Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard BYO Guitar Huber Krautster lookalike

    Eerst even de voorpret delen en dan m'n vraag. Ik heb vanmiddag een Jr. Elite kit besteld bij BYO Guitars. Het idee is om een Huber Krautster lookalike in elkaar te flansen. Beetje naar dit idee:



    Ik heb, net als bij de Krautster, gekozen voor een Spanish cedar body en een curly maple nek. Alleen de toets is van ebben, in plaats van palissander. Ik vind ebben nou eenmaal fijner aanvoelen. De brug zal wel iets van Tonepros worden denk ik, met locking studs. Ook een set neck en zo, mooi man. Geen idee wat de kwaliteit is van dat BYO, maar de prijs icm de keus in houtsoorten en behoorlijk gelijkend model zoals de Krautster, ik wil die gok wel 's wagen. Een Krautster kan ik niet betalen en de linkshandige modellen zijn er niet te over.

    En nu de vraag en eigenlijk is ie niet zo heel spannend en wellicht denk ik het te weten. Maar voor ik begin te kliederen, wil ik het toch zeker weten. Voor het betere kliederwerk wil ik de top van de body een kleurtje geven, ook net zoals bij zo'n Krautster. Alleen heeft de body een crème kleurige binding. Ik zit zelf te denken aan zwart, of donkerbruin. Ik wil daar dan stunning stain van Crimson Guitars voor gebruiken (ik heb zelfs nog wat bruin liggen, mits dat nog goed is). Op waterbasis dus. Mijn vraag is dan ook, is dat makkelijk weer van de binding af te krijgen na het vol kliederen en hoe? Er zal altijd wel een beetje op de binding komen lijkt me, ook als je afplakt. Tweede vraag is over het verder afwerken met olie. Dat kan op zich toch geen kwaad als dat op de binding terecht komt? Want het afwerken met olie gaat over de gehele body.

    Wellicht ongelooflijke noob vragen, maar ik heb er echt nul komma nul ervaring mee.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    De stain eraf schrapen met een mesje lijkt mij het meest handige, maar ik heb daar geen ervaring mee.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik heb 's rondgeneusd op YouTube en ik zie inderdaad wat filmpjes waarin de binding schoon geschraapt wordt met een stanleymesje. Wellicht is dat inderdaad de manier, maar het ziet er voor iemand zonder ervaring wel een beetje spannend uit, zo op een nieuwe gitaar. Ah nou ja, voor alles moet een eerste keer zijn. Bij een andere eerste ervaring hoorde ik ook heel hard auw en daarna ging het ook goed voor 20 seconden. Maar als er veiligere manieren zijn om de stain van de binding af te krijgen, dan houd ik me aanbevolen...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Proberen zo veel mogelijk af te plakken? Wat er niet op komt hoeft er ook niet af; het schrapen is dan ook wat gemakkelijker.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Afplakken ga ik sowieso doen inderdaad. Alleen de bovenkant van de binding, da's niet fatsoenlijk af te plakken. Dat wordt dus schrapen denk ik.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Een stanleymesje door een kurk in de lengte heensteken zodat ie net op bindingbreedte uitsteekt en dan met die kurk voorzichtig langs de body.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dat ziet er als een goeie tip uit. Dankjewel! Die ga ik zeker proberen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik heb een vraagje aangaande de stemmechanieken. De hals komt met 13/32" (10.32mm) gaten voor de stemmechanieken. Ik wil er graag van die vintage stemmechanieken met tulp buttons op hebben. Dat gaat niet passen, omdat de vintage stemmechanieken kleinere gaten nodig hebben. Daar zijn wel adapter busjes voor, maar ik kan alles vinden, behalve die voor 10.32mm. Het is of 10mm, of 10.5mm wat ik gevonden heb. Kan ik gewoon 10mm busjes bestellen en is alles achter de komma te verwaarlozen, of is dat echt nog te smal? Iemand ervaring mee?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Volgens mij als je er een stukje tape langsplakt is het probleem weer opgelost.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top