Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1

    Standaard Vraag over lesmateriaal studie Jazzgitaar conservatorium

    Lieve mensen,

    Als ik kijk naar mijn vak, of mijn vrouws, kan ik makkelijk op de website van de universiteit precies zien welke boeken je te wachten staan als je die opleiding wilt gaan doen. Op een of andere manier is het een groot geheim op een conservatorium. En dat terwijl ik het meer dan 30 jaar geleden zelf heb gedaan.

    Wat ik wil weten, is wat je te wachten staat aan speelboekmateriaal voor een studie Jazzgitaar aan het conservatorium. (Nederland of België, maakt niet uit)

    In algemene zin solfège, harmonieleer, enz. ben ik niet geïnteresseerd (ook genoeg materiaal voorhanden). Neen, het gaat mij echt om wat een docent met jou gaat doen vanaf dag 1 dat je je bij het instituut aanmeldt.

    De shiny websites geven geen duidelijkheid (of zijn nog erger dan een Dove-reclame...). Ik ben gewoon nieuwsgierig! Voor de oudgedienden onder ons: schroom vooral niet om ook bij te dragen. Het is voor mij informatievergaring.

    Allen dank voor alle moeite.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Mij staat niet meer bij dan The Real Book, maar wellicht is er iets veranderd?

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Mij staat niet meer bij dan The Real Book, maar wellicht is er iets veranderd?
    Klinkt logisch. Tenslotte speelde ik ook de gehele dag werken van … nou ja, noem ze maar op😎
    Maar zaten er dan geen, weet ik het arpeggios, toonladders etc bij?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Real Book is akkoordenschema en melodie, meer niet.
    Arpeggios, toonladders etc. leer je can jouw docent en heb je meestal zelf te noteren. Kwintencirkel is handig.

  5. #5

    Standaard

    Goed verhaal, leuk om te horen. Er zit veel logica in. Dank je wel. Het beste is en blijft tesamen met een goeie docent te werken. Ik hoop nog op reacties van anderen, maar dit is iets wat ik door kan vertellen.
    Ik zou willen dat ik iemand in de lijn Gorinchem-Oosterhout-Breda en ook zoiets oost-west wist die zo'n soort docent is. Ik zelf ben klassiek violist/docent. Het is een hele andere wereld en ik ken te weinig mensen. Misschien moet ik deze posting ook bij Lessen gevraagd en aangeboden zetten.
    Maar nogmaals, dank!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zal m’n broer eens vragen, hij heeft jazz gestudeerd in Hilversum. Wellicht weet hij iemand bij jou in de buurt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Deze oude boeken worden op Berkley gebruikt onder andere. Wellicht zijn er inmiddels ook nieuwere boeken:
    https://www.bol.com/nl/nl/p/a-modern...BoC4-oQAvD_BwE
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je bedoelt Berklee.

  9. #9

    Standaard

    Nou zeg! Ik heb die bundel toevallig een keer gekocht! Zou een goed totaalpakket zijn. 3 boeken. Zag er goed uit. Maar zoals gezegd, ik ben nieuwsgierig naar de boeken die hier worden gebruikt. Ik wil mij een weg voorstellen die een leerling in gaat. Er zijn veel goede theorie boeken, of techniek met argegioo's enz. Maar welke worden hier gebruikt!
    Wel toffe bijdrages allemaal!
    Benieuwd naar wat je broer nog kan bijdragen, Erik! Zo'n kringetje rond oosterhout (NB) Mss weet hij zijn 'boekenlijst' nog wel?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Hilversums conservatorium is al weer zo’n 25 jaar geleden gesloten, maar ik kan mij geen boekenlijst herinneren. Ik vraag het morgen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top