Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard very short scale en snaren dikte

    Hallo Allemaal

    ik heb ooit een gitaartje gemaakt met een zeer kleine hals.
    scale length ongeveer 51,5 cm
    hier toen een setje 09 snaren opgezet, maar met normale EADGBE stemming niet goed te bespelen omdat de snaren erg slap zijn.
    verbetering hoop ik te krijgen door een 010 setje te gebruiken.
    mijn idee/vermoeden is dat ik die met meer spanning op stemming kan krijgen, maar klopt dit?

    zit er zelfs aan te denken om met de B snaar op de hoge E te beginnen en dan een extra omwonden snaar toe te voegen.
    maar zou dit werken.
    Het enige alternatief is om hem te gebruiken voor slide, maar wat voor een stemming daar meestal voor gebruikt wordt weet ik zo niet en ook niet of dit dan wel lukt met de snaarspanning op dit gitaartje.

    dus ik hoor graag jullie input hierover

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    51 cm is ongeveer 20 inch. Ik heb een 24 inch gitaar, hier zaten 09 snaren op. Probleem hiermee was dat als je drukt op de snaren, de open akkoorden vals klinken. Dat effect werd versterkt door wat te hoge nut en de jumbo frets, dan kan je de snaar dieper indrukken. Daarna naar 011 gegaan en de nut ingevijld, en toen ging het beter. Nu weer terug naar 010 omdat wat slappere snaren ook wel lekker spelen.

    Bij 20 inch denk ik dat je richting een 013 setje moet om er een beetje normaal op te kunnen spelen. Zoals SRV op zijn stratocaster had, alhoewel dat een speciaal setje was en lager gestemd.
    Laatst gewijzigd door raabje; 11 januari 2021 om 13:33

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    gewoon wat hoger stemmen, bv in F# of G

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    dank jullie wel voor de reactie.
    ik ga binnenkort maar eens snaren verwisselen en kijken hoe het dan aanvoelt.
    of ander hoger stemmen als het toch nog te slap blijft

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Dit zijn van die leuke puzzeltjes

    Ik heb ooit een dikke PDF gevonden van d'Addario, hun zogenaamde Tension Chart, waarin ze voor al hun (of in ieder geval veel van hun) snaren een getal met een stuk of 8 cijfers achter de komma op een rijtje hebben gezet, en de formule waarmee je kunt uitrekenen wat voor spanning een bepaalde snaar moet hebben bij een bepaalde mensuur voor een bepaalde noot.

    Als je dat verhaal op dit voorbeeld loslaat, komt je ongeveer uit op dit:

    Een standaard Fender mensuur is 25,5", en een d'Addario snarenset EXL120 van .009-.042 geeft bij een standaard stemming een spanning van gemiddeld iets meer dan 60N (lees: grofweg 6 kilo) per snaar. In totaal zo'n 380N.

    Als je diezelfde snaren en diezelfde stemming houdt, maar dan op een mensuur van 515mm. (of ongeveer 20"), dan blijft er een totale spanning over van zo'n 240N, pakweg 40N per snaar. Ik kan me voorstellen dat dat erg slap wordt. Zeker als ik na ga hoe slap ik die .009's normaal al vind aanvoelen.

    Een setje EXL115 (.011-.049) op een mensuur van 515mm. bij een standaard stemming geeft een totaal van 333N, dat komt aardig in de buurt. Een setje EXL145 (.012-.054) geeft een spanning van 417N, dat zit er alweer boven. Dat vind ik zelf trouwens nog steeds niet heel veel: bij een akoestische gitaar met zo'n setje, maar dan op een gewone mensuur, zit je zomaar over de 650N heen.

    Het was een bestand van d'Addario, dus alleen hun eigen snaren staan er in, maar ik neem aan dat het verhaal voor andere merken ongeveer vergelijkbaar is.


    En o ja: als je de andere richting op wilt proberen: jouw mensuur komt overeen met een capo op IV bij een mensuur van 25,5". Dus als je de hele boel twee tonen omhoog stemt, dus in G#, dan moet je ook ongeveer op dezelfde snaarspanning uitkomen.
    Laatst gewijzigd door Woml; 13 januari 2021 om 21:28
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Inderdaad of hoger stemmen of hele zware snaren opleggen, bijvoorbeeld 0.13 set. Dan is de spanning inderdaad hoger.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2002
    Locatie
    Noorden
    Berichten
    1.256

    Standaard

    De bekendste short scale gitaar (20 3/4 inch) is natuurlijk de Rickenbacker 325 die door John Lennon en John Fogerty werd gebruikt.
    Standaard komen deze gitaren met een setje 012 flatwounds.
    John Fogerty had in zijn CCR tijd er vrij dunne 010 snaren opzitten.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    kijk eens wat een mooie info er ineens opduikt.
    hier kan ik zeker wat mee

  9. #9

    Standaard

    En mocht je geen zin hebben om zelf die snaarspanning uit te rekenen dan is er ook nog de D'Addario Tension Calculator: http://web.daddario.com/StringTensionPro/
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Hee, wat grappig! Ze hebben er dus ook een tooltje omheen gebouwd. Dat is nieuw dan. Ik dacht dat ze die hele pdf van hun site hadden gegooid, maar ze hebben er blijkbaar iets leukers van gemaakt.
    Bijna zonde van de moeite die ik in mijn eigen programmaatje heb gestoken
    Goed om te weten dat dit er tegenwoordig ook is. Dank voor de tip, ik ga hem bewaren!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top