Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Dergelijke waardes heb ik bij 16 Ohm speakers/solderingen ook wel eens gemeten. Geen probleem!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Een spreekspoel is geen weerstand. Daarom heeft een speaker geen weerstand maar een nominale impedantie. Een nominale impedantie omdat de impedantie frequentie-afhankelijk is.

    Je kunt wel weerstand meten met een multimeter, maar dat is een DC-waarde. Komt in de praktijk in de buurt en is in de praktijk wat lager dan de nominale impedantie bij wisselspanning.

    Als je in de grafiek naar de onderste grijze curve kijkt is dat de impedantie (verticaal) over frequentiebereik (horizontaal). Dat is geen horizontale lijn en dus geen weerstand:

    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dat een speaker op papier 16 ohm zou moeten zijn, maar in werkelijkheid 15 ohm is, kan ik beamen. Althans, ik heb het ondervonden bij twee Greenbacks. Allebei tegelijk besteld en ik kreeg een Engelse en een Chinese Greenback. Staat letterlijk op de doos van de Engelse Greenback dat ie 15 ohm is en op de doos van de Chinese Greenback 16 ohm. Ze zijn desondanks exact hetzelfde.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Bumpje..
    Ik heb een oude G12T-75 16 Ohm gemeten met mijn multimeter direct op de clips en ik kwam uit op 12 Ohm. Is dat niet heel weinig?
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Bumpje..
    Ik heb een oude G12T-75 16 Ohm gemeten met mijn multimeter direct op de clips en ik kwam uit op 12 Ohm. Is dat niet heel weinig?
    Normaal komen 16 ohm speakers rond de 15 uit als je meet dacht ik.. Bij die van mij was dat in ieder geval wel zo (ook oude Engelse G12T75's).

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Bij een slechte multimeter (wat ik niet verwacht, vrijwel alle multimeters zijn goed) zou je dit kunnen verwachten. Misschien de batterij(en) eens vervangen?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Bij een 8 ohm speaker die ik heb liggen meet ik wel ongeveer 8 ohm. Dus de meter lijkt vrij accuraat.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    OK, ik heb weer een tweetal oude T-75s gekocht (“White label”?) en die even doorgemeten. Hier kwam ik rond de 14,5 ohm
    Nu heb ik wat vragen.

    1) Kan het kloppen dat oudere speakers een lagere waarde krijgen? Slijtage? Degradatie van materialen?

    2) Wat is er dan intern aan de hand?

    3)Doet dat iets met de sound?

    4)Hoe zat het ook al weer als het “ohmage” (sorry, ik weet de officiële term even niet ) van de cab niet (meer) matched met die van de amp? Bijvoorbeeld een 14 ohm cab in de 16 ohm uitgang of dan juist beter in de 8 ohm uitgang?
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    OK, ik heb weer een tweetal oude T-75s gekocht (“White label”?) en die even doorgemeten. Hier kwam ik rond de 14,5 ohm
    Nu heb ik wat vragen.

    1) Kan het kloppen dat oudere speakers een lagere waarde krijgen? Slijtage? Degradatie van materialen?

    2) Wat is er dan intern aan de hand?

    3)Doet dat iets met de sound?

    4)Hoe zat het ook al weer als het “ohmage” (sorry, ik weet de officiële term even niet ) van de cab niet (meer) matched met die van de amp? Bijvoorbeeld een 14 ohm cab in de 16 ohm uitgang of dan juist beter in de 8 ohm uitgang?
    Lees ff de post van Rinze van 3 april terug. +/- 14.5 is nagenoeg 16, en mijlenver van 8 vandaan. Dus...

    En verder:

    https://www.thegearpage.net/board/in...m-cab.1027419/
    Laatst gewijzigd door MarkS; 21 april 2022 om 14:03

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Top! Dit had ik even nodig. ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top