Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 75
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Inmiddels ook begonnen aan een cabje, gemaakt van hout van een Ikea nachtkastje (zit volgens mij niet meer in het assortiment maar kostte destijds €9,95 weet ik nog - goedkoper ‘solid’ pine kun je niet krijgen!).

    Geen vinger joints deze keer, gewoon lijm en duvels:




    Met angled front:
    Tof project! Leuk ook dat je een angled front toegepast hebt.

    Hoe ga je het afwerken?

    Bux
    Yes life isn't easy, Anyway, you can make it And if I can do it, well man so can you - Lee Clayton

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Corona-project: 5F1 Champ

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als je voedingsspanning over je input jack laat gaan is dat heel onverstandig (maf). Zoals je zelf al opmerkt kan/zal het massa contact een keer los gaan zitten waardoor de volle hoogspanning op de jack kan komen te staan. Zal wel zo'n vaart niet lopen maar je mag het risico niet nemen, is nog gevaarlijker dan via een potmeter aarden. Zeker voedingslijnen via een eigen ground lip.
    Je hebt gelijk! Ik ga een aardpunt maken!

    Veel Champ-layouts (kits) doen het toch zo, in combi met aarding via de volume pot:








    De originele Fender-layout geeft enkel een aardpunt aan, maar volgens mij zit dat in oude Champs ook aan de pot en de jacks (en zal daarom wel door alle kits geïmiteerd worden):



    Maf inderdaad.....
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 6 januari 2021 om 16:09
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buxtra Bekijk bericht
    Tof project! Leuk ook dat je een angled front toegepast hebt.

    Hoe ga je het afwerken?

    Bux
    Ben er nog niet helemaal over uit. Heb nog restjes bruin/beige tolex maar ook nog grijs en bruin behang. Misschien dat ik daarmee wel een two-tone ga doen 😎

    Heb behang gebruikt voor een vorig project en dat beviel best goed, modern vliesbehang is heel stevig en krasbestendig:




    Met deze amp ga ik wss toch niet veel optreden vanwege het lage vermogen, hooguit huiskamerconcertjes of zo, dus echt bomvast hoeft het ook niet te zijn.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Gave kast zeg! Dat behang werkt echt goed.

    Wat betreft de aarding: Die eerste layout (die ene met 'pilot lamp') ziet er echt goed uit. Alleen liever wel de randaarde op een eigen schroefje. De rest van de layouts is qua aarding matig tot slecht. Valvewizard heeft een goed stuk geschreven over aarding.

    http://www.valvewizard.co.uk/Grounding.pdf

    Je hoeft het niet helemaal door te ploegen maar op afbeelding 15.10b staat heel mooi hoe je een champ het beste kunt aarden. Over het algemeen is het vooral belangrijk om je randaarde en de aarde van de input jack stevig aan het chassis te knopen. De rest van de aarde mag nergens aan het chassis o.i.d. zitten en moet qua vorm het liefst een 'ketting' van sterpunten zijn. Iedere voedingselco heeft zijn eigen sterpunt. Bovendien is het mooi als de lus die gevormd wordt door de gelijkrichter, 1e elco, en trafo klein blijft.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Thanks fredjuh! Goede info! Versterker functioneert nu heel ruisarm maar zo’n aardpunt op de jack vind ik maar niks. Ga ik een oplossing voor verzinnen. Misschien gewoon net als bij een oude Champ een draadje op het chassis vastzetten (wel even m’n zware soldeerbout opzoeken).

    Voor de rest: vandaag getest met alles (tijdelijk) bevestigd in de kast en verdorie wat klinkt dat lekker zeg! Ook heel erg verbaasd over het clean volume dat er nog uitkomt! Zal zeker niet clean blijven met een drummer, maar voor zachte jazzgigs zonder drums zou ‘ie zomaar bruikbaar kunnen zijn! Ook gewoon voldoende bas op huiskamerniveau en ook op irriteer-je-buren-niveau :-)



    (Baffle is herbruikt uit een ander projectje, moet ik nog fatsoeneren)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Wat een tof project! Kleine Tweedjes zijn echt leuk, hè? Mis je de toonpot niet?

    Na 2 5E3 Deluxen heb ik nu een 5F10 Harvard (gebouwd door Frits van Mourik, ook op dit forum) wat een te gek ampje is. Het zal me niet verbazen dat je Champ met een efficiënte speaker zomaar overeind blijft in een band.

    Als je trouwens nog tips hebt om een baffle te bouwen... ik gebruik nu een Tubetown 'converter', een stukje hout zodat ik een 10 inch speaker in een 12 inch baffle kan monteren, maar wil voor het mooie uiteindelijk en aparte 10 inch baffle hebben.

    Veel speelplezier!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-J Bekijk bericht
    Wat een tof project! Kleine Tweedjes zijn echt leuk, hè? Mis je de toonpot niet?

    Na 2 5E3 Deluxen heb ik nu een 5F10 Harvard (gebouwd door Frits van Mourik, ook op dit forum) wat een te gek ampje is. Het zal me niet verbazen dat je Champ met een efficiënte speaker zomaar overeind blijft in een band.

    Als je trouwens nog tips hebt om een baffle te bouwen... ik gebruik nu een Tubetown 'converter', een stukje hout zodat ik een 10 inch speaker in een 12 inch baffle kan monteren, maar wil voor het mooie uiteindelijk en aparte 10 inch baffle hebben.

    Veel speelplezier!
    Tot nog toe mis ik de toonpot niet, op de ES-125 draai ik de pot helemaal open en dan is het perfect. De ES-125 is een vrij donkere gitaar, op andere gitaren kan ik de toonpot wat dichter zetten en heb ik nog een beetje reserve over.

    Wat de baffle betreft: dit is een baffle van dik 16mm berken multiplex. In andere zelfbouwampjes heb ik veel dunnere baffles gebruikt, en ook van spaanplaat. Mijn ervaring is wel: een baffle draagt behoorlijk mee aan het uiteindelijke geluid! Een 'losse' of flexibele baffle klinkt ook zo. Dat kan kan zowel aan de dikte en het materiaal liggen als ook aan de bevestiging. In twee andere amps (allebei kleine 1x12" kastjes) heb ik de baffles - van dunner spaanplaat - later stijver bevestigd en verstevigd (latjes langs de randen) en ik vond ze daardoor beter klinken: strakker, betere basweergave. Hoewel ik op internet lees dat het karakter van Tweed-amps mede komt door de relatief dunne en losjes opgehangen baffle is dat kennelijk niet mijn sound.

    Het lastigst is het uitzagen van de speaker-opening: met een decoupeerzaak wordt dat nooit perfect rond, beter kun je die fresen (frezen?) met behulpd van een mal of geleider. De opening in deze baffle is ook niet perfect rond (decoupeerzaag gebruikt). Ik heb met een rasp en vijl nog wat gecorrigeerd en dan is het strak genoeg voor achter een speakerdoek maar voor een circel in het zicht is het niet strak genoeg vind ik.

    De baffle van dit Champje zit met 4 schroeven door de zijkanten heen bevestigd. Door het dikke multiplex klinkt dat strak genoeg. Een dunnere spaanplaat baffle (wel goede kwaliteit met kleine 'particles' nemen) bevestig ik met boutjes aan latten rondom.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 7 januari 2021 om 16:06
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Okay, wellicht kunnen jullie me helpen met het volgende.

    Dit is de layout van mijn 5F1 zoals die nu is (conform de bouwbeschrijving van Jukebox Revival), heb de layout van Rob Robinette aangepast:



    Het gaat mij om aardelijn A van de elco C5 naar de input. Die zit me niet lekker en wil ik anders doen. Wat zijn de opties?

    Ik dacht:

    a) naar de grounds van de andere 2 elco's, die zijn via een lijn met een oogje aan aan de moer van de PT geaard. Ontstaat er dan een aardlus? Of is het not done om de elco's van de voor- en eindversterker op hetzelfde punt te aarden?

    b) een (kort) lijntje van de ground van de input jack naar het chassis, gewoon naast de input jack. Dan ondervang ik in ieder geval het risico dat de aarde verbroken wordt indien de jackplug losraakt.

    Overigens: de versterker functioneert nu zonder brom, dus dit werk wel goed. Gaat mij meer om de veiligheid.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 7 januari 2021 om 19:19
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Gefeliciteerd met het mooie resultaat!


    Ik moet zeggen dat ik je plaatje niet heel snel door heb maar een veilige aarding is eigenlijk heel simpel.

    Waar je voor moet zorgen is dat zowel het chassis als de aarde van de input jack 100% zeker veilig aan de randaarde hangen. Dat is het allerbelangrijkste.

    Daarnaast moet je ervoor zorgen dat elk contact dat serieus spanningsvoerend is geen kans heeft om sluiting te maken tegen het chassis of een andere aarde. Want je kunt er niet vanuit gaan dat je altijd een goeie randaarde hebt.

    Wat voor aardingsschema het beste is voor brom- en ruisvrije versterking staat daar eigenlijk los van. Als je daar het fijne van wilt weten verwijs ik je weer naar The Valvewizard.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Cabje begint ook vorm te krijgen:

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top