Ik mag mezelf eindelijk versterker-bouwer noemen; heb voor het eerst van scratch af aan een versterker gebouwd, een 5F1 bouwpakket van Jukebox Revival!

Leuk pakketje met goede onderdelen: Hammond trafos, Sozon caps, carbon film weerstanden en het bijgeleverde draad is ook van goede kwaliteit (hoewel ik toch vintage push back cloth wire prefereer).

Ook wat onhebbelijkheden: bijgeleverde boutjes voor de buisvoeten waren te kort voor de buisvoetklemmen en de koppen te groot (pasten niet niet in de uitsparingen van de buisvoeten). Ze pasten ook niet in de afstandhulzen voor het turretboardje. Dus uit mijn eigen voorraad moeten putten daarvoor.
Door de Hammond Trafos kloppen de kleuren van de draden in de handleiding niet (en ook een stuk meer draden en opties), dus daar moest ik wel wat meer research doen want met enkel de meegeleverde handleiding kom je er dan niet uit. Dat geldt ook voor de jack inputs: die hebben een andere volgorde van de aansluitingen (signaal en onderbreker/kortsluiter - heet dat zo? - omgewisseld), dus als je de bouwbeschrijving volgt gaat het mis!

Al met al toch een leuke set voor €249, inclusuef buizen en met trafo upgrade voor 8 en 16 Ohm taps. Als je zelf alles moet samenstellen kom je op ongeveer hetzelfde uit denk ik.

Verder ging alles vrij probleemloos maarre.... allejezus wat heb je weinig manoevreerruimte in zo’n 5F1 chassis!!

Anyway: 2 daagjes rustig aan gebouwd en na plaatsen van de gelijkrichter wat waarden gemeten en alles zag er goed uit. Rest van de buizen erin, Jensen P10r (4 Ohm) die ik nog had liggen aangesloten en maar eens een gitaar ingeprikt. En BINGO! In één keer raak, het werkt! Halleluja!

Er is wel een klein brommetje, heeft vermoedelijk met het aardingsplan te maken, dat aardt de hele preamp enkel via de jackplugs aan het chassis. Volgens mij niet ideaal (maar wel zoals in een originele tweed Champ denk ik?).

Klinkt ook al heel leuk! Heel benieuwd hoe het zal klinken in een solid pine cabje (heb nog mooie Ikea planken liggen ;-)