Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 13 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 121
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Het draait gewoon om het maken van afspraken met elkaar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik mezelf niet kon horen door de drummer en/of bassist, of door een slechte mix.
    Als wij in een kleine ruimte speelden dan hielden we daar rekening mee, en ja, dan speelden we wel eens ‘minder luid’ dan dat we eigenlijk wilden, maar dan was het voor het publiek goed te doen.
    Als je jezelf slecht of niet hoort dan is de balans binnen de band al zoek.
    En dat de regelgeving een goed podiumgeluid in de weg zou staan is natuurlijk grote kul...
    Als je nou 's gewoon gelezen had... Het probleem tegenwoordig is de regelgeving omtrent aantal decibel en knoppendraaiers die dat denken op te lossen door gitaristen zachter te laten spelen. Het is bijna niet meer te doen om je nog verstaanbaar te maken, omdat je op een gegeven moment vooral bekkens en snare hoort. Zeker als je ook nog 's op formaat postzegel staat te spelen en nou net jij vlak voor de drummer staat. De gitarist moet tegenwoordig dan zachter, maar alleen al een beetje rockdrummer haalt met gemak het aantal decibel binnen de huidige regelgeving en kun je dus je volume terug draaien wat je wilt, het aantal decibel trek je er niet mee naar beneden. Als ik mijn versterker nog beneden de één moet zetten, dan is dat geen kul meer. Dat is absurd en niet meer leuk. Maar ik heb zo het vermoeden dat je al wat jaartjes geen podium meer hebt gezien. Ben ik warm? Nou heb ik maar al te vaak te horen gekregen dat het publiek de gitaren bijna niet konden horen, maar dat zal allemaal wel grote kul zijn denk ik? Op grotere podia is nogal 's het podiumgeluid het probleem. Ik heb helemaal geen moeite met wat zachter te gaan, maar nog wel dat ik mezelf wel kan horen, of een zanger, zodat ik weet waar ik zit in een nummer. Die drummer en bassist hoor ik wel, dat hoeft niet eens over de monitor. Maar dan wel een beetje fatsoenlijke monitoren op het podium svp, of toelaten dat ik mezelf wat harder zet. Als het dan voor de mensen te hard is (ik heb die klacht echt nog nooit gehoord), dan bestaat er nog zoiets als oordoppen. Je komt niet naar een bandje kijken als je lekker rustig met elkaar wilt beppen. Dan heb je de verkeerde omgeving uitgekozen lijkt me. Zeker als je weet dat er een band speelt die in de zwaardere rock regionen zit. Maar iets zegt me ook dat je ook daar niet zo heel veel ervaring mee hebt... En nee, het heeft geen drol met veel te hard staan, of een band die uit balans is te maken. Na 20+ jaartjes gitaar spelen en bijna even zoveel jaartjes in bandjes weet ik inmiddels een beetje hoe dat werkt en ik zal hier vast niet de enige zijn. Ik hou zelfs niet eens van loeihard staan, omdat ik al schade heb aan een oor. Uit de tijd dat ik nog niet wist dat overcompenseren niet werkt. Ik denk dat bijv. Rinze ook wel weet waar hij het over heeft en die heeft het over exact dezelfde dingen. Maar vanuit je eigen referentiekader allemaal kul natuurlijk. Dat snap ik.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    maar alleen al een beetje rockdrummer haalt met gemak het aantal decibel binnen de huidige regelgeving
    Haha, is alweer zo'n 13-14 jaar geleden dat we in een of ander klein tentje in Arnhem speelden, begonnen al te klagen dat het veel te hard ging voor onze drummer goed en wel begonnen was. Hij liet alleen zijn stokken vallen, als het ware

    Dat is het moment dat de tape en theedoeken aangerukt worden...

    Toch leuke avond gehad toen. Behalve dat we toen te laat waren met de bandbus uit de parkeergarage te halen, dus daar moesten ze speciaal voor komen. Toen toch maar voortaan in contract opgenomen dat opdrachtgever zorgt voor parkeerplek. Leermoment.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 23 januari 2021 om 14:19

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.787

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Als je nou 's gewoon gelezen had... Het probleem tegenwoordig is de regelgeving omtrent aantal decibel en knoppendraaiers die dat denken op te lossen door gitaristen zachter te laten spelen. Het is bijna niet meer te doen om je nog verstaanbaar te maken, omdat je op een gegeven moment vooral bekkens en snare hoort. Zeker als je ook nog 's op formaat postzegel staat te spelen en nou net jij vlak voor de drummer staat. De gitarist moet tegenwoordig dan zachter, maar alleen al een beetje rockdrummer haalt met gemak het aantal decibel binnen de huidige regelgeving en kun je dus je volume terug draaien wat je wilt, het aantal decibel trek je er niet mee naar beneden. Als ik mijn versterker nog beneden de één moet zetten, dan is dat geen kul meer. Dat is absurd en niet meer leuk. Maar ik heb zo het vermoeden dat je al wat jaartjes geen podium meer hebt gezien. Ben ik warm? Nou heb ik maar al te vaak te horen gekregen dat het publiek de gitaren bijna niet konden horen, maar dat zal allemaal wel grote kul zijn denk ik? Op grotere podia is nogal 's het podiumgeluid het probleem. Ik heb helemaal geen moeite met wat zachter te gaan, maar nog wel dat ik mezelf wel kan horen, of een zanger, zodat ik weet waar ik zit in een nummer. Die drummer en bassist hoor ik wel, dat hoeft niet eens over de monitor. Maar dan wel een beetje fatsoenlijke monitoren op het podium svp, of toelaten dat ik mezelf wat harder zet. Als het dan voor de mensen te hard is (ik heb die klacht echt nog nooit gehoord), dan bestaat er nog zoiets als oordoppen. Je komt niet naar een bandje kijken als je lekker rustig met elkaar wilt beppen. Dan heb je de verkeerde omgeving uitgekozen lijkt me. Zeker als je weet dat er een band speelt die in de zwaardere rock regionen zit. Maar iets zegt me ook dat je ook daar niet zo heel veel ervaring mee hebt... En nee, het heeft geen drol met veel te hard staan, of een band die uit balans is te maken. Na 20+ jaartjes gitaar spelen en bijna even zoveel jaartjes in bandjes weet ik inmiddels een beetje hoe dat werkt en ik zal hier vast niet de enige zijn. Ik hou zelfs niet eens van loeihard staan, omdat ik al schade heb aan een oor. Uit de tijd dat ik nog niet wist dat overcompenseren niet werkt. Ik denk dat bijv. Rinze ook wel weet waar hij het over heeft en die heeft het over exact dezelfde dingen. Maar vanuit je eigen referentiekader allemaal kul natuurlijk. Dat snap ik.
    Eerst dacht ik dat jouw vorige reactie op mij exemplarisch was; nu zie ik dat denken in grijstinten niet je sterkste kant is.
    Het lijkt erop dat jij/jullie altijd verschrikkelijk veel pech hebben met zalen, knoppendraaiers en allerlei andere muzikale aangelegenheden bij optredens.
    Geen idee trouwens wat voor ’n versterker jij hebt die beneden één nog te hard zou staan (dit overwoog ik bij mezelf; ik hoef er geen antwoord op).
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Wellicht dat je eigen referentiekader van -tig jaar geleden niet helemaal meer up-to-date is en dat je eigen reacties, met krachttermen als 'grote kul' en dergelijke niet erg veel grijstinten bevat, om het maar in je eigen jargon te houden? Je hebt geen idee man, maar wel andermans ervaringen afdoen als grote kul. Je bent erg sterk in het spiegeltjes voorhouden, Fobo. Maar jezelf spiegelen is op jouw beurt dan weer niet je sterkste kant. Om een beetje beeld bij je eigen vraag te geven, niet één versterker hoor je nog op een podium als het volumeknopje richting de één gaat. Niet te hard. Te zacht. Andersom dus. Ja, als je in een jazz triootje speelt, met een drummer met vegertjes en muziek voor op de achtergrond, dan lukt het wellicht. Ik kan ook wel vertellen wat van versterker het betreft, maar ik denk dat je er geen beeld bij hebt. Ook niet bij de richting van de muziekstijl, waar gitaar nogal een dingetje is zeg maar.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik ben het wel volledig eens met Brum.
    Tegenwoordig wordt het bands steeds moeilijker gemaakt om ergens fatsoenlijk te spelen.
    Wat ikzelf allemaal niet meegemaakt heb met kleine of grote zalen, evenzo kleine of grote podia, dan raakt de lol er snel van af wil je een beetje leuk en serieus willen spelen als band.
    Meegemaakt dat een bruidspaar op een repetitie kwam kijken, alle contracten en riders opgestuurd kreeg met alle punten voor licht, geluid en afmetingen erin vermeld en voor akkoord getekend door het bruidspaar. Echter, op de dag van het feest tijdens het opbouwen kwam de bruidegom die ons geboekt had briesend op ons af met de opmerking: jullie hebben spullen om de Ziggo Dome te vullen, als het niet zachter gaat rotten jullie maar op.
    Onze boeker moest zelfs langskomen om de boel te sussen en die avond nog een redelijke show neergezet weliswaar op fluister volume.
    Dat was in m’n laatste jaar dat ik in een band speelde en voor mij was de lol er wel af na 25 jaar in bands gespeeld te hebben, zeker omdat je 9 van de 10x op te kleine, lage en akoestisch dramatische ruimtes komt. Zelfs op de grotere podia, drama.
    Tijden veranderen en het aantal plekken waar bands kunnen spelen neemt alleen maar af de laatste 10-15 jaar. Tegenwoordig wil men DJ’s of een of tweepersoons acts, minder herrie, goedkoper en logistiek gezien beter te doen.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Echter, op de dag van het feest tijdens het opbouwen kwam de bruidegom die ons geboekt had briesend op ons af met de opmerking: jullie hebben spullen om de Ziggo Dome te vullen, als het niet zachter gaat rotten jullie maar op.
    Inpakken en wegwezen dan, toch?

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Nope, contract is contract en getekend voor akkoord = spelen.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Haha, is alweer zo'n 13-14 jaar geleden dat we in een of ander klein tentje in Arnhem speelden, begonnen al te klagen dat het veel te hard ging voor onze drummer goed en wel begonnen was. Hij liet alleen zijn stokken vallen, als het ware

    Dat is het moment dat de tape en theedoeken aangerukt worden...

    Toch leuke avond gehad toen. Behalve dat we toen te laat waren met de bandbus uit de parkeergarage te halen, dus daar moesten ze speciaal voor komen. Toen toch maar voortaan in contract opgenomen dat opdrachtgever zorgt voor parkeerplek. Leermoment.
    De tape op de drumvellen e.d. Herkenbaar. Maar op zich, als dat bijdraagt aan een betere balans in het totaalgeluid, dan is dat nog niet zo erg. De kiet leegspelen is ook niet de bedoeling. Wij waren ook altijd erg makkelijk op dat vlak. Wellicht dat we daarom ook nog wel 's optredens hadden, ondanks band met eigen werk in een niet eens zo'n populair genre hier in de regio (te soft voor de metalheads en te ruig voor het gemiddelde kroegpubliek). En altijd zeiden we achteraf weer dat we bepaalde dingen niet meer zouden pikken en elke keer weer namen we het voor zoete koek. Die balans is ook moeilijk. Je wilt ook gewoon lekker spelen en je bent enerzijds een kroegbaas en z'n personeel ook wel weer dankbaar natuurlijk. En altijd hadden we uiteraard ook wel gewoon lol, met flink wat biertjes op en slap ouwehoeren.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Nope, contract is contract en getekend voor akkoord = spelen.
    Contract is contract, en als opdrachtgever niet meer wil dan is het niet spelen (wel betalen uiteraard).

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    De boeker was die avond langsgekomen om te bemiddelen dus konden we door die avond.
    Na afloop niet eens een bedankt als reactie, lui waren gelijk pleite.
    Dan is de lol er wel af hoor. De maatschappij verandert helaas en het is jammer dat ik eigenlijk 20 jaar te laat ben geboren, want dan had ik de goeie tijd van live bands nog meegemaakt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top