Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 13 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 121
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb vrijwel altijd met een eigen PA gespeeld dus herken ik het sowieso al wat minder, maar agressie van het bruidspaar naar de band..... nee echt nooit, wel onderling of naar de beheerder van de uitspanning.
    Ik heb met mijn versterker een basisvolume waar m'n gitaar het beste klinkt (is niet gelijk voor iedere gitaar) en onze geluidsman snapt dat. Aangezien we met IEM en eigen monitormix spelen is het sowieso al wat minder heftig allemaal. Ik blijf overigens absolute fan van echte monitors en dan graag een goede.

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik lees vooral veel gezeik over volumes en aan moeten passen. Ja, je moet geven en nemen, maar dat is toch het mooie van samen een optreden verzorgen?
    Maar dat las je ook wel goed. Ik geef alleen echt niet af op de amateur knoppendraaiers die de beste bedoelingen hebben. Het is puur de strenge regelgeving omtrent het aantal decibel. Veel kroegeigenaren zijn er ook niet blij mee, want geeft automatisch veel gedoe. Maar echt niet tegen personen hoor. Het zijn, net zoals de bandjes waarin ik heb gespeeld, nou eenmaal geen professionals en dan maak je inderdaad er gewoon het beste van.

    Wat ik ook vaak heb meegemaakt is dat de eerste band nog kort gehouden wordt, de tweede band op de avond mag al wat meer en de derde band mag los gaan. Des te later het wordt, des te makkelijker men wordt met de regels. De controle zal dus ook wel een beetje meevallen. Maar de boetes schijnen niet mals te zijn en na een keer of wat overtredingen kan de tent gesloten worden.

    Ik heb alleen nog nooit meegemaakt dat iemand van het geluid aan mijn versterker ging draaien. Dat is ook niet iets wat ze hoeven te proberen, want dan word ik wel vervelend. Gelukkig snappen geluidsmannen dat ook dat dat behoorlijk not done is. Ik kan me dat op de grotere podia eigenlijk ook niet voorstellen, zoals in de beginpost beschreven wordt. De grotere jongens draaien niet aan hun eigen knoppen, maar daar hebben ze dan ook hun eigen techs voor. Echt niet dat mensen van het geluid dat doen.

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dus "amateur knoppendraaiers" noem je zo met de beste bedoelingen?

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Omdat ze niet kloppen... Ja, dan is een discussie gauw gevoerd hè. Hiermee diskwalificeer je niet alleen mijn ervaringen als niet waar, Fobo, wat ergens echt wel je bedoeling is, maar ook die van een aantal anderen. Die dezelfde ervaringen hebben. Misschien is mijn toon een beetje veranderd richting jou na je laatste uitlokken, waarna ik je ook een tijdje op negeer heb gezet, want; geen zin in. Dat jouw ervaringen niet stroken met die van een ander, helemaal prima, maar ga dan niet andermans ervaringen afdoen als absolute kul. Dan ga je automatisch al op ramkoers. Kennelijk lokt mijn naampie daar ook wat extra's uit bij jou. Ik had je serieus hoger zitten. Kom op man, hoe oud ben je... Verder maar weer op negeer, als je verder toch niks toevoegt. Oh en inderdaad, de aangescherpte regels op gebied van aantal decibel is van na jouw tijd in bandjes, dat is nog niet eens zo heel lang.
    Nog even met de zondagse bril op gelezen: het woord kul is inderdaad niet handig, excuus daarvoor, voor de rest houd ik mijn verhaal staande.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  5. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Dus "amateur knoppendraaiers" noem je zo met de beste bedoelingen?
    Amateur knoppendraaiers doen het geluid voor amateur snarenplukkers.....

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Amateur knoppendraaiers doen het geluid voor amateur snarenplukkers.....
    Dat dat nou ook exact is wat ik zei zeg.

  7. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Dat dat nou ook exact is wat ik zei zeg.
    Nog een reden dat ik blij ben als beroepstech, ik werk ook met beroepsmuzikanten.....(nouja nu tijdens de Coronatijd even niet, maar ok)

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dan lijkt me juist dat je wel wat positiever kan bijdragen aan een topic als dit. Graag zelfs. Ik, en ik denk wel meer mensen, waaronder de topicstarter, ben/zijn oprecht benieuwd naar je ervaringen in deze (zie de openingspost van de topicstarter). En misschien heb je dan wat opbouwende kritiek vanuit jouw beroepstak? Ik zou het oprecht op prijs stellen.

    Overigens, die beroepsmuzikanten, die draaien ook niet heel veel meer aan hun eigen knoppen, dat wordt over het algemeen voor ze gedaan. Daar zal je dus ook niet al te veel gezeik van hebben. Bovendien hebben die beroepsmuzikanten niet zoveel issues met slechte akoestiek door beperkte ruimte, waardoor het sowieso al vrij makkelijk is om tot een goed geluidsniveau te komen als band zijnde. Verbeter me als ik fout zit. Ik, als amateur muzikant, moet dat zelf doen, vanuit mijn amateurisme. Dus ja, ik zal ongetwijfeld ook niet altijd even zulke handige dingen doen vanuit mijn amateurisme. Ik denk niet dat ik dat ook maar ergens ontkent heb. Maar dat neemt niet weg dat het best vaak frustrerend is als je versterker op een gegeven moment op dusdanig fluisterniveau moet, dat je jezelf niet meer kunt horen. Nogmaals, ik hoef niet keihard te staan, zelfs liever niet. Maar mag ik mezelf nog wel kunnen horen? En denk je dat het leuk is om vanuit het beetje publiek dat er is, te horen krijgen dat de gitaren niet te horen waren, terwijl je ze graag had willen laten horen wat je in elkaar hebt geflanst als band? Ik, als amateur, investeer wel in mijn spulletjes en steek wel energie en tijd in het schrijven van nummers. Het laatste bandje waar ik in zat, met al onze beperkingen als amateurs zijnde, waren daar ook serieus in. Maar kennelijk ontgaat je dan de frustratie van niet lekker meer kunnen spelen, waardoor repeteren vaak leuker is dan live spelen. Dat ontgaat je ook als beroepstech zijnde, want niet jouw afdeling. Dan hoef je, neem ik aan, ook niet zo ongeveer een dag voorbereiding te hebben aan alleen al het logistieke gedeelte, inclusief het sjouwen met je zware spullen. Kennelijk ontgaat je ook dat ik helemaal niets heb tegen mensen die met de beste bedoelingen aan knoppen draaien, om maar binnen een bepaalde norm te blijven, zodat de kroeg geen problemen krijgt. Ik heb daar namelijk alle begrip voor, maar dat neemt nog niet weg dat het te vaak niet meer werkbaar is. Mag ik dat vinden? Maar kennelijk mag je echt niet zeggen dat je daarom er wel 's wat minder plezier in hebt, puur door regelgeving. Dan ligt het aan de amateur kennelijk. Denk je dat een kroegbaas dat vaak nog leuk vindt, of degene die hij die avond in dienst heeft om ook wat aan de knoppen te draaien? Natuurlijk niet, die hebben ook liever geen zin in dat gezeik en daarom maak je er maar het beste van met z'n allen.

    Het is ook absoluut één van de hoofdredenen waarom er steeds minder podia zijn voor de amateurbandjes. En dat ga jij uiteindelijk ook merken, als beroepstech zijnde. Dus wellicht iets minder uit de hoogte doen tegen amateurs? Als het bandjesleven de nek om wordt gedraaid door regelgeving, dan zal er ook zonder meer minder doorstroom zijn richting jouw beroepstak. Daar durf ik een weddenschap op te doen.

  9. #69

    Standaard

    Brum, dit was post 9 van dit topic.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Even een reactie als beroepsgeluidstech:

    Muzikanten bepalen natuurlijk zelf het volume van hun versterker. Maar als daardoor het niet meer te mixen is op FOH dan zeg ik daar wat van. Dan laat ik ze de keus: of ze doen er niks mis mee en de band heeft een kutgeluid in de zaal, of ze zetten 'm wat zachter zodat ik een mooie mix kan maken in de zaal. Ik zal nooit zelf aan de versterkers komen.

    In Nederland is er ook een db-limiet van 105dBa gemiddeld over 15 minuten, als ze daar met het backline volume overheen gaan dan zeg ik er ook zeker wat van.

    Waarom er meer geklaagd wordt over gitaarversterkers dan over de andere backline:
    Het gehoor is het meest gevoelig in het gebied tussen 1Khz en 5Khz, dan is ook het gebied waar een groot gedeelte van de gitaarversterkers in opereren. Daarom klinken die voor ons gevoel vaak harder dan bijvoorbeeld basversterkers. Dat frequentie gebied is ook nogal richtinggevoelig, dus als je een versterker achter je zet dan blaast ie vol de zaal in. Het scheelt al als je'm naast je overdwars over het podium laat blazen. Het laag van basversterkers zijn juist niet richtinggevoelig, die klinken ongeveer even hard rondom de speakers, dus in principe ook minder effecient als je er voor staat.

    Drums (Cymbals/Snares vooral) zijn korte harde klappen, die ook vaak minder hard worden ervaren dan gitaarversterkers die continu herrie maken.
    Verder wordt er in dit topic vooral veel geklaagd over de geluidstechnici en de db-limiet. Heel simpel, als de drummer onversterkt al over de limiet gaat moet ie zachter spelen. Kan of wil ie dat niet omdat ie dan geen 'sound' heeft, dan moet ie maar stoppen met optreden (dit geldt natuurlijk ook voor de andere muzikanten). Het idee van een band is het samen spelen, samen tot een goede sound komen. En ja dan moet iedereen in de band concessies doen. Als je je als band niet aan die limiet kan houden, dan speel je gewoon echt te hard of is de kroeg gewoon te klein voor livemuziek.
    En dan heb ik het wel over de limiet van 103dbA over 15 minuten vanwege de gehoorschade. Als een kroeg vanwege geluidsoverlast maar 90dBA geluid mag produceren moeten ze gewoon geen bandjes boeken.

    En dit probleem van slechte akoestiek is niet alleen bij kleine zaaltjes/cafe's en amateurmuzikanten hoor. Ik heb regelmatig in van die gigantische festivaltenten gestaan met de slechtste akoestiek die je maar kan bedenken. En ook daar heb ik last van een alles overstemmende drummer, dan wordt de zangmic van de artiest meer een extra overheadmicrofoon. En dan zeg ik ook gewoon tegen de drummer dat ie zachter moet slaan. En die beroepsmuzikanten doen dat dan ook gewoon, die snappen dat ik dat alleen maar zeg om het totale geluid beter te maken.

    En trouwens, beroepsmuzikanten die bepalen ook nog steeds zelf hun sound hoor, en draaien ook zelf aan de knoppen.

    En denk je dat ik als beroepstech geen voorbereiding heb, en niet hoef te sjouwen? Denk je dat de bussen en vrachtwagens uit zichzelf leeg raken, en alles zichzelf opbouwt?

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Brum, dit was post 9 van dit topic.
    Die heb ik inderdaad gemist. Sorry!

    Verder wordt er in dit topic vooral veel geklaagd over de geluidstechnici en de db-limiet. Heel simpel, als de drummer onversterkt al over de limiet gaat moet ie zachter spelen. Kan of wil ie dat niet omdat ie dan geen 'sound' heeft, dan moet ie maar stoppen met optreden (dit geldt natuurlijk ook voor de andere muzikanten). Het idee van een band is het samen spelen, samen tot een goede sound komen. En ja dan moet iedereen in de band concessies doen. Als je je als band niet aan die limiet kan houden, dan speel je gewoon echt te hard of is de kroeg gewoon te klein voor livemuziek.
    En dan heb ik het wel over de limiet van 103dbA over 15 minuten vanwege de gehoorschade. Als een kroeg vanwege geluidsoverlast maar 90dBA geluid mag produceren moeten ze gewoon geen bandjes boeken.
    Hele rare gevolgtrekking... Ook een drummer kan op een gegeven moment echt niet meer zachter. Tenminste, dan mag jij mij gaan uitleggen hoe dat dan moet met bijv. bekkens. Dat is dus geen onwil. Sowieso, moet je als drummer dan maar anders gaan spelen, omdat de regelgeving geen ruimte meer biedt? Misschien is die regelgeving niet meer reëel noch werkbaar? Het blijft wel gewoon een rockband. Moeten we rock dan maar niet meer doen, omdat het simpelweg niet meer te doen is? Natuurlijk is een bepaald geluid onderdeel van het totaalgeluid. Wij hadden geen drummer die alleen maar rimshots speelde. Sterker, het is een drummer die vrij rustig slaat. Maar ook daar zitten grenzen aan. Als een bekken bij mij op oorhoogte zit, op een podium van postzegelformaat, dan is het al lastig om jezelf nog te horen zonder redelijke monitoren, is nou eenmaal realiteit. De regelgeving is niet meer werkbaar voor amateur rockbandjes en zwaardere stijlen. Ik zit zelf niet in de extreme metalregionen, maar je kunt er toch zelf ook nog wel een beeld bij maken dat zachter slaan op een gegeven moment z'n grenzen heeft, zeker in die stijlen? Als al zachter slaan en vellen afplakken e.d. al niet meer werkt en gitaristen op een gegeven moment nog beneden standje één moeten staan, omdat dan gedacht wordt dat dat de oplossing is, dan is dat niet meer werkbaar. Heeft echt helemaal niets met onwil noch onkunde te maken. Ik ken drummers die menig beroepsdrummer er absoluut uitspelen qua niveau, 100%. Je onderschat het niveau van veel amateurs zwaar.

    Dat kroegen dan ook maar niet meer bandjes moeten boeken, omdat ze eigenlijk niet meer aan de regelgeving kunnen voldoen, dat gaat jou uiteindelijk ook raken, als beroepstech zijnde. Het is de omgekeerde wereld. Je hoeft echt niet de ramen eruit te blazen, menig amateurband snapt dat echt wel. Maar gehoorschade is ook aan mensen zelf en mensen kunnen ook echt nog wel zelf denken. Daar hebben ze oordoppen voor uitgevonden bijvoorbeeld. Mensen hebben ook nog wel iets van eigen verantwoordelijkheid op dat vlak, in plaats van kapot gepamperd te worden. Dat doet mijns inziens meer kwaad dan uiteindelijk onwerkbare situaties creëren, waardoor er podia verdwijnen. En in alles spreekt dat je daar ver vandaan staat. Maar het gaat jou wel raken, links- of rechtsom.

    En dit probleem van slechte akoestiek is niet alleen bij kleine zaaltjes/cafe's en amateurmuzikanten hoor. Ik heb regelmatig in van die gigantische festivaltenten gestaan met de slechtste akoestiek die je maar kan bedenken. En ook daar heb ik last van een alles overstemmende drummer, dan wordt de zangmic van de artiest meer een extra overheadmicrofoon. En dan zeg ik ook gewoon tegen de drummer dat ie zachter moet slaan. En die beroepsmuzikanten doen dat dan ook gewoon, die snappen dat ik dat alleen maar zeg om het totale geluid beter te maken.
    Dan nog steeds is het volume van een gitaarversterker veel minder een issue en gaat het echt niet tot beneden standje één. Maak je mij niet wijs. Zelfs op mijn niveau merk je al verschil tussen een kleinere kroeg met klein podium en de wat grotere podia. In het laatste geval kun je altijd wat harder en is volume helemaal niet zo'n issue meer, mits je niet op apocalyps niveau staat natuurlijk. En dat snapt echt menig amateur bandje echt wel hoor. Zeker na decennia lang al muziek maken.

    En trouwens, beroepsmuzikanten die bepalen ook nog steeds zelf hun sound hoor, en draaien ook zelf aan de knoppen.
    Met dat je dit zegt krijg ik ook een iets ander beeld van welk niveau beroepsmuzikanten. Een beetje beroepsmuzikant heeft wel degelijk z'n mannetje voor het instellen van z'n versterker(s) en wordt de soundcheck geheel gedaan door mensen die voor ze werken. En dan heb je de laag eronder, waar jij kennelijk in zit. Ook dat heeft zo z'n gradaties.

    En denk je dat ik als beroepstech geen voorbereiding heb, en niet hoef te sjouwen? Denk je dat de bussen en vrachtwagens uit zichzelf leeg raken, en alles zichzelf opbouwt?
    Oh, wellicht. Met dat verschil dat jij er voor betaald wordt, daar waar de amateur het moet doen voor een paar consumpties en met een beetje mazzel de benzinekosten. Beeld je ook even alles daarvoor in, als alles een busje of meerdere auto's in moet. En dan rij je richting een centrum, waar 's avonds overal paaltjes staan, zodat je met je zooi over de keien een kilometer mag gaan rollen en sjouwen. Dat meerdere keren op en neer naar de auto, want niet alles laat zich in één keer meesjouwen uiteraard. Voor de deur zit er negen van de tien keer niet in. En als de pret afgelopen is, dan doet hetzelfde tafereel zich nog een keer in omgekeerde volgorde voor. En ook het opbouwen mag de band zelf doen (graag zelfs, dan weet ik in ieder geval wie er aan m'n spullen zit). Dan heb je al heel de dag op je poten gestaan, omdat je overdag gewoon moet werken. Heb je beeld? En ik klaag niet hè, dat dat duidelijk mag zijn. Tot dat ook optreden niet meer zo'n voldoening geeft, puur door niet meer werkbare regelgeving, voor zowel podia als de bandjes. Je kunt niet van een amateur knoppendraaier verwachten dat ze daar mee om kunnen gaan en eigenlijk ook niet van de bandjes. Daarom irriteert het me ook zo als dat alleen maar af wordt gedaan als geklaag en dat een band daar ook maar iets wat aan kan doen. Want daarom, nogmaals, verdwijnen er podia en dus nieuwe aanwas. Die lol is er ver af. Maar kennelijk hebben sommige mensen daar geen beeld bij. So be it. Uiteindelijk blijft er maar weinig over. Ik heb hier op het forum toch ook vaak zat gelezen dat daarom mensen geen zin meer hebben in al dat gedoe en daarom niet meer in bandjes spelen. Ik weiger dat, omdat ik maar al te graag muziek wil maken met anderen en daar op zich ook nog steeds veel voldoening uit haal. Alleen het optreden, het is er niet leuker op geworden, daar ben ik eerlijk in. Noem het klagen, ik vind het prima. Maar als mensen 's wat minder selectief lezen, dan lees je ook dat er wel degelijk heel veel wordt aangepast. Ook amateurs zijn niet gek en hebben zo hun ervaring opgedaan. Ze worden er alleen niet voor betaald.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top