Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 37
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Ik dacht eens gelezen te hebben dat de G12M-20 Heritage een 25 watt model is, maar dat vanwege marketingtechnische redenen ervoor gekozen is om het een 20 watter te noemen. De Van Halen signature zou dezelfde speaker zijn maar met een ander labeltje. Vast reeds bekend, maartoch. Ik heb nog een Heritage liggen, mocht je er voor je onderzoek nog ééntje zoeken. Lijkt me leuk om het verschil met een reissue en oudjes te horen. Vergeet ook de Celestion G12C niet (zat in de Marshall Vintage Modern en Hendrix cabs).

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    De heritage is 20 watt, dat is een heel ander model, daardoor klinkt ie sowieso anders dan de 25 watter, of ze die nu in China bouwen of in Engeland, en ook of het nu een oude is of een reissue. De andere heritage is de 30 watter.
    De G12H30 is, ondanks dat ze ooit ook een groen achterkantje hebben gehad, naar mijn weten ook een wezenlijk andere speaker dan Greenbacks. De Heritage 20 watter komt wat dat betreft meer in de buurt van Greenbacks.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    De 12H30 is net als de 20 watt en de 25 watt gewoon een Greenback (en een reissue). Het verschil zit in de magneet: M(medium) voor de g12m20 en 12m25, de H magneet (heavy) voor de g12h30. De g1265 is een m speaker maar dan met meer vermogen, de g 12 90 (lead) een h speaker, de vintage 30 ook een h speaker. De H's hebben een hogere efficiency. De zwaardere magneet betekent automatisch meer power maar ook meer uitgestrekt spectrum en minder focus in mid en meer hoog en laag.

    De h's zijn destijds ontwikkeld omdat ze speakers wilden die meer vermogen konden opvangen (4x30 = 120 watt in een 4x12 cab). Eerst waren er alleen 20 watters, toen de 25's, vervolgens de 30's. De heritage 20 watt (zelfde als de Eddie vH 20/25 watt zo zegt men) is een lager vermogen versie van de M, de M25 die een tijd in China werd gemaakt is een andere versie, namelijk een hoger vermogen versie van de M magneet.

    Dat van de 20 en 25 watt labels zou best kunnen kloppen omdat er vroeger een tijd verkeerde labels werden gebruikt (ik geloof dat de eerste 25 watt versies nog de oude labels hadden of iets dergelijks). In dat geval heeft de heritage een andere voicing. Maar de 20 en 25 versies hebben ook een andere efficiency (dacht dat de 20 watter iets minder efficient was).
    Laatst gewijzigd door NLF; 5 januari 2021 om 18:58

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-J Bekijk bericht
    Ik heb nog een Heritage liggen, mocht je er voor je onderzoek nog ééntje zoeken. Lijkt me leuk om het verschil met een reissue en oudjes te horen.
    Dank voor je bod, maar ik heb er zelf ook eentje. Ik heb eigenlijk alle reissues, maar geen 55hz versie (moet ik binnenkort even eentje bestellen).

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    De G12H-30 Heritage bedoel je dan? Mooie speaker hoor. Vind hem net wat wat strakker en feller dan de G12M, lekker(der) voor '70s hardrock. De G12M Heritage is mijn persoonlijke favoriet, net wat zachter en zangeriger en vooral een stuk minder efficiënt (95 dB vs 100 dB) wat tegenwoordig nooit echt verkeerd is.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik heb de M20 heritage, de M25 en (2x) de H30 heritage (zowel in 8 als 16 ohm). Ik vind ze alle drie goed klinken. Ik heb ze alleen niet in kasten van 4x12 naast elkaar gehoord, dus daar kan ik zelf niets over zeggen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Ik heb de afgelopen tijd best veel youtube filmpjes zitten kijken van verschillende speakers. En ja, er is duidelijk verschil te horen in vergelijken.... maar om nou te zeggen dat ik het één beter vind klinken dan het ander.. nee. Hooguit anders. En dan heb ik het nog over verschillende typen en dus niet over dezelfde speaker maar van een andere productielocatie.

    En zo kun je je dus ook afvragen waar het verschil vandaan komt, de productielocatie of het aantal jaren gebruik. Zoals Brum hierboven al zegt.
    Ik heb LANG GELEDEN een meeting het een aantal forummers gehad. Dit hebben we toen onderzocht. Het klinkt idd allemaal ANDERS en niet per sé beter of slechter. Voor mij was het reden om de dure Heritage serie links te laten liggen en naar een andere speaker over te stappen.

    Daarnaast een andere opmerking: de kast materialen zijn ook van invloed evenals de configuratie 2x12 of 4x12.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Configuratie en materiaal kast snap ik (en heb ik ook uitvoerig getest), net als bijvoorbeeld ouderdom. Het gaat gewoon even om het verschil pulsonic - blackback - reissue. De enige pulsonics die ik zelf heb zijn een paar oude Fanes (maar dat is appels met peren vergelijken).

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Bij de OUDE greenbacks is het verschil tussen de 55Hz en 75Hz qua geluid op luid volume verwaarloosbaar. Daarentegen: verschil tussen de greenbacks M en H is wel hoorbaar.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    OK, dank je. Ik zal zelf nog een keer zo'n 55 en 75 Hz reissue naast elkaar zetten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top