Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 15 EersteEerste ... 5131415
Weergegeven resultaten: 141 t/m 147 van 147
  1. #141
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Op zich zijn die instructies op websites een aardige indicatie maar je moet wel uitgaan van een goed afgestelde topkam en fretwerk in goed gevlakte staat. Als de frets niet (goed) gevlakt zijn kun je blijven draaien wat je wil maar zul je waarschijnlijk altijd slechtere plekken houden waar e.e.a. aanloopt of doodslaat. Het kan ook aan de constructie of kwaliteit van de hals liggen welk resultaat je haalt. Zo heb ik een strat hals liggen welke als brandhout gebruikt kan worden omdat ik via de trussrod niet de gewenste afstelling gemaakt kan worden, zit aan het einde van de draad en hals blijft nog te hol staan. Was nog een dure hals van Musikraft notabene.

    Heb je op dit moment last van veel fretbuzz en/of dode plekken op de hals, waar de toon wegvalt?

  2. #142
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard First build: telecaster kit gitaar

    Bolle hals? Dus het tegenovergestelde van wat je wil?

    Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke kit een dual-action trussrod heeft, dus ik zou maar beginnen de trussrod helemaal los te draaien (linksom) tot de moer of inbus echt los voelt. Met ongespannen snaren zou de hals dan vlak moeten zijn in het ideale geval. Ik draai dan altijd - zonder snaren - de trusrod aan tot ‘de aanslag’. Bijna altijd staat ‘ie dan bijna perfect na opzetten en spannen van de snaren, met de .011 flatwounds die ik gebruik op 25.5” scale gitaren.

    Maar als dat niet zo is en de hals staat na besnaren nog steeds bol of ‘achterover’, dan heeft ‘ie de snaarspanning nodig om hol te trekken. Ik heb wel halzen gezien die daar hulp bij nodig hadden
    (flink duwen!!). En ook wel halzen die pas met snaren dikker dan .011 een holling kregen. Als de hals met losse trussrod en snaren op spanning nog steeds bol staat dan is die helaas zonder ingrijpende werkzaamheden of nóg dikkere snaren niet goed te krijgen...

    Losdraaien van de trussrod hoef je niet bang voor te zijn (tenzij je moer of inbus volledig losdraait van de rod), aandraaien zou ik met kwartslagen doen, meten, weer een kwartslag indien nodig, meten,.... etc.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #143

    Standaard

    Bedankt Little Jay. Door hem even te 'resetten' heb ik de hals kunnen krijgen zoals ik hem wil!

    Ben nu een tijd bezig geweest om de gitaar goed geintoneerd te krijgen. In eerste instantie gebruikte ik daar zo'n digitale stemmer voor die ik op de kop kan klemmen. Die gitaar was vals en bleef vals. Ik heb nooit een gitaar geintoneerd, dus ik begon aan mijzelf te twijfelen. Maar de instructies zijn vrij duidelijk, Toen heb ik hem maar op mijn laptop aangesloten met Bias FX erop, in de hoop dat die wat zuiverder zou stemmen. En dat bleek inderdaad ook gelukkig.

    Maar! Ik ben nog lang niet blij... Er vallen mij een aantal dingen op:

    - Flageolet altijd +/- 2 cent hoger. Is dat normaal?
    - Hoge e altijd buzz, ook bij hoge actie. Zou dit door de brug/zadels kunnen komen?
    - Brug is 'verschoven'. Deze vind ik eng. De brug zat eerst een paar mm van de slagplaat af, hij zit er nu strak tegenaan.

    Hoewel de octaaf zuiver is, is hij dat niet over de gehele hals:



    Met open akkoorden klinkt hij als een valse kraai. En helemaal met die rammelende hoge e erbij.

    Iemand enig idee wat de oorzaken hier kunnen zijn? Ik ben nu een beetje bang dat ik weet ik hoeveel tijd en geld in een stuk brandhout heb gestoken.

  4. #144
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard First build: telecaster kit gitaar

    Heb je gemeten? Is de afstand van fret 0 tot 12 dezelfde als 12 tot brug? (De halve schaallengte, dus zal wel de helft van 25.5” zijn.)

    Stel de brugzadels eerst maar eens af op die afstand en dan per snaar intoneren. Ik doe dat met flageoletten, gaat prima.

    Als de gitaar daarna toch nog vals is, dan bestaat de kans dat de frets niet op de juiste plek zitten helaas.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 15 maart 2021 om 22:54
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #145
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Loopt ie niet net tegen een element aan?

  6. #146
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard First build: telecaster kit gitaar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht

    - Brug is 'verschoven'. Deze vind ik eng. De brug zat eerst een paar mm van de slagplaat af, hij zit er nu strak tegenaan.
    Klinkt zeker eng! Hele brug verschoven? Dat zou ik wel even goed willen checken: alle schroeven en schroefgaten nog in orde? Mijn chinese tele-brug kwam met ondermaatse schroefjes, die heb ik vervangen door grotere en goed in de gaten passende (de kop) rvs schroeven.

    Als de schroeven omhoog zijn gekomen kan de brug naar voren schuiven.....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #147
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    die heb ik vervangen door grotere en goed in de gaten passende (de kop) rvs schroeven.

    ...[/QUOTE] Met RVS schroeven zou ik zeker oppassen.Een beetje teveel kracht erop en ze knappen zo af.En wat is er mis met de brug loshalen en opnieuw plaatsen.Eventueel gaten opnieuw boren en iets dikkere schroeven.Je hebt bij een tele zat ruimte voor het intoneren en afstellen.Een beetje oudere telecaster stikt van de aanpassingen. En anders een nieuwe body is zo gemaakt.....Tenslotte speelde een van de betere gitaristen ook een jaar of 40 op een groene tele die stikte van de aanpassingen
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top