Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 13 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 121
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.387

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Jij wil geen optreden met een uitgebalanceerd geluid; jij wil alleen maar zo hard mogelijk spelen.
    Nee hoor, ik vind een PA voor een kroeg gewoon overkill. Zeker voor de herrie die ik meestal speel. Van alle video's van optredens vind ik die van de Benzinebar Eurosonic shows het beste, en daar hebben we altijd zonder pa gespeeld. Klinkt prima als je weet waar je doet en geen geneuzel met techneuten die ook weer een ego hebben.

    We hebben met de karaoke band een poos een eigen geluidsman gehad, dat ging prima. Hij vond ook dat we helemaal niet overdreven hard speelden. Daar was ik het niet mee eens maar ja, gezien het volume van drummer en bassist was daar niet zoveel aan te doen.

    Ik was altijd de gitarist die harder moest van de mixer, in de jaren 80/90 speelde ik zacht op het podium en dan flink over de monitors. Maar daar moet de rest van de band ook naar zijn qua volume en geluid.

    Bijkomend punt is dat een hoop mixers er een soort pop sausje overheen willen gooien. Waar ze liefst ook nog tijdens het optreden aan gaan frunniken, hoor je ineens reverb op je gitaar. Of dan moest onze chauffeuse weer naar de geluidsman omdat ze in de zaal geen gitaar hoorde. Zoals ik al zei, ik was op een gegeven moment wel klaar met al dat gezeik eromheen. Blij dat het klaar is. Als ik al ooit weer op een podium kom te staan dan op mijn voorwaarden en anders maar niet.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.415

    Standaard

    Is 't niet zo dat een hoop poppodia regels hebben over het volume? Maximaal 103 decibel? Ik kan me voorstellen dat ze dit op die manier afdwingen, van blijf van je versterker af anders gaan we misschien over de limiet en dan boeken we jouw nooit meer.

    In een kroeg is idd je eigen versterker genoeg. Zang installatie voor de zang en klaar. Ik heb een beam blokker in mijn combootje zitten zodat iig mijn gitaargeluid niet enkel naar voren gaat

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.387

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    Is 't niet zo dat een hoop poppodia regels hebben over het volume? Maximaal 103 decibel? Ik kan me voorstellen dat ze dit op die manier afdwingen, van blijf van je versterker af anders gaan we misschien over de limiet en dan boeken we jouw nooit meer.

    In een kroeg is idd je eigen versterker genoeg. Zang installatie voor de zang en klaar. Ik heb een beam blokker in mijn combootje zitten zodat iig mijn gitaargeluid niet enkel naar voren gaat
    Zou best kunnen, heb ze wel eens met een metertje gezien. Maar ja, de snare van onze drummer haalde al 110 dB dus dat schiet dan niet op. Toen we een andere drummer kregen kon alles ook gelijk een stuk zachter. De bassist met SVT was toen ook al weg, dat scheelde ook. Mijn punt is meer dat het raar is dat gitaristen altijd de sjaak zijn bij geluidstechneuten.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als er iemand aangesproken wordt over het volume is het altijd de gitarist, is mijn ervaring. Vooral als je een dynamische sound met weinig galm en zo hebt ben je de sjaak. Ooit in een Duitse band gespeeld en daar kreeg ik wel eens commentaar over mijn volume. Ik speelde toen over een dubbele plexi eindtrap en 4 x 12. DEe andere gitarist speelde over een Line6 combo en hield wel van een beetje galm, hetgeen je psycho akoestisch een paar meter naar achteren plaatst. Toen deze gitarist de band verliet kreeg ik direct het verzoek mijn versterker een stuk harder te zetten..... ze hadden ontdekt dat ik niet de luide gitarist was

    M'n huidige band heeft een eigen PA en geluidsman en die snapt dat je een bepaald volume nodig hebt voor jouw sound In mijn geval een SuperSonic 60 combo. We kijken dan samen wat het beste is op de plek waar we spelen. Kroeg doen we ook met (mini) PA omdat we nu eenmaal zo werken. IEM gebruiken we allemaal, niet mijn ding maar ik doe het al jaren zo.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Je hebt er wel mensen bij die zenuwachtig worden als er een versterker naar binnen komt die groter is dan een aktetas, dat is wel jammer, geklaag voor er ook maar een stekker in een stopcontact zit.
    Ik heb het idee dat dat met de opkomst van modelling en zo alleen maar erger geworden is, met of ze geen geluid vanaf een podium met gewend zijn of zo.

    Nou spreekt mijn ene bandje met enige regelmaat met een uitbreiding in de vorm van een vier- of vijftal blazers, en echt, ik weet eigenlijk bijna zeker dat >70% van die geluidsmensen die klagen over volume van de gitaar nog nooit een trombone of trompet hebben uitversterkt.

    Uiteraard zijn er ook wel bandjes die het gewoon écht heel erg bont maken met hun podiumvolume, dus ik kan het de op voorhand klagende technici ook niet altijd helemaal kwalijk nemen.

    Het is lastig, je moet dat toch samen doen, maar daar staan lang niet alle muzikanten, en ook lang niet alle technici voor open.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik denk dat gitaristen ook de enige zijn die behalve in een dwingend spectrum zitten ook iets aan volume kunnen doen.
    Mijn truc is om bij gezeik het volume heel laag te zetten, dan is er altijd wel een bandlid die tegen de mixer gaat klagen dat ie geen gitaar hoort.
    Je houd niet alleen alles bij elkaar maar je doet ook de icing on the cake dus dat slaat gelijk een gat.
    Dat werkt tegenwoordig met IEM dus niet, dan draai je gewoon de gitaar wat hoger. Overigens wel eens meegemaakt dat ik zo zacht stond dat de mixer er niets meer mee kon qua sound

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Je hebt er wel mensen bij die zenuwachtig worden als er een versterker naar binnen komt die groter is dan een aktetas, dat is wel jammer, geklaag voor er ook maar een stekker in een stopcontact zit.
    Ik heb het idee dat dat met de opkomst van modelling en zo alleen maar erger geworden is, met of ze geen geluid vanaf een podium met gewend zijn of zo.

    Nou spreekt mijn ene bandje met enige regelmaat met een uitbreiding in de vorm van een vier- of vijftal blazers, en echt, ik weet eigenlijk bijna zeker dat >70% van die geluidsmensen die klagen over volume van de gitaar nog nooit een trombone of trompet hebben uitversterkt.

    Uiteraard zijn er ook wel bandjes die het gewoon écht heel erg bont maken met hun podiumvolume, dus ik kan het de op voorhand klagende technici ook niet altijd helemaal kwalijk nemen.

    Het is lastig, je moet dat toch samen doen, maar daar staan lang niet alle muzikanten, en ook lang niet alle technici voor open.
    Het is helaas vooral in de huur wereld een wij/zij verhaal. Heb je met echte pro's te maken dan is alles bespreekbaar want die hebben alles wel eens meegemaakt en kijken naar het eindresultaat.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    En het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het als gitarist aanvliegt. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met geluidsmensen. Als je je open opstelt is in 90% van de gevallen een heleboel te overleggen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Vrij weinig te maken gehad met externe geluidsmensen maar ik maak sowieso graag een praatje met de lui van het PA.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.736

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Mijn punt is meer dat het raar is dat gitaristen altijd de sjaak zijn bij geluidstechneuten.
    Hoe zou dat toch komen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    En het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het als gitarist aanvliegt. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met geluidsmensen. Als je je open opstelt is in 90% van de gevallen een heleboel te overleggen.
    Pzies. Heb in mijn leven slechts één keer gehad dat een techneut ongevraagd reverb aan mijn geluid toevoegde (en dat er na een boze blik van mij ook weer afhaalde); voor de rest er altijd in goed overleg uitgekomen.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ik heb nooit problemen met geluidstechnici. Krijg eigenlijk altijd alleen maar complimenten over mijn geluid.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top