Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 13 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 121
  1. #1

    Standaard gitaar- en basversterkers bij concerten.

    Hoi, 't is weer ff geleden dat ik hier was, maar ik denk dat sommige van jullie deze vraag wel kunnen beantwoorden.

    Ik ben net een interview aan het vertalen en de zanger van de band zegt het volgende;

    In Europa laten ze je het volume van de gitaar- en basversterkers niet harder zetten. Dit was zelfs het geval in de grote zalen.
    Ik weet dat iedere grotere zaal hier in Nederland een muziek technici mannetje heeft zitten die alle sounds enzo beheerd, om het beste geluid door de zaal laten klinken. Maar het is mij nieuw dat bandleden niet aan de "versterkers" op het podium mogen zitten, maar dat dit allemaal voor ze geregeld wordt.

    Dus ik vraag me af, waarom zegt hij dit? Of is dit misschien per land wel verschillend?
    Japanese Rock Bands interviews & more: JROCKNROLL

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Nooit meegemaakt. Wel dat er geklaagd wordt over het volume van (meestal) de gitaar. Zelden is de gitaar het luidst.

  3. #3

    Standaard

    Ik ben niet zo veel naar concerten in Nederland geweest laatsten jaren nooit meer. Maar had nooit het idee dat muzikanten zelf nergens aan zaten. Bij LOUDNESS draaide de band de volume knop zelfs nog extra omhoog.
    Maar de concerten die ik me herinner was het geluid meestal wel prima. had meer last van dat je de zanger niet echt hoort als je voor aanstaat.

    Ik heb wel 2x in Japan gehad dat het gitaar of bass geluid echt Sterk was. zonder oordoppen was het gewoon niet te doen. 1 oor klapte gewoon dicht. uren dof oor gehad. gelukkig GEEN schade. Maar dat heb ik in Nederland eigenlijk nooit gehad. Misschien dat hier de technici er beter op letten.
    In Duitsland ben ik ook op een paar plekken geweest geluid ook altijd prima, maar daar hiep ook altijd wel technici mee om alles geluid technisch top te maken.


    Ik denk dat ik hem er nog een vraag over ga stellen, wat hij nou precies bedoeld.
    Japanese Rock Bands interviews & more: JROCKNROLL

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Ik heb het wel een keer mee gemaakt dat een techneut aan mijn versterker wilde gaan zitten om hem zachter te zetten. Na elkaar even in de ogen gekeken te hebben zag hij er toch vanaf.

    Je moet een versterker toch ook afregelen op je gitaar en hoe je hem gebruikt, met of zonder trapbakjes voor de vervorming.

    Maar zeuren over het volume doen ze graag. En als je dan je versterker zachter zet blijken ze je niet over de monitor te kunnen zetten. En dat terwijl je drummer met alleen zijn snare al 110 dB produceert en de bassist zijn SVT laat doen waar ie voor ontworpen is: voldoende volume produceren zonder PA. En daar zeuren ze dan weer niet over. Schiet mij maar lek. Ik vind het eigenlijk het leukst zonder PA.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Als je de boel eenmaal goed hebt ingesteld tijdens de soundcheck, moet je er tijdens het optreden natuurlijk wel vanaf blijven. Vanaf dan wordt het idd allemaal geregeld door de geluidsman. Maar je mag wel gewoon je eigen volume instellen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Herkenbaar.
    In de praktijk komt het meeste volume van de drummer (snare).
    En dat is ook een van de redenen dat ik geen trek meer in bands heb. Dat gezeik over en weer.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Hangt van de geluidsman af. Sommigen lijken een bloedhekel te hebben aan gitaar; anderen juist niet. Het helpt enorm als je van tevoren even goed kennis maakt en van gedachten wisselt. Ik merk dat ze het meestal erg apprecieren als je vertelt wat ze kunnen verwachten. Wie in je band soleert, en eventueel zelfs wanneer. En tja, ook al heb je weinig tijd voor een soundcheck, wees eerlijk naar elkaar toe en doe geen gekke dingen. Meestal weten ze wel echt er wat vanaf en ga dus niet zomaar tijdens het optreden je versterker een stuk harder zetten. Bespreek vooraf met je band de opstelling en stel je geluid op elkaar goed af. Toegeven, sommige gitaren staan meters naast hun versterker en beseffen niet dat wanneer je recht voor de speaker staat, het geluid toch echt anders is.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Een aantal jaren terug op een bluesfestival heb ik een bandje zien spelen, waarvan de gitarist met twee (!) Fender Dual Showmans stond te spelen. Er stond een plexiglas scherm voor, maar alsnog overstemde die set het hele FOH-geluid. Niet te geloven!

    Een andere keer, ander bluesfestival, stond Danny O'Brient met een strat op het brugelement door een JCM900 op vol vermogen te raggen. Dat was vooraan niet meer te doen!

    Maar meestal gaat het goed hoor. En voor mij persoonlijk hoef ik er niet bovenuit te komen. Ik wil mezelf horen, maar dat hoeft niet over alles heen te blazen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9

    Standaard

    Even een reactie als beroepsgeluidstech:

    Muzikanten bepalen natuurlijk zelf het volume van hun versterker. Maar als daardoor het niet meer te mixen is op FOH dan zeg ik daar wat van. Dan laat ik ze de keus: of ze doen er niks mis mee en de band heeft een kutgeluid in de zaal, of ze zetten 'm wat zachter zodat ik een mooie mix kan maken in de zaal. Ik zal nooit zelf aan de versterkers komen.

    In Nederland is er ook een db-limiet van 105dBa gemiddeld over 15 minuten, als ze daar met het backline volume overheen gaan dan zeg ik er ook zeker wat van.

    Waarom er meer geklaagd wordt over gitaarversterkers dan over de andere backline:
    Het gehoor is het meest gevoelig in het gebied tussen 1Khz en 5Khz, dan is ook het gebied waar een groot gedeelte van de gitaarversterkers in opereren. Daarom klinken die voor ons gevoel vaak harder dan bijvoorbeeld basversterkers. Dat frequentie gebied is ook nogal richtinggevoelig, dus als je een versterker achter je zet dan blaast ie vol de zaal in. Het scheelt al als je'm naast je overdwars over het podium laat blazen. Het laag van basversterkers zijn juist niet richtinggevoelig, die klinken ongeveer even hard rondom de speakers, dus in principe ook minder effecient als je er voor staat.

    Drums (Cymbals/Snares vooral) zijn korte harde klappen, die ook vaak minder hard worden ervaren dan gitaarversterkers die continu herrie maken.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Ik heb het wel een keer mee gemaakt dat een techneut aan mijn versterker wilde gaan zitten om hem zachter te zetten. Na elkaar even in de ogen gekeken te hebben zag hij er toch vanaf.

    Je moet een versterker toch ook afregelen op je gitaar en hoe je hem gebruikt, met of zonder trapbakjes voor de vervorming.

    Maar zeuren over het volume doen ze graag. En als je dan je versterker zachter zet blijken ze je niet over de monitor te kunnen zetten. En dat terwijl je drummer met alleen zijn snare al 110 dB produceert en de bassist zijn SVT laat doen waar ie voor ontworpen is: voldoende volume produceren zonder PA. En daar zeuren ze dan weer niet over. Schiet mij maar lek. Ik vind het eigenlijk het leukst zonder PA.
    Jij wil geen optreden met een uitgebalanceerd geluid; jij wil alleen maar zo hard mogelijk spelen.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top