Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gather38 Bekijk bericht
    Dat maakt toch geen bal uit, het enige wat de werking bepaald is hoe je hem in je hals lijmt.
    Je lijmt de rod licht gebogen in de nog rechte hals omdat een single-action alle tegenspanning kan geven.
    Ahhhh, de verwarring ontstaat doordat jij uitging van een gebogen trussrod kanaal, en ik van een enkelwerkende trussrod (die zeg maar uit twee stangetjes bestast) in een recht kanaal.
    Mijn fout, miscommunicatie

  2. #12

    Standaard

    Ik heb het hier zoals Dennis het uitlegt over de rechte trussrod met dubbele stang inderdaad.

    Verschil in bereik naar beide kanten is een goede, ga ik eens uitproberen, al zegt mijn gevoel dat dat niet heel veel verschil geeft. Ik vermoed dat het voor de rest inderdaad standaardisatie is wat dus voor een instrument voor mijzelf verwaarloosbaar is.

    Ik ben van plan 3 halzen op deze wijze te gaan bouwen. Ik wil ze uit 1 stuk maken (dus een geintegreerde toets zoals fender met zijn maple necks ook doet) met als houtsoort Jatoba en de afdekstrip van het kanaal van carbon fibre. Kans dat ze überhaupt krom gaan staan van snaarspanning is daarom vrij klein denk ik.
    SPELUHHHHHHH!!!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    en de afdekstrip van het kanaal van carbon fibre.
    Dat is een leuk idee, de stijfheid van carbon combineren in die afdekstrip!
    Kun je dat goed aan elkaar lijmen, hout en carbonfibre? Epoxy of zo?
    Wordt natuurlijk wel vaker gedaan, maar de druk van je trussrod krijg je natuurlijk in dit geval direct op die strip, vergt wat van die lijmverbinding denk ik?

  4. #14

    Standaard

    Sorry,

    Ben wat meer op de oude hollowbody gericht met één enkele truss rod.

    Ik miste misschien wat, maar als we het over zo iets hebben: “ https://alliedlutherie.com/products/...ong-truss-rods “ maakt het in mijn optiek niets uit hoe om je deze plaatst.

  5. #15

    Standaard

    Ik denk dat een verlijming met epoxy sterk zat is eerlijk gezegd. het lijmvlak wordt bij werking van de trussrod in de richting van het glijvlak belast dus er moet behoorlijk wat kracht op komen wil de strip eruit gedrukt worden. Ik zit nog in een fantaseer fase dus het kan nog wel even duren voordat ik daadwerkelijk iets ga uitvoeren, maar als het zover is hou ik jullie wel op de hoogte :-)
    SPELUHHHHHHH!!!

  6. #16

    Standaard

    Ik zit er de laatste dagen aan te denken of een trussrod überhaupt nodig is wanneer ik dergelijk stabiel hout als Jatoba, in combinatie met een meegelamineerde carbon strip gebruik. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
    SPELUHHHHHHH!!!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    Ik zit er de laatste dagen aan te denken of een trussrod überhaupt nodig is wanneer ik dergelijk stabiel hout als Jatoba, in combinatie met een meegelamineerde carbon strip gebruik. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
    Ik zou het wel doen om de kromming aan je snaren set aan te passen. Kan nooit kwaad.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Geen trussrod is geen mogelijkheid tot het afstellen van een hals. Een trussrod is er om de hals iets meer concaaf/convex te trekken om een zo laag mogelijke actie mogelijk te maken en niet om een kromme hals weer recht te buigen. Dat is een grote misvattind.

  9. #19

    Standaard

    Ik begrijp dat een afstellingsmogelijkheid van de hals prettig is, ik vraag mij alleen wel af of een standaard trussrod in staat gaat zijn om een hals recht te trekken die opgebouwd is uit Jatoba met in het midden een carbon strook gelamineerd (over de gehele hoogte van de hals) van 3 a 4mm dik. Daarmee dus ook de vraag of de snaarspanning een dergelijke hals in beweging zal krijgen. Ik begrijp dat bijvoorbeeld Martin tot op heden nog steeds gitaren in het assortiment heeft zonder trussrod, met een ebben t-profiel ingelijmd.
    SPELUHHHHHHH!!!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    Ik begrijp dat een afstellingsmogelijkheid van de hals prettig is, ik vraag mij alleen wel af of een standaard trussrod in staat gaat zijn om een hals recht te trekken die opgebouwd is uit Jatoba met in het midden een carbon strook gelamineerd (over de gehele hoogte van de hals) van 3 a 4mm dik. Daarmee dus ook de vraag of de snaarspanning een dergelijke hals in beweging zal krijgen. Ik begrijp dat bijvoorbeeld Martin tot op heden nog steeds gitaren in het assortiment heeft zonder trussrod, met een ebben t-profiel ingelijmd.
    Ja hoor, dat kan een trussrod prima aan. Jatoba is niet heel veel taaier of harder dan rock maple; Vigier doet halzen zonder trussrod met een koolstof strip van een paar millimeter dik over de hele lengte van de hals en die halsjes kan je heel makkelijk 'benden' met de hand. Als je met de hand dat al kan benden, kan een trussrod dat ook.

    Ikzelf heb ooit een 17 delige hals gemaakt met 2 koolstof staven en de trussrod had daar ook echt geen moeite mee. Al dat soort zaken (multi-laminaat, koolstof) maakt de hals stabielier, minder gevoelig voor invloeden; niet onbeweegbaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top