van

    Van Buell Kazee heb ik nog nooit gehoord. is dat ook een Banjo speler?


    R
    I've always been crazy, but it kept me from going insane (W.J.)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top