Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 april 2003
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    536

    Standaard Vervelende brom uit Orange Rocker 15 Terror

    Hallo Gitaarnet-techneuten,


    Tijdens een project een tijdje geleden wilde ik opnames maken met mijn Orange Rocker 15 Terror, maar helaas bleek de versterker wat vervelende brom te produceren. Ik heb de nodige testjes al even gedaan, door een andere kabel te gebruiken, een andere gitaar, mijn pedalboard er tussenuit te halen, een andere speakerkabel te proberen, ander stopcontact (geaard), andere locatie, etc., maar niets helpt tot dusver. Om het probleem te verduidelijken heb ik het geluid waar ik last van heb opgenomen.

    https://soundcloud.com/maurits-handl.../s-BXEDFpNU5xR

    Dit is opgenomen met het volume van de gitaar volledig open, met de versterker op het gain kanaal geschakeld. Wanneer ik de volumepot van de gitaar dichtdraai wordt het geluid wel minder sterk, maar nog steeds (te) goed hoorbaar. Het geluid is al storend op lage volumes. Wanneer ik de kabel uit de versterker haal is het geluid niet hoorbaar.



    Iemand enig idee waardoor dit probleem veroorzaakt zou kunnen worden? De buizen lijken (voor zover ik als leek kan beoordelen) nog in orde te zijn. Die zijn ongeveer een jaar geleden allemaal vervangen, en maken geen rare geluiden wanneer ik er zachtjes tegenaan tik.

    Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

  2. #2

    Standaard

    Bromt ook als je géén kabel in hebt geplugd?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 april 2003
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    536

    Standaard

    Zonder kabel ingeplugd hoor ik geen brom.

  4. #4

    Standaard

    Dan zou ik, en ik vermoed Gearjunkie ook, eens gaan focussen op de gitaar en de kabel want het lijkt er op dat hij daar z'n storing oppikt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 april 2003
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    536

    Standaard

    Dank voor de reactie! Heb het net nog even opnieuw getest, zonder kabel ingeplugd is de brom ook aanwezig, maar veel zachter. De brom wordt niet heftiger bij het opendraaien van volume of gain, wanneer er geen kabel is ingeplugd. Zodra ik een gitaar inplug wordt de brom een stuk luider. Dacht in eerste instantie dat het aan de versterker zou liggen omdat ik het probleem met meerdere gitaren ervaar.

  6. #6

    Standaard

    Ik heb thuis zoiets gehad met een Fender versterker.

    Uiteindelijk kwam de brom uit het lichtnet, zelfs extra aarde hielp niet.
    Op een andere fase was de brom weg (ik heb 3 fase) na aanpassing van de voeding verderop in de straat was het opeens weg?!?

    Dus probeer het ook eens elders!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Netstekker omgedraaid inpluggen?
    Lijkt onzin, maar soms schijnt het te kunnen helpen.
    Ik heb een Polytone MiniBrute gehad met een tuimel-netschakelaar die je in 2 richtingen aan kon zetten vanuit de middenstand, zie linksonder:



    Het was een kruisschakeling waarmee je fase en nul kom omdraaien zonder de stekker om te hoeven steken. Dat scheen erop te zitten om brom te kunnen verminderen.
    Zelf nooit wat van gemerkt overigens, maar misschien dat het in bepaalde gevallen (i.c.m. met randapparatuur?) iets scheelt?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Ik heb een paar jaar terug een Champ versterkertje gemaakt. Enorm gevoelig voor waar de fase zit.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gather38 Bekijk bericht
    Ik heb thuis zoiets gehad met een Fender versterker.

    Uiteindelijk kwam de brom uit het lichtnet, zelfs extra aarde hielp niet.
    Op een andere fase was de brom weg (ik heb 3 fase) na aanpassing van de voeding verderop in de straat was het opeens weg?!?

    Dus probeer het ook eens elders!
    Iets vergelijkbaar gehad; brom die op bepaalde momenten aanwezig was. Had ongetwijfeld met een of andere gebruiker te maken die de aarde vervuilde.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 april 2003
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    536

    Standaard

    Dank voor de reacties tot dusver! Ik heb inmiddels op meerdere locaties getest, maar op elke locatie hoor ik dezelfde brom. Omdraaien van de stekker heeft helaas ook geen effect. Iemand nog een creatieve ingeving?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top