Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Greenbakcs - Blackbacks - Reissues

    Weet iemand wat zo'n beetje het belangrijkste verschil is tussen de oude greenbacks, de blackbacks en de reissues qua klank? Uit mijn eigen (beperkte) ervaring en wat ik zo'n beetje aan filmpjes op internet heb zitten bekijken dacht ik dat de reissues dichter bij de blackbacks zitten dan bij de originele greenbacks, en verder dacht ik dat van de reissues de 20 watt (Heritage) versie het dichts bij de originele sound zit. Volgens mij zijn de reissues (25 en 30 watt) wat aan de schelle kant, dus bij wijze van spreken alsof je per ongeluk wat teveel melk (hoog) door je koffie (speaker) hebt gedaan. Klopt dat? En is er ook nog veel verschil tussen de 55Hz en de 75 Hz versies?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik waag me niet aan een vergelijk. Maar ik weet wel dat er wat betreft de reissues heel veel nagepraat wordt. Ze zouden scheller zijn en sinds dat ze in China geproduceerd worden is het alleen nog maar slechter geworden. Alleen worden de Chinese reissues nog steeds met dezelfde, vanuit Engeland overgehevelde machines gemaakt en met hetzelfde materiaal. Ik heb altijd sterk het vermoeden dat, naast veel nagepraat, mensen nieuwe, niet zo ingespeelde speakers beoordelen als scheller. Ik heb zelf twee reissues, één Engels en één Chinees. Geen verschil en ze zijn zonder meer minder schel geworden met het inspelen. Een speaker die al zeker vijftig jaar staat te wapperen, of eentje die een paar jaar staat te wapperen, daar zal vast verschil in zitten ja. Dat geloof ik meteen.

  3. #3

    Standaard

    Ik heb de afgelopen tijd best veel youtube filmpjes zitten kijken van verschillende speakers. En ja, er is duidelijk verschil te horen in vergelijken.... maar om nou te zeggen dat ik het één beter vind klinken dan het ander.. nee. Hooguit anders. En dan heb ik het nog over verschillende typen en dus niet over dezelfde speaker maar van een andere productielocatie.

    En zo kun je je dus ook afvragen waar het verschil vandaan komt, de productielocatie of het aantal jaren gebruik. Zoals Brum hierboven al zegt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik vind zelf de reissues in een 1x12 prima klinken, dat heb ik getest (allemaal, ook de 12m25). Ik heb nu ook zo'n 4x12, maar inderdaad wel een splik splinter nieuwe, en die heeft best veel schel hoog. Ik heb trouwens verschillende 4x12's vergeleken (G12 25, T75, 12 65 etc), en je kunt best veel compenseren met de eq op je amp. Maar hoe het zich precies verhoudt tot de oude speakers weet ik dus niet (zou ik misschien een keer moeten proberen...).

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik vind het ook vaak grappig hoe op met name de grote Amerikaanse fora altijd verwezen wordt naar het geluid van een jaren '70 gitarist. Neem Van Halen. De reissues zouden dan dus helemaal niks zijn voor die welbekende brown sound, alleen de oude Blackbacks zouden voldoen en anders de 20 watt Heritage Greenbacks. Kom bij de puristen ook niet aan met de VH signature speakers. Het is allemaal niks, op hooguit de Heritage serie na (want in Engeland geproduceerd, woehaa!). Er zal productietechnisch vast verschil zitten tussen oude Blackbacks en de huidige Gleenbacks, dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar dat ons Eddie destijds ook over niet zulke ingespeelde speakers speelde destijds, wat ook tot zijn geluid behoorde, dat vergeten ze dan voor het gemak even... De oude Blackbacks! Dat ist 'm! Ik geloof 't allemaal wel...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    EvH had in z’n kasten voor de helft JBL’s zitten.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Weet ik, maar dat is m'n punt niet. Gaat meer om het napraten op allerlei fora over met name Greenbacks, dan wel Gleenbacks. Overigens heeft ie die JBL's maar op één album gebruikt, in één van z'n speakerkasten. Tot halverwege de jaren '80 waren het voornamelijk 25 watt Greenbacks/Blackbacks. Dat ik dat dan toch even kwijt wil. Niet dat ik het niet van internet heb, daar niet van...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Voor zover ik het weet zitten de Blackbacks en de huidige Greenbacks (zowel de 25 als de 30 watt) heel dicht bij elkaar qua productie techniek en klank. Ik dacht dat het verschil vooral zat tussen de Kurt Muller cones en de Pulsonics, dus de oude Greenbacks. Die kunnen ze niet goed nabouwen. Het maakt volgens mij verder ook niet zoveel uit of zo'n speaker "ingespeeld" is of niet. Dat wordt tegenwoordig nogal vaak gezegd maar volgens mij zitten de verschillen tussen de vintage greenbacks en de reissues echt veel meer in de cones. Op sommige youtube filmpjes van Segeborn kun je dat ook wel horen. Maar ik weet niet wat mensen hun persoonlijke ervaringen zijn op dit gebied?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Het lastige hier vind ik dat de kast zelf ook zo'n groot aandeel in het geluid heeft. Je hoort pas echt goed het verschil tussen speakers als je dezelfde kast gebruikt.

    Ik heb de Johan Segeborn filmpjes ook gezien en hoor een flink verschil tussen een pre-Rola en een reissue. De reissues lijken inderdaad meer op de Blackbacks. Vreemd genoeg heeft hij volgens mij nog niet de Heritage geprobeerd. Die is in mijn beleving wat 'zachter' en zangeriger dan de reissue, soms zelfs een beetje te soft maar verder een heel mooi klinkende speaker. Verder geen ervaringen met Blackbacks en de pre-Rola's... helaas.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    De heritage is 20 watt, dat is een heel ander model, daardoor klinkt ie sowieso anders dan de 25 watter, of ze die nu in China bouwen of in Engeland, en ook of het nu een oude is of een reissue. De andere heritage is de 30 watter.

    Wat betreft de kast: ja klopt, zeker het verschil tussen een A en B kast, twee B (straight) kasten met verschillende speakers klinken meer als elkaar dan een A en B kast met dezelfde speakers heb ik ontdekt. Verder maakt het belachelijk veel uit of zo'n kast op de grond staat of op wielen. Maar als je twee B (of A) kasten vergelijk die je allebei op de grond zet dan heb je toch wel een betrouwbare vergelijking.

    Ik denk dat ik het zelf maar eens ga testen. Dat is het enige wat je kunt doen. Het probleem is alleen dat ze tegenwoordig voor zo'n oude speaker zulke krankzinnige prijzen vragen ... Maar ik hoef er maar eentje te hebben want met 2 1x12 cabs kun je goed vergelijken. Aan de andere kant: die oude speakers verschillen onderling vaak ook wel eens, terwijl het hetzelfde model is

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top