Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 43
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Spaans Cedar en ebben is classic Galama.
    Ceder is vrij zacht dus produktechnisch niet handig maar met een goede lak counteract je dat. Maar als je dus geen harde poly gebruikt zal dat oppassen zijn met stoten en neerzetten.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Spaans Cedar en ebben is classic Galama.
    Ceder is vrij zacht dus produktechnisch niet handig maar met een goede lak counteract je dat. Maar als je dus geen harde poly gebruikt zal dat oppassen zijn met stoten en neerzetten.
    Ik heb hier nog een Gordon Smith staan van Spaans cedar waarbij de bevestiging van de halspen gewoon door het hout heen is getrokken. Daar moet ik nog eens mee aan de slag..

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Ik heb een strat van balsa. Volgens mij is dat nog zachter dan ceder. Het heeft 30 jaar geduurd voor de lak is weggesleten en het hout zichtbaar werd, 3 maanden voordat daar deuken in kwamen. Ik heb een houtvulmiddel opgesmeerd, not a pretty sight, daar moet ik ook nog eens mee aan de slag (gaat niet gebeuren, weet ik nou al).
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Balsa gebruiken ze toch voor vliegtuig modelbouw en vliegers omdat het zo licht is?

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Wellicht dat er ook wel verschil zit in kwaliteit van het ceder. Huber gebruikt ook ceder i.c.m. olie. Dit kitje was niet de goedkoopste, maar ook zeker niet de duurste. We gaan het beleven wat de kwaliteit is van wat ik mag ontvangen. De reden waarom ik voor ceder heb gekozen is nog niet eens omdat ik een Krautster een erg mooie gitaar vind, maar ook echt om het geluid. Ik kan dat totaal nog niet onderschrijven, maar ceder schijnt qua klank nog het meest te lijken op het mahonie van ouwe Gibsons. Mahonie ken ik inmiddels, ik wilde nu wel 's iets anders. Een per ongeluk deukje vind ik niet zo heel erg, ben nooit super zuinig geweest op m'n gitaren. Het blijven voor mij gebruiksvoorwerpen. Ben ook geen poetser, behalve 's een toets ontdoen van de braggel. Niet dat ze kapot moeten, zo zuinig ben ik nog wel, maar een beschadigingetje, I don't care less.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Balsa gebruiken ze toch voor vliegtuig modelbouw en vliegers omdat het zo licht is?

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Zeker. En sigarendoosjes. Ik geloof dat Parkers ook van balsa waren.
    Ach, dat je doorgaans mahonie, es en elzen tegenkomt heeft vooral iets met traditie te maken, naaldhout traditioneel weer veel uit Europa omdat er veel naald voorhanden was. In feite kan je alles gebruiken als body, zeker als er een coating omheen gaat.
    Klank is een ander verhaal, kan je een heel internet over vullen en dat gebeurt dan ook.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 21 maart 2021 om 19:30
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik geloof dat Parkers ook van balsa waren.
    Volgens mij was mijn parker fly deluxe van basswood.
    Met een shitload aan carbon dan.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Blijkbaar enkel de P44.
    Schiet me nou ineens te binnen dat de balk van de Gibson ES 135 ook van balsa was. Dat lijkt me ook een uitstekende toepassing daar.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Balsa gebruiken ze toch voor vliegtuig modelbouw en vliegers omdat het zo licht is?

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Ook echte vliegtuigen, de Mosquito bijv.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Eureka, de onderdelen zijn dan eindelijk onderweg. Ik heb een vraagje aangaande het stainen. In eerste instantie wilde ik de gitaar een bruine top geven met wat ik al had liggen. Later heb ik toch zwart besteld, met het idee om de top dus zwart te maken. Tot dat ik een clip zag met een Knaggs Jr model, die volgens Knaggs zelf een dark tobacco burst als kleur heeft. Dat wil ik dus ook proberen, heb toch beide kleuren in huis en lukt het niet, dan kan ik de top altijd nog zwart maken. Dit is het idee:



    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het stainen van een twee kleuren burst? Ik zie filmpjes waar ze beginnen met eerst de donkere kleur en dan de lichtere, maar ook andersom. Wat is het handigste/makkelijkste?

    edit: Oké, ik zie geen foto... Het filmpje dan maar.

    Laatst gewijzigd door Brum; 1 mei 2021 om 00:51

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top