Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1

    Standaard Trussrod omgekeerd plaatsen

    Beste gitaarliefhebbers,

    Voor een nieuw bouwproject ben ik op dit moment bezig met het ontwerpen van een nieuwe hals. Om bepaalde redenen wil ik de halspen met de actieve pen naar beneden in de hals plaatsen i.p.v. de gebruikelijke manier om de actieve pen naar boven (richting toets) te plaatsen. Het gaat hier dus om een dual action rod bestaande uit 2 pennen waarvan je er één kan aandraaien (zoiets alleen dan dus omgekeerd geplaatst: https://luthierylabs.com/laboratory/...ing-truss-rod/)

    Kunnen jullie bezwaren bedenken om de trussrod op een dergelijke manier te plaatsen?

    Bij voorbaat dank
    SPELUHHHHHHH!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Enige wat ik kan bedenken is dat je verstelling dan ook andersom werkt, dus dat je linksom moet gaan draaien waar je anders rechtsom rechtsom zou draaien zeg maar.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je bedoelt dat je de halspen dan aan de kant van de body moet stellen? Da's toch heel normaal, ik heb ook wel een paar gitaren die zo zijn.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik bedoel dat je normaal met tegen de klok in draaien je trussrod losser zet = meer relief, en met de klok mee is strakker = minder relief.
    Als je die trussrod "op zijn kop" zet werkt dat net andersom.

  5. #5

    Standaard

    @Erik, ik bedoel dat het vaste deel van de trussrod tegen de toets aan ligt en het draaiende deel, de actieve pen richting achterkant van de hals, zoals D3nnis inderdaad ook omschrijft.

    @D3nnis, ik kon mij zelf ook geen andere nadelen voorstellen. Het is meer dat op bijvoorbeeld Stewmac expliciet staat dat de actieve pen naar de toets toe gericht moet zijn. Ik vroeg mij af waarom dit is.

    Reden voor deze vraag is, dat ik de trussrod aan de achterkant van de body t.p.v. de hiel bereikbaar wil maken.
    SPELUHHHHHHH!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    @D3nnis, ik kon mij zelf ook geen andere nadelen voorstellen. Het is meer dat op bijvoorbeeld Stewmac expliciet staat dat de actieve pen naar de toets toe gericht moet zijn. Ik vroeg mij af waarom dit is.
    Vermoedelijk alleen standaardisatie / servicevriendelijkheid / om verwarring te voorkomen, maar wie weet reageert er nog iemand die wel een goede reden weet!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Misschien dat het bereik de ene kant op groter is dan de andere kant op?
    Dat is makkelijk droog te testen, lijkt me.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8

    Standaard

    Ik snap de “duw” functie niet maar heb ook niet heel veel ervaring met het bouwen.

    Maar zo’n rod plaats je normaal in het midden dieper in de frees-gleuf waardoor deze tegenspanning van de snaren kan geven. Als je hem aandraait wil de rod “rechter” worden zal je hals achterover trekken.

    Een accoustische gitaar heeft het stel meganisme ook bij het klankgat?

    p.s.
    Excuus als ik de vraag verkeert begrepen heb.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gather38 Bekijk bericht
    Maar zo’n rod plaats je normaal in het midden dieper in de frees-gleuf waardoor deze tegenspanning van de snaren kan geven. Als je hem aandraait wil de rod “rechter” worden zal je hals achterover trekken.
    Klopt; bij een single-action trussrod moet je hem zéker niet omdraaien.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Klopt; bij een single-action trussrod moet je hem zéker niet omdraaien.
    Sorry deze snap ik niet?
    Dat maakt toch geen bal uit, het enige wat de werking bepaald is hoe je hem in je hals lijmt.
    Je lijmt de rod licht gebogen in de nog rechte hals omdat een single-action alle tegenspanning kan geven.

    Ik spreek altijd mijn waarheid, ik weet niet beter ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top