Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Essen in de oven

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik vermoed dat orpheo vooral humbuckers gebruikt want in eerdere berichten heeft hij al aangegeven dat ie de sound van single coils niet fijn vind. En dat in combinatie met swampash zou inderdaad wel eens modderig uit kunnen pakken. Je ziet swamp ash dan ook vooral op fender achtige gitaren met single coils.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Nice! Goed om te weten, bedankt.



    Haha, dat is duidelijk
    Met "zacht" bedoel je dan de sound? Want vwb Janka hardheid is swamp ash toch niet zó zacht, zou je zeggen, vergeleken met bv elzen, of het eea aan mahonie-achtige houtsoorten.
    Best wel veel tele-adepten die het niet direct met je eens zijn overigens.
    Ik heb het nog nooit gebruikt, swamp ash, vaak ook niet echt voor niks (afhankelijk van leverancier gewoon best aan de prijs). Toch maar links laten liggen dan.
    Ja, toch zegt de Janka hardheid niet alles merk ik. Swamp ash is écht zacht spul. Ik heb het op verzoek nu n paar keer gedaan en per ongeluk van m'n houthandel ook dat spul gekregen en ik vind het écht troep.

    Dat anderen 't niet met me eens zijn mag. Maar ik denk ook niet dat er zoveel mensen zijn die zoveel ash met swamp ash vergeleken hebben. Ik ben daarom ook zo blij met roasted ash. Lichter dan swamp ash, even hard als hard ash.

    @napoje: met humbuckers kan je redelijk goed je tone kleuren maar singlecoils zijn onvergeeflijk. Geef mij alsjeblieft hard ash met singlecoils? Strat én tele! De beste strats en tele's die ik heb zijn allemaal hard ash. De prut-strats en tele's zijn swamp ash.

    Dat zovelen swamp ash gebruiken is gewoon omdat de meesten swamp ash willen omdat het lichter is, maar ik hoor het verschil gewoon en wil 't niet

  3. #13

    Standaard

    Even een "out of the box" vraag maar is naar jullie ervaring hard essen hard genoeg om als fretboard te fungeren?

    Ik heb overigens een houthandel in Nederland gevonden die "thermo-essen" aanbiedt als planken voor buitenvloeren. Ik heb een proefstukje aangevraagd om eens te kijken of het wat is.
    SPELUHHHHHHH!!!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    Even een "out of the box" vraag maar is naar jullie ervaring hard essen hard genoeg om als fretboard te fungeren?
    ash zit rond de 1300 janka schaal. Maple rond de 1400. Rosewood rond de 1800. Ebben op 3220. Het zal dus wel gaan. Gewoon naar een zwaar stuk zoeken bij de houthandel.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    ash zit rond de 1300 janka schaal. Maple rond de 1400. Rosewood rond de 1800. Ebben op 3220. Het zal dus wel gaan. Gewoon naar een zwaar stuk zoeken bij de houthandel.
    Ik vraag me wel af hoe dat zit met die hardheden; hoe groot de onderlinge verschillen zijn.
    En of de bewerkbaarheid afhangt van de hardheid, of van het gewicht..hoeft geen lineair verband te zijn zeg maar...maar ik heb daar niet genoeg ervaring mee.
    Wat ik wel weet is dat ik een aantal maple halzen heb gemaakt waarbij je redelijk gemakkelijk door het materiaal heen vliegt, maar dat mijn eerste body van (hard) essen is/was, loeizwaar, en een drama om te bewerken (toen moest ik zweten, dan is de lol er af).

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Waarom niet meteen esdoorn gebruiken vraag ik mij af. Essen wordt niet voor halsen gebruikt omdat het minder stabiel zou zijn dat esdoorn of mahonie. Of dat waar is weet ik niet. De echte reden zal wel zijn dat fender en gibson het niet deden en dus de rest ook maar niet. Gelamineerd moet het echter wel lukken met essen. Maar alleen een fretboard? Waarom dan? Aan de prijs zal het niet liggen...

  7. #17

    Standaard

    Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar alternatieven. De maple en mahonie halsjes met ebben en palisander toetsjes kent iedereen wel. Lijkt mij wel eens interessant om met wat afwijkender materialen te experimenteren.

    De essen vraag is vooral omdat ik een hals uit 1 stuk wil maken, dus geen los verlijmd fretboard maar alles uit een stuk gemaakt. Welk wordt vanaf de achterkant een trussrod kanaal gefreesd tot zo'n 5mm onder de bovenzijde van de toets, die dus wordt afgedekt met een carbon strip. Het wordt dus een semi gelamineerde hals zeg maar.
    SPELUHHHHHHH!!!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar alternatieven. De maple en mahonie halsjes met ebben en palisander toetsjes kent iedereen wel. Lijkt mij wel eens interessant om met wat afwijkender materialen te experimenteren.

    De essen vraag is vooral omdat ik een hals uit 1 stuk wil maken, dus geen los verlijmd fretboard maar alles uit een stuk gemaakt. Welk wordt vanaf de achterkant een trussrod kanaal gefreesd tot zo'n 5mm onder de bovenzijde van de toets, die dus wordt afgedekt met een carbon strip. Het wordt dus een semi gelamineerde hals zeg maar.
    Ze zeggen dat essen sneller tordeert maar er is maar een manier om daar achter te komen. Zou wel een kwartiers stuk gebruiken in dat geval.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top