Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 75
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Frans doel je toevallig op deze post aangaande een 5E3?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Op de bank een welbekend bouwpakket van een 5E3. Zat een foutje in waardoor alleen +1 aanwezig was en de rest lag aan massa. Geen woorden over vuil maken, we maken allemaal fouten waar we dan doodleuk overheen kijken. En dan komt nu weer die "maar".....

    Kijk even naar onderstaand plaatje:



    Hier zie je van rechts naar links de Kathode (steen)weerstand van de eindbuizen, met 10Watt een flinke jongen. Daarnaast de eerste elco +1 gevolgd door elco +2. Helemaal op de hoek loopt de draad naar de centertap van de gloeidraad wikkeling. al deze minnen zijn verbonden door de rode stippellijn onder het board. Aan de voet van de eerste elco zit een stuk blank draad wat op de tone potmeter gelast dient te worden. Wie dit heeft bedacht weet ik niet maar het volgende deed zich voor.

    Na herstel van de bouwfout van de eigenaar liet deze amp voor het eerst zijn klanken horen maar ook een stevige voedingsbrom. Achteraf bleek namelijk de potmeter niet zo geweldig massa te maken met als gevolg dat de voedingsstroom welke door de potmeter aan massa zou moeten liggen via de as naar buiten kan komen. Het zou kunnen dat de gebruiker daardoor een opneuker kan krijgen die echt wel DOODELIJK kan zijn. Tot zover het punt (on)veiligheid. In dit geval was er enige overgangsweerstand waadoor de brom veroorzaakt werd. Mocht iemand dit ding hebben gebouwd, maak de massa aansluiting van de potmeter los en las deze direct op het chassis. Dit zorgt niet alleen voor een absoluut stille amp maar ook voor een veiliger situatie.



    Voor toekomstige bouwers, isoleer de te maken las op onderstaande instructie niet maar soldeer beide uiteinden aan het chassis. Ik heb de leverancier inmiddels op de hoogte gebracht van dit ontwerp foutje.


    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Yep, dat was m maar wist niet meer dat het een 5e3 was.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 3 januari 2021 om 11:10

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Yep, dat was m maar wist niet meer dat het een 5e3 was.
    Top, thanks! Ga ik checken!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Leuk bouwproject, hier gebeurt weer eens wat Dat daar Corona voor nodig was is dan wel een beetje jammer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Thanks Frans, ga ik doen. Gelukkig heb je maar 7.934 posts op gitaarnet...... 😆😆
    De meeste van die posts leiden waarschijnlijk naar de zelfbouwsels van ene Larsje
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Corona-project: 5F1 Champ

    Inmiddels ook begonnen aan een cabje, gemaakt van hout van een Ikea nachtkastje (zit volgens mij niet meer in het assortiment maar kostte destijds €9,95 weet ik nog - goedkoper ‘solid’ pine kun je niet krijgen!).

    Geen vinger joints deze keer, gewoon lijm en duvels:




    Met angled front:
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    IKEA Rast (nightstand) ?



    Overigens ook vaak gebruikt om een studio rack van te maken, omdat je er precies 19" apparatuur in kunt schroeven Voorbeeldje (niet van mij):

    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Yup! De Räst! Heb er nog 3 in de schuur liggen 😎
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Inmiddels ook begonnen aan een cabje.......

    Mooi kassie maar is je brom er nu al uit?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Mooi kassie maar is je brom er nu al uit?
    Ja! Ik heb kartelringen tussen de jack inputs en het chassis gezet en ook de soldeerverbinding van de aarde op de input opnieuw gedaan want die zag er toch wat dof uit en nu is het verwaarloosbaar (bij opendraaien van het volume hoor je ruis, geen brom).

    Wel een zwak ontwerp: de hele preamp, ook de eerste (of laatste hoe je het bekijkt) van de 3 elco’s is geaard via de jack ingangen enkel via de mechanische verbinding. In theorie werkt dat natuurlijk, maar inputs kunnen los gaan zitten, een soldeerverbinding op het chassis is beter lijkt mij. Maar voor nu werkt het, misschien dat ik daar nog een draadje aan het chassis soldeer.

    De laatste 2 elco’s zitten samen met de center tap van de PT met een oogje aan één van de PT bouten geaard. De OT is weer geaard via de jack van de speaker uitgang. Dat zijn de 3 aardpunten, net als in het originele Fender ontwerp uit de 50ies (hoewel bij een originele Champ de aarding van de PT en elco’s gesoldeerd zit tegen de zijkant van het chassis).

    Wel apart was ook dat bij de meegeleverde jack inputs de oogjes voor tip en switch ongedraaid zijn. Als je dat niet in de gaten hebt en je volgt de meegeleverde handleiding werkt je versterker dus niet!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Als je voedingsspanning over je input jack laat gaan is dat heel onverstandig (maf). Zoals je zelf al opmerkt kan/zal het massa contact een keer los gaan zitten waardoor de volle hoogspanning op de jack kan komen te staan. Zal wel zo'n vaart niet lopen maar je mag het risico niet nemen, is nog gevaarlijker dan via een potmeter aarden. Zeker voedingslijnen via een eigen ground lip.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top