Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 75
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Zie ik daar nou een aarddraad die is vast gezet met een lockwasher (veerring), een locknut en dan ook nog eens van borglak s voorzien? Mag ik je er dan op attenderen dat een drupje (van de juiste) loctite op de schroefdraad geen overbodige luxe zou zijn? de door jou aangebrachte 3-voudige borging is natuurlijk wel heel summier. Doe er alsjeblieft een vierde bij!


    Dan moet ik je toch teleurstellen, de lak is slechts bedoeld als visuele zekerheid en zegel.

    Ik hoop dat je genoegen neemt met slechts dubbele zekerheid .
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht

    Een voedingselco die zijn min krijgt via een input jack is ronduit stupide. Eens gaat die jack los zitten en zul je een doodsklap krijgen als je lichaam tenminste niet "zwevend" is. Nee ik begeef me nu niet in hoger sferen, ik bedoel dat elektrisch gezien.
    Heel merkwaardig inderdaad... de meeste kits hebben dat overigens, de laatste elco apart geaard van de eerste twee, en vaak aan de jack. Waarschijnlijk gewoon gekopieerd van de oorspronkelijke 5F1 layout en aan de input solderen is makkelijker dan aan het chassis....



    Ik heb een bruggetje gemaakt naar de turrets van de ander twee elco's en nu zitten alle 3 de elco's geaard via de bout van de trafo.... ook niet ideaal, maar iets veiliger dan de jack denk ik. Zodra de gelegenheid zich voor doet boor ik een een gaatje in het chassis en zet ik er een dedicated aarde-boutje met oogje in.

    Ik heb de aarding naar de input ook laten zitten, ik vreesde voor een aardlus maar er is geen extra brom ontstaan door het slaan van het extra bruggetje dus ik laat 't lekker zo zitten.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dan moet ik je toch teleurstellen, de lak is slechts bedoeld als visuele zekerheid en zegel.

    Ik hoop dat je genoegen neemt met slechts dubbele zekerheid .
    Eéntje met een beetje goede wil hier. Aan een trafobout geen goed idee nee?
    Leuke versterker overigens, krijg zin om m'n Defender 5H op te voeren, erg mooi versterkertje, trafo's vallen niet tegen.

    Zeker niet verstandig de ingangstrap te aarden aan het zelfde punt als waar de luidspreker aan het chassis zit? Excuus, even een vraag tussendoor.

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Heel merkwaardig inderdaad... de meeste kits hebben dat overigens, de laatste elco apart geaard van de eerste twee, en vaak aan de jack. Waarschijnlijk gewoon gekopieerd van de oorspronkelijke 5F1 layout en aan de input solderen is makkelijker dan aan het chassis...

    Ik zie geen link naar de input hoor, die ligt gewoon aan massa zoals het hoort. Nog nooit gezien dat er een elco aan de input ligt. Dat de derde elco een ander massapunt heeft is niet zo gek. Meestal is dat ergens dicht bij de eerste buis. Dit om te voorkomen dat stromen in het chassis worden opgepikt in de 1e trap.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Nee, Fender zet 'm niet aan de input inderdaad, rechtstreeks aan het chassis, maar ik doelde op het apart aarden van de ene elco terwijl het zo simpel lijkt om alle drie elco's op het zelfde aardpunt te zetten. Ik zie dat bijna alle knock-off kits ook dat 2 + 1 aarden van de elco's doen en ik heb toch al 2 andere kits gezien die ook aarden op de input. Misschien omdat op het chassis solderen te lastig is?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Nog even de Jukebox Revival handleiding erbij gepakt maar daarin staat toch echt de elco te aarden op de input:

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Al dat geouwehoer leidt een beetje af van het punt waar het om gaat. Als je 'from scratch' een amp gaat bouwen dan moet je hem gewoon op de moderne manier aarden. Dat is helemaal niet moeilijk of bewerkelijk. Dus vergeet al die ouderwetse layouts, die leiden alleen maar af.

    Het is heel simpel. Je chassis aard je met de randaarde. Je circuit aard je ter plaatse van de input. Die knoop je aan het chassis (of aan de randaarde). That's it. Dat zijn de enige plekken waarop het chassis met een circuit is verbonden.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Verder is de aarding in het circuit ook niet zo ingewikkeld. Per voedingselco maak je een sterpunt. Die sterpunten knoop je aan elkaar met een bus en klaar ben je.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ik ben tevreden zo, de amp is mooi stil en nu ook wat veiliger dan met enkel aarding via de mechanische verbinding van de input.

    Ik ben ook echt verbaasd over het volume en de cleane headroom van die 5 wattjes.... in een popband naast een drummer zal er echt niet mee lukken (niet clean iig) maar in een zacht jazzquartetje zonder blazers en een zachte drummer met kwastjes zou het misschien zomaar nog kunnen werken ook! En dat terwijl de P10R maar een sensitiviteit van 95.1 dB heeft..... en de sound is echt mooi: old school, aan de donkere kant, perfect voor jazz en blues.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Al dat geouwehoer leidt een beetje af van het punt waar het om gaat. Als je 'from scratch' een amp gaat bouwen dan moet je hem gewoon op de moderne manier aarden. Dat is helemaal niet moeilijk of bewerkelijk. Dus vergeet al die ouderwetse layouts, die leiden alleen maar af.
    Hallo, we proberen iemand begrip van de materie bij te brengen. Of dat nou ontopic is of niet, vragen probeer je uit te leggen.

    Dan ben ik het niet met je eens dat je die oude layout maar moet vergeten. De bedoeling is een replica te bouwen met kleine aanpassing voor de veiligheid. De kit voorziet niet helemaal in het origineel begrijp ik van Jay vwb de jack input al is dat me nog niet helemaal duidelijk.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top