Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 147
  1. #1

    Red face First build: telecaster kit gitaar

    Hallo allemaal,

    Ik volg al een tijdje de bouwsels van The Crash Cowboy en ben eigenlijk door hem een beetje geinspireerd geraakt om toch ook zelf iets te gaan maken.

    Ik heb lang nagedacht wat precies. Nou ja, zeer waarschijnlijk een Telecaster-achtig iets, maar wat zou de basis worden? Een complete kit? Of losse onderdelen van bijvoorbeeld marktplaats? Toevallig liep ik vorige week op marktplaats tegen een verkoper aan die een blanke telecaster body + hals verkocht voor een volgens mij redelijke prijs. Hals is esdoorn, houtsoort body is niet benoemd.
    Lang heb ik niet getwijfeld Morgen komt het spulletje als het goed is binnen!

    Ondertussen heb ik ook al een brug + controlplate besteld op Ali, die verwacht ik eind deze maand ergens binnen te krijgen. Elementen komen zeer waarschijnlijk van Tonerider, ben wel gecharmeerd van hun spul. Goede prijs/kwaliteit verhouding wat mij betreft.

    Ik ben van plan om de body wat te 'torchen' om de nerf naar voren te halen en verder gewoon afwerken met tru-oil.

    Het is heel spannend allemaal. Ik ben absoluut geen vakman, ben eerder van het type twee linkerhanden. Maar in principe zou ik, buiten afwerking, niet zo heel veel aan de body/hals moeten hoeven doen. Het enige waar ik bang voor ben is dat er geen trussrod in de hals zit, maar dat zien we morgen wel.

    Eerst maar eens beginnen met het controleren en op orde brengen van de hals. Schuren, zorgen dat frets ok zijn, olien.

    Spannend! Zin in!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht
    Ik volg al een tijdje de bouwsels van The Crash Cowboy en ben eigenlijk door hem een beetje geinspireerd geraakt om toch ook zelf iets te gaan maken.
    Wat een eer ! En als ik iets aan mijn verslag mooi vind, is dat het andere beginners inspireert om het ook maar eens te proberen. Ik ga je volgen ! En: vraag maar raak. Ik heb hier van verschillende mensen echt veel opgestoken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht
    Het enige waar ik bang voor ben is dat er geen trussrod in de hals zit, maar dat zien we morgen wel.
    Weet je niet of er een in zit, of zit die er echt niet in ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht
    Spannend! Zin in!
    Succes !

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Kan me geen hals zonder pen voorstellen. Complete Tele-kit bij Thomann. Heb je wel een body van Ibanez hout.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Succes !
    Thanks!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Kan me geen hals zonder pen voorstellen. Complete Tele-kit bij Thomann. Heb je wel een body van Ibanez hout.
    Ik hoop het!
    Van die complete kits heb ik ook gezien uiteraard. Maar heb dan erg mijn twijfels bij de kwaliteit van de elementen en de tuners bijvoorbeeld. Vandaar dat ik gekozen heb voor een losse body + hals zodat ik verder volledige vrijheid heb in hardware en elektronica.

  5. #5

    Standaard

    Nou, de body en hals zijn binnen


    Mooie tekening op de body




    Kop is vrij netjes afgewerkt. Wel vreemd dat het slot voor de topkam zo smal is.. Hals is wel voorzien van trussrod!




    Neckpocket is erg slecht afgewerkt






    Pickup cavities zijn erg ruw en hals past slecht in de neckpocket




    Frets zien er vrij goed uit, hoewel ze hier en daar een heel klein beetje wijken. Goed genoeg of moet ik hier wat mee doen?

    Over het algemeen ben ik met de hals best tevreden, ziet er degelijk uit. Body heb ik meer twijfels bij. Volgens mij ook ander hout dan de hals. De body voelt heel licht, weegt slechts 1155 gram.

    Verder zijn er ook geen kanalen aangebracht om bekabeling door te voeren. Maar eens uitzoeken hoe ik die kanalen moet maken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als ik jou was zou ik het spulletje lekker weer terug sturen en die kit kopen uit mijn link. Vooral die body ziet er niet uit. Ben eigenlijk wel benieuwd wat je er voor betaald hebt.

    Was het deze toevallig?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Heb je al een torch over de body heen gehaald? Ziet er al beetje "verbrand" uit al?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Als ik jou was zou ik het spulletje lekker weer terug sturen en die kit kopen uit mijn link. Vooral die body ziet er niet uit. Ben eigenlijk wel benieuwd wat je er voor betaald hebt.

    Was het deze toevallig?
    Zo erg ja? Nog meer mensen die die mening zijn toegedaan?
    Het is inderdaad dat pakket!

    Ik heb ook goede verhalen gehoord over de kits van Fazley, zoals deze: https://www.bax-shop.nl/gitaar-bouwp...aar-bouwpakket
    Voors of tegens tov de Harley Benton?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    Heb je al een torch over de body heen gehaald? Ziet er al beetje "verbrand" uit al?
    Nee, nog niks aan gedaan. Komt zo uit de doos.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht


    Neckpocket is erg slecht afgewerkt
    Hmm, die zijn een stukje vergeten te frezen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht
    Verder zijn er ook geen kanalen aangebracht om bekabeling door te voeren. Maar eens uitzoeken hoe ik die kanalen moet maken.
    Dat zou je kunnen doen door met een lange boor via de halspocket van neckpickup naar brugpickup te boren, en dan van brugpickup naar control cavity.

    Dat die hals kops niet netjes aansluit is niet zo'n ramp; bedenk dat 0,1mm los net zo'n goede tone geeft als 10mm los.

    Ik ben het wel een beetje eens met Erik; als je zelf die kanalen nog moet maken, en de neckpocket nog nabewerken, etc, daar koop je een dergelijke kit waarschijnlijk niet voor; dan kun je zelf ook wel een body uit figuurzagen.
    Anderzijds kun je het ook als een uitdaging zien.

    Ik zou in ieder geval even checken of de hals een beetje netjes uit te lijnen is tov waar de brug moet komen, en of je mensuur dan klopt.

  10. #10

    Standaard

    Inderdaad maar besloten om deze kit terug te sturen. Inmiddels is de nieuwe alweer binnen!


    Afwerking is vele malen beter. Die binding is overigens echt lelijk. Is ook niet vlak met de body.


    Neckpocket ziet er goed uit. Ik kreeg de hals er met de hand echter niet in, maar ik vermoed dat het met een tikje van de hamer wel gaat lukken.


    Afwerking hals is vrij goed. Freteindes zijn netjes. Frets wel even polijsten, zijn wat ruw/dof.




    Hals en body inmiddels opgeschuurd met 120-400 grit schuurpapier. Binding is nu netjes vlak. Hals heeft nu eerste twee lagen tru-oil gehad en toets is in de olie gezet.

    Woensdag komt hopelijk mijn BBQ-aansteker binnen, dan kan ik gaan torchen!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top